Přemýšlíte, jaký druh zboží prodávat v e-shopu a zda nezměnit či nerozšířit sortiment? Můžete se inspirovat typy zboží, které v současnosti v online obchodování nejvíce frčí. Nejčastěji lidé nakupují přes internet elektroniku, oblečení, obuv a doplňky, dětské zboží, počítače a příslušenství a mobilní telefony. Elektronika sice, co do absolutních prodejů, zůstává stálicí internetu, progresivní nárůsty však zaznamenávají jiné druhy zboží. Kromě již zmiňovaného oblečení a doplňků jde též o vybavení pro dům a zahradu, dětské zboží nebo o e-knihy.
Čtěte také: I s malým kašpárkem se dá hrát velké divadlo. Totéž platí pro e-shopy
Na internetu se prodává už v podstatě vše
Internetové nákupy získávají u zákazníků stále na větší oblibě a tržby e-shopů rok od roku rostou. Oproti kamenným prodejnám mají online obchody zpravidla nižší ceny, což zákazníky k internetovým nákupům láká. V začátcích nakupující na internet opravdu přilákaly nejnižší ceny a tento důvod stále vede. Postupem času se důležitějšími stávají i další výhody, ať už úspora času v kombinaci s možností dodání kdykoliv nebo třeba možnost jednoduchého srovnání několika nabídek různých obchodů,
komentoval před časem Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.
Čtěte také: Cena stále dominuje, čím dál více lidí se ale vrací do svých oblíbených e-shopů
Rostou prodeje oblečení, dětského zboží a vybavení domácnosti
Prodeje na internetu jako celek vesměs rostou, některé druhy zboží ale zaznamenávají větší nárůsty než jiné. Výrazný podíl prodejů si zachovává elektronika, její prodeje však už nerostou jako ostatní kategorie zboží, především móda, dětské zboží nebo vybavení pro byt, dům a zahradu. Právě v těchto oblastech rostou podle odborníků nákupy nejvíce a tento trend se dá očekávat i do budoucna. Zájem o nákup zboží z těchto segmentů se určitě bude zvyšovat. Češi již poznali, že se nákupu na internetu nemusí obávat a zdaleka se nemusí omezovat na elektroniku. Novým trendům se přizpůsobují celkem rychle,
vysvětil Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz.
Velmi významnou kategorii zboží, která v posledních letech nabírá na síle internetového nákupu, tvoří oblečení. I když se stále ještě určitá část zákazníků zdráhá nakupovat oblečení po síti, pomalu, ale jistě, se osměluje. Ostatní zákazníci, a to nejen ženy, ale i muži, již nakupují oblečení online běžně. Zde zaznamenáváme nárůst prodejů napříč celou kategorií – prodává se dámské oblečení, jako například šaty nebo sukně, pánská trička a kalhoty, sportovní oblečení a obuv,
doplnil serveru Podnikatel.cz Tomáš Braverman.
Že se e-shopům vyplatí cílit na děti, respektive na jejich rodiče, dokazují i nárůsty prodejů dětského zboží. Jedná se jak o různé hračky, tak potřeby pro ty nejmenší, tedy o kočárky či pleny. Do popředí se v poslední době dere také vybavení pro byt, dům a zahradu. Na Aukru v posledních letech výrazně posilují i prodeje nábytku a vybavení domácností, zejména sedací soupravy, postele vč. matrací a kuchyňské linky,
upřesnil Milan Kučera, ředitel obchodního portálu Aukro.cz. Fenoménem se stávají rovněž online prodeje grilů a sekaček.
Čtěte také: Chlapů mezi regály bude brzy jako šafránu, vystačí si s e-shopy
E-knihy nezůstávají pozadu
Na nedostatek zájmu si nemohou stěžovat ani prodejci e-knih. Přestože se e-knihy podílí na finančním objemu českého trhu pouze v řádu jednotek procent, jejich prodeje stále narůstají. Vloni se jich prodalo okolo 400 tisíc, zatímco v roce 2012 jich zákazníci koupili pouhých 40 tisíc. Velký nárůst se dá očekávat i letos. Jak například uvedl v dubnu srovnávač Heureka.cz, zájem o elektronické knihy vzrostl meziročně o více než čtvrtinu. V elektronické podobě čtou Češi nejvíce knižní novinky, světovou beletrii a bestsellery. Dobře se podle odborníků prodávají také odborné publikace nebo motivační knihy.
V posledních letech rostou na internetu též prodeje klasických knih. Jak ukázal průzkum agentury NMS Market Research, vzrostla poptávka na internetu po papírových knihách o pětinu. Zatímco u e-knih je zájem hlavně o beletrii, v případě papírových knih a nákupů přes internet zůstávají tahounem kuchařky. Klasické knihy kupuje na internetu 30 % Čechů, nejčastěji jsou to mladí lidé mezi dvaceti a čtyřiceti lety, kterých je více než třetina. E-knihy kupuje 6 % Čechů, zajímavé však je, že největší část tvoří lidé nad 60 let (8 %), od 30 do 50 let je to 7 % lidí,
doplnil na závěr Michal Osuský, ředitel výzkumné agentury NMS Market Research.