Mnoho plátců daně z přidané hodnoty právě podává přiznání poprvé elektronicky. Končí totiž termín k přiznání daně pro čtvrtletní plátce. Výjimku stále mají pouze plátci DPH – fyzické osoby, jejichž obrat za nejvýše 12 bezprostředně předcházejících po sobě jdoucích kalendářních měsíců nepřesáhne 6 milionů korun. Ti mohou se správci daně dál komunikovat i v klasické papírové podobě. Nová úprava je součástí dlouhodobé snahy státu motivovat firmy k plné elektronizaci účetnictví. Ta přitom ale stále naráží na řadu překážek. Důvodem jsou zažité tradice i strach o citlivá data. Účetní, mají-li možnost, preferují zažité způsoby papírového zpracovávání dokumentů. Proč tomu tak je?
Jedním z hlavních důvodů jsou tradice a návyky. Pracovníci účtáren jsou mnohdy zvyklí na svůj systém administrativy, jehož ústředním motivem jsou stále dokumenty ve fyzické podobě. Druhou překážkou je pak strach posílat a uchovávat data kdesi ve virtuálním vzduchoprázdnu. Nic na tom nemění ani státem tolik propagované a zabezpečené datové schránky. V neposlední řadě zejména živnostníky a menší firmy odrazují náklady na pořízení příslušného software a zaškolení zaměstnanců.
Mohlo by vás zajímat: Doba papírová neskončila. Kroťte své náklady
Na trhu ovšem existují desítky komplexních programů, účetních a ERP systémů, jejichž výrobci vycházejí vstříc účetním ze staré školy i těm modernějším. Tyto systémy tak stále nabízejí možnost sestavování informací do přehledných dokumentů a jejich tisk pro fyzickou evidenci, zároveň ale velmi rychle reagují na legislativní změny v oblasti elektronizace dokumentů. Řadu funkcí vyplývajících z nových právních úprav máme připravenou ještě před finálním schválením příslušných norem. Součástí naší práce je i průběžné monitorování práce našich zákonodárců. V případě implementace elektronického přiznání DPH tomu nebylo jinak,
potvrzuje Jiří Sonek, obchodní ředitel výrobce českého účetního programu PREMIER system.
Není proto potřeba lámat si hlavu s přepisováním dat z fyzické do elektronické podoby a riskovat případné chyby. Nezbytná data jsou čerpána přímo z databáze systému. Nehrozí ani odeslání dokumentů v neplatném datovém formátu či na nesprávné místo. Přiznání k dani lze odeslat přímo z rozhraní programu. Naproti tomu firmy a živnostníci, kteří ERP systém nevlastní, musí zajistit správný export dat do příslušného formátu. Odeslání pak probíhá přes datové schránky či Daňový portál ministerstva financí.
Dále čtěte: DPH už jen elektronicky. Nebude to ale bez problémů
Data v elektronické podobě se přitom lépe zpracovávají a duplikují a hlavně je jejich odeslání daňovému správci či příslušným úřadům otázkou okamžiku. Poplatníkům odpadá čas strávený ve frontách. Ministerstvo financí si od elektronického systému slibuje účinnější zamezení daňovým únikům a pomoc při odhalování rizikových subjektů. Ty se například snaží vyhnout odvodu DPH založením množství prázdných firem a následným provádění velkým množstvím transakcí mezi nimi. Věříme, že na základě sběru potřebných dat a jejich analýzy využité pro cílené zaměření kontrol a úzké vnitrostátní i mezinárodní spolupráce zlepšíme výběr daní, v konečném důsledku snížíme celkovou administrativu a nastavíme transparentní a spravedlivé podnikatelské prostředí,
říká k postupnému zavádění elektronizace Simona Hornochová, náměstkyně ministra financí.
Nové Zakony.podnikatel.cz
Všechny právní normy od roku 1993, pravidelně aktualizované, ve všech dostupných znění. Porovnejte předchozí znění s aktuálním, zkoumejte budoucí znění. Hledejte v textu zákona konkrétní a vyznačené změny.
Uložte si do záložek: zakony.podnikatel.cz