Čtyři z deseti cestovek porušují zákony. Letos by měla být sjednána náprava

15. 3. 2013
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: http://www.isifa.com
Ilustrační obrázek.
Klienti cestovních kanceláří a agentur každý rok sází nedobrovolnou loterii. Vybrat správnou a dobře fungující cestovku je stále problém.

Nekončící balamucení zákazníků a nedodržování stanovených předpisů dál kazí pověst firem podnikajících v cestovním ruchu. Jak cestovní kanceláře a agentury plní své závazky, to celý rok monitorovala Česká obchodní inspekce. A její Závěrečná zpráva za rok 2012 je znovu zdviženým prstem pro všechny, kteří přemýšlí o koupi zájezdu.

Ilustrační obrázek.
Autor: http://www.isifa.com

Řadu klientů českých cestovek úsměv přechází. Nekalé obchodní praktiky a potíže s reklamacemi nejsou výjimkou.

Celkem bylo zkontrolováno 274 subjektů. Inspekce se zaměřila nejen na klasické kanceláře, ale také na internetové nabídky. Sledováno bylo především používání nekalých obchodních praktik a porušování informačních povinností, které vyplývají ze zákona 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. A zdá se, že inspektoři šli najisto. Nejčastějším zjištěním porušení povinnosti bylo totiž řádně informovat spotřebitele o reklamacích, především o jejich rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění odpovědnosti za vady. Jednalo se o celkem 46 případů. 42 firem pak loni použilo nekalé obchodní praktiky. Velmi časté je u českých cestovních kanceláří také nedodržování náležitostí reklamačního řízení, porušování povinností při označování zboží a služeb cenami nebo nedostatečné či neúplné informace o zboží a službách.

Zjištěna byla i porušení povinností vyplývajících cestovním kancelářím a agenturám ze zákona č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu. Toto bylo zjištěno celkem v 19 případech. Všechny byly následně postoupeny ministerstvu pro místní rozvoj k přijetí dalších opatření.

Chcete jistotu? Nakupujte na východě Čech

Vůbec největší riziko podstupují při nákupu dovolené lidé z Prahy a Středočeského kraje. Porušení obecně platných předpisů tam bylo zjištěno v 53,4 % všech kontrolovaných firmách. Hned v závěsu jsou Moravskoslezský a Olomoucký kraj. Nejlépe ze statistik vycházejí cestovky, které podnikají na územích Královéhradeckého a Pardubického kraje. Porušení bylo zjištěno u 28 % z nich, Východočeši tedy mají nejvyšší šanci, že si užijí dovolenou bez komplikací.

Celkově bylo porušení zákona zjištěno při 111 kontrolách, což znamená ve více než 40% všech zkontrolovaných společnostech. Provozovatelé cestovek museli zaplatit pokuty dosahující 1 320 000 korun.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Výsledky ČOI potvrzují, že poměr zjištěných porušení povinností vzrostl ve srovnání s rokem 2011 o 10 %. Proto chci se zástupci profesních asociací podnikatelů v cestovním ruchu dohodnout pravidla, která těmto nešvarům zamezí, a všechny, kdo je nebudou respektovat, přísněji postihovat. K tomu využiji všech pravomocí České obchodní inspekce, říká její ústřední ředitel Vladimír Velčovský.

Důvěřuj, ale prověřuj

Na mnoho případů protiprávního jednání loni upozornili i poškození klienti. Na Českou obchodní inspekci se jich obrátilo přes 200. Většina z nich chtěla pomoci při řešení reklamace. Kontroly firem zprostředkovávajících zájezdy pokračují i letos. Aby se klienti vyhnuli komplikacím, měli by se držet následujících doporučení:

  • Pečlivě se seznamte se smlouvou i Smluvními podmínkami cestovní kanceláře nebo agentury, a to před podpisem smlouvy.
  • Ptejte se, nejsou-li vám jasné jakékoliv podmínky nebo ustanovení cestovní smlouvy – smlouvu, která nesplňuje vaše požadavky, nepodepisujte.
  • Všechny objednané a zejména nadstandardní služby požadujte v písemné podobě, nespokojit se s ústním příslibem – usnadníte si případnou reklamaci.
  • Ověřte si informace o vybrané destinaci a hledejte reference o CK nebo CA, s níž chcete cestovat poprvé.
  • Nápravu zjištěných závad požadujte nejlépe okamžitě na místě pobytu či plnění smlouvy.
  • Reklamaci uplatněte nejdéle do 3 měsíců po ukončení pobytu/zájezdu, a to písemně u prodávajícího (dokumentace závad výhodou).
  • Nebojte se vymáhat oprávněné nároky na náhradu za nesplnění podmínek smlouvy i soudní cestou.
Česká obchodní inspekce upozorňuje, že v současné době působí na trhu přes 1 000 cestovních kaceláří a zhruba 3 000 agentur. Znamená to, že pochybení vůči zákonu se týká pouhých tří procent subjektů z celého trhu. Vedle nich je celá řada solidních a seriózních cestovních kanceláří a agentur, které svým klientům poskytují dostatečné a správné informace.

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).