Nekončící balamucení zákazníků a nedodržování stanovených předpisů dál kazí pověst firem podnikajících v cestovním ruchu. Jak cestovní kanceláře a agentury plní své závazky, to celý rok monitorovala Česká obchodní inspekce. A její Závěrečná zpráva za rok 2012 je znovu zdviženým prstem pro všechny, kteří přemýšlí o koupi zájezdu.
Řadu klientů českých cestovek úsměv přechází. Nekalé obchodní praktiky a potíže s reklamacemi nejsou výjimkou.
Celkem bylo zkontrolováno 274 subjektů. Inspekce se zaměřila nejen na klasické kanceláře, ale také na internetové nabídky. Sledováno bylo především používání nekalých obchodních praktik a porušování informačních povinností, které vyplývají ze zákona 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. A zdá se, že inspektoři šli najisto. Nejčastějším zjištěním porušení povinnosti bylo totiž řádně informovat spotřebitele o reklamacích, především o jejich rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění odpovědnosti za vady. Jednalo se o celkem 46 případů. 42 firem pak loni použilo nekalé obchodní praktiky. Velmi časté je u českých cestovních kanceláří také nedodržování náležitostí reklamačního řízení, porušování povinností při označování zboží a služeb cenami nebo nedostatečné či neúplné informace o zboží a službách.
Zjištěna byla i porušení povinností vyplývajících cestovním kancelářím a agenturám ze zákona č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu. Toto bylo zjištěno celkem v 19 případech. Všechny byly následně postoupeny ministerstvu pro místní rozvoj k přijetí dalších opatření.
Chcete jistotu? Nakupujte na východě Čech
Vůbec největší riziko podstupují při nákupu dovolené lidé z Prahy a Středočeského kraje. Porušení obecně platných předpisů tam bylo zjištěno v 53,4 % všech kontrolovaných firmách. Hned v závěsu jsou Moravskoslezský a Olomoucký kraj. Nejlépe ze statistik vycházejí cestovky, které podnikají na územích Královéhradeckého a Pardubického kraje. Porušení bylo zjištěno u 28 % z nich, Východočeši tedy mají nejvyšší šanci, že si užijí dovolenou bez komplikací.
Celkově bylo porušení zákona zjištěno při 111 kontrolách, což znamená ve více než 40% všech zkontrolovaných společnostech. Provozovatelé cestovek museli zaplatit pokuty dosahující 1 320 000 korun.
Výsledky ČOI potvrzují, že poměr zjištěných porušení povinností vzrostl ve srovnání s rokem 2011 o 10 %. Proto chci se zástupci profesních asociací podnikatelů v cestovním ruchu dohodnout pravidla, která těmto nešvarům zamezí, a všechny, kdo je nebudou respektovat, přísněji postihovat. K tomu využiji všech pravomocí České obchodní inspekce,
říká její ústřední ředitel Vladimír Velčovský.
Důvěřuj, ale prověřuj
Na mnoho případů protiprávního jednání loni upozornili i poškození klienti. Na Českou obchodní inspekci se jich obrátilo přes 200. Většina z nich chtěla pomoci při řešení reklamace. Kontroly firem zprostředkovávajících zájezdy pokračují i letos. Aby se klienti vyhnuli komplikacím, měli by se držet následujících doporučení:
- Pečlivě se seznamte se smlouvou i Smluvními podmínkami cestovní kanceláře nebo agentury, a to před podpisem smlouvy.
- Ptejte se, nejsou-li vám jasné jakékoliv podmínky nebo ustanovení cestovní smlouvy – smlouvu, která nesplňuje vaše požadavky, nepodepisujte.
- Všechny objednané a zejména nadstandardní služby požadujte v písemné podobě, nespokojit se s ústním příslibem – usnadníte si případnou reklamaci.
- Ověřte si informace o vybrané destinaci a hledejte reference o CK nebo CA, s níž chcete cestovat poprvé.
- Nápravu zjištěných závad požadujte nejlépe okamžitě na místě pobytu či plnění smlouvy.
- Reklamaci uplatněte nejdéle do 3 měsíců po ukončení pobytu/zájezdu, a to písemně u prodávajícího (dokumentace závad výhodou).
- Nebojte se vymáhat oprávněné nároky na náhradu za nesplnění podmínek smlouvy i soudní cestou.