Cyklodres či venušiny kuličky: Jak se daří podnikatelkám, které cílí na ženy?

3. 9. 2021
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Prodávají zboží pro cyklistky a intimní pomůcky. Cílí na ženy, přesto u nich rádi nakupují i muži – láhve na vodu, dámské ponožky, vibrátory i venušiny kuličky.

Jana Trávníčková a Anna Marešová mají v podnikání jednu věc společnou: zaměřily se se svými produkty a službami výhradně na ženy. Zatímco Jana využila svou zkušenost z Holandska a do plnohodnotného byznysu překlopila svůj koníček, jízdu na kole, Anna se věnuje oboru, který vystudovala, tedy produktovému designu, a tvoří autorské intimní pomůcky pro ženy. Jana Trávníčková přitom stojí za projektem Holky na kole a Anna Marešová rozvíjí svou značku Whoop·de·doo. Jaké to je mířit v podnikání na ženskou cílovku? A proč u nich nakupují také muži?

Podnikání jen pro 18+

Co se dozvíte v článku
  1. Podnikání jen pro 18+
  2. Vibrátory a venušiny kuličky vyrobené v Česku
  3. Inspiraci si přivezla z Holandska
  4. Cyklistika propojená s uměním
  5. Na e-shopu pro ženy nakupují muži

Jako bakalářskou práci navrhla produktová designérka Anna Marešová Tramvaj pro Prahu a pak na sebe upozornila diplomkou, v níž zpracovala sadu intimních pomůcek pro ženy. Za vibrátor dostala v roce 2016 dokonce prestižní mezinárodní designovou cenu Red Dot Design Award. Studijní zájem o intimní pomůcky se u Anny přelil do podnikání a do vlastní značky intimních pomůcek pro ženy Whoop·de·doo, tedy do byznysu pro 18+. Z jakého důvodu se vlastně zaměřila pouze na ženy? Odpověď je velmi snadná. Jsem žena a tak si troufám říct, že znám svoje potřeby lépe než muži. I z tohoto důvodu mám pocit, že mi nepřísluší navrhovat pomůcky pro muže, tvrdí Anna.

Vlastní produkty nabízí také prostřednictvím e-shopu, a to včetně vibrátoru v limitované Musa edition s kresbou výtvarníka Musy (Lukáše Musila). I když jsme topendová značka s kvalitou a designem a zdravotním podtextem, stále z pohledu online marketingu spadáme do kategorie zboží pro dospělé, tzn. zakázané. Takže s tímto neustále bojujeme, vysvětluje, co jim komplikuje život v e-commerce. Ovšem zároveň prozrazuje, že jejich pomůcky často kupují svým ženám muži. Někdy jako dárek, někdy jsou vyslaní už s jasným zadáním, co koupit. Jsem moc ráda, protože to plní, co jsem si přála. Značka pro ženy, která zajímá i muže, doplňuje.

Vibrátory a venušiny kuličky vyrobené v Česku

Konkurenci přitom příliš neřeší. Tím, že celou výrobu máme v České republice a opravdu se jedná o, jak říkám, „vymazlené“ produkty, nemáme moc konkurenčních značek. V sexshopech většinou najdete levnější produkci různé kvality, takže to jako přímou konkurenci nevnímám, vysvětluje Anna svůj postoj. Je však také zároveň ráda, že celkově produkty pro ženy, ať už jde o erotické pomůcky nebo hygienické potřeby, postupně dostávají důstojnější podobu.

Psali jsme: Covid nahrál sexu. Online sexshopy mají žně, zájem je hlavně o vibrátory

Nově do svého produktového portfolia Anna zařadila menstruační kalíšek. A pracuje na vlastním lubrikantu, který by chtěla uvést na trh před Vánocemi. V plánu má i svůj první virtuální produkt, a to mobilní aplikaci menstruačního kalendáře. Tam jsme nyní ve fázi wireframů a testování. A pak mám spousty dalších nápadů, ale ty si zatím nechám pro sebe, uzavírá.

Inspiraci si přivezla z Holandska

Cyklistika, a to i ta městská, je nyní nejen trendy aktivita, které Češky a Češi v minulém roce a půl ještě více propadli, ale také vážně diskutovaná alternativa čisté městské mobility. Nápad založit komunitu Holky na kole vznikl už před šesti lety. Hlavním cílem Jany Trávníčkové bylo, aby se ženy nebály jezdit na kole v Praze a mohly se ve městě, kde žijí, pohybovat na kole přirozeně. Aby i v civilu, tak, jak jsou zvyklé se denně oblékat, mohly jezdit na kole do práce, za zábavou nebo třeba nakoupit, zkrátka všude tam, kam jet potřebují. Žila jsem chvíli v Holandsku a přála jsem si, aby si i české ženy mohly dovolit stejný „luxus“ jako Holanďanky. A taky aby z těchto žen – pionýrek městské cyklistiky časem vznikla silná komunita, která se bude navzájem podporovat, vypráví Jana.

Psali jsme: Doba sdílení je tady. Půjčování aut, kol a koloběžek dosahuje vrcholu

Stávalo se jí, že ji i cizí lidé zastavovali na ulici, když jela na kole, a na různé věci se vyptávali, zajímala je její cyklistická zkušenost. To ji také motivovalo se do projektu pustit. Ale nedostávala vždy jen pozitivní zpětnou vazbu. Ale čím víc kritiky na toto téma jsem slyšela, tím víc jsem se bariéry snažila prolomit, dodává Jana, která má předchozí pracovní zkušenosti z marketingu, obchodu i z galerijního světa, kde působila také jako kurátorka.

Cyklistika propojená s uměním

Od té doby se však projekt hodně posunul. Z koníčku a volnočasové aktivity se stalo plnohodnotné podnikání a práce na plný úvazek. Ve firmě teď pracuje pětičlenný ženský tým: Jana Trávníčková, Pavlína Fricová, Alice Nosáková, Tereza Unzeitigová a Anna Sosnová. A zhruba před měsícem a kousek spustily Holky na kole nový e-shop, s vlastním cyklistickým vybavením pro ženy. A propojují ho i s uměním. Potisk na cyklistický dres jim například vytvořila malířka Lucie Jindrák Skřívánková, která vystudovala na pražské Akademii výtvarných umění v ateliéru Michaela Rittsteina.

MM 25 baliček

Na e-shopu pro ženy nakupují muži

Jaké jsou ženy zákaznice a jaká budou mít v jejich segmentu specifika, zatím zkoumají. Co je však hned na začátku překvapilo, je fakt, že až polovinu jejich zákazníků na e-shopu tvoří muži. Je sympatické vidět, jak od nás muž nakupuje pro svou přítelkyni nebo ženu bidon nebo ponožky. Feedbacky a vzkazy, které nám muži píší do poznámky k objednávce, jsou milé, říká Alice Nosáková.

I když mají hodně dalších nápadů a plánů, v malém týmu jich stíhají realizovat jen část. Pořádají vyjížďky, cyklopobyty nebo workshopy zaměřené na cyklistiku. Teď se radují právě ze spuštění ženského cyklistického e-shopu s vlastními produkty a ze spolupráce s lokálními designéry a umělci.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).