Dali jsme zákon o #EET k nastudování právníkovi. Ten ho smetl ze stolu

29. 6. 2015
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Zákon obsahuje řadu chyb, je koncentrací moci a je příliš krátký. Právník zákon o evidenci tržeb důkladně prošel. Jaké další chyby Jiří Matzner dohledal?

Vláda začátkem měsíce schválila definitivní podobu návrhu zákona o elektronické evidenci tržeb z dílny ministerstva financí, který tak nyní zamířil v rámci legislativního procesu do Poslanecké sněmovny. Kolem zákona jsou četné debaty politické a ekonomické, nicméně pokud nahlédneme do znění předloženého vládou, naskýtá se prostor i pro debatu právní. V následujících řádcích se tak zamyslíme nad několika ustanoveními tohoto návrhu.

Zákon o elektronické evidenci tržeb je vládní koalicí a především ministrem financí opakovaně prezentován jako jeden z nejklíčovějších právních předpisů, které se tato vláda zavázala přijmout. Předpis by měl přinést významné potlačení šedé ekonomiky a daňových úniků a v důsledku tak přinést do státního rozpočtu nemalou sumu v řádech miliard korun. Tolik k politicko-ekonomickým prohlášením. Právníka na první pohled zaujme, že takto zásadní předpis by měl obsáhnout veškerou svou materii na pouhých 39 paragrafech, což by v ideálním případě ve světě, kde většina zásadních zákonů má paragrafů stovky (pomineme-li populární praxi, kdy je novelizacemi zachován nízký počet čísel paragrafů, nicméně některé paragrafy si pak s písmenným označením stěží vystačí se dvěma sadami české abecedy) svědčilo přinejmenším o genialitě pracovníků legislativního odboru ministerstva financí. 

skoleni_8_1

Ilustrační obrázek
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Zákon je jednoznačně koncentrací moci.

Realita je však taková, že v textaci návrhu zákona nalezneme vymezení jen těch nejdůležitějších pojmů a četné odkazy na úpravu dílčích postupů, včetně těch pro fungování dosti zásadních, vyhláškou. Daná vyhláška ani její návrh prozatím neexistuje a tak četba návrhu vyžaduje místy značnou míru interpretační fantazie. Nedostatečná pojmová vymezení, nepříliš obratnou formulaci některých ustanovení a definice kruhem a celkově místy značně těžkopádný jazyk použitý v návrhu zákona ponechme stranou, jako u většiny předpisů lze předpokládat, že v průběhu legislativního procesu dojde (doufejme) k jeho vybroušení a uhlazení.

§2

Postupujeme-li od začátku předpisu, první, co nás zaujme, je dvojkolejnost působnosti státních orgánů v §2, která je rozdělena mezi orgány Finanční správy a Celní správy. Celní správě je pak svěřena působnost k prověřování plnění povinností s tím, že tuto působnost má zároveň i Finanční správa. Kdo tedy co bude ve finále vykonávat, může být zatím jen předmětem odhadů.

Čtěte také: Máme k dispozici zákon o evidenci tržeb (#EET) a už jsme našli problémy

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).