Další Jobovy rány pro autodopravce. Hrozí celoroční omezení

24. 7. 2008
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Autor: 329515
Čeští autodopravci nemají poslední dobou zrovna na růžích ustláno. Nejen že je ničí rostoucí ceny nafty, ale značné problémy jim způsobují i prázdninová omezení kamionové dopravy. A aby toho nebylo málo, reálně hrozí, že omezení budou platit celý rok.

Chce se říci, že autodopravce stíhá jedna pohroma za druhou. Když už se začali vyrovnávat s vysokými cenami nafty, přišly prázdniny a s nimi již tradiční povinné omezení dopravy. Jenže tím výčet pohrom nekončí, vláda totiž rozmýšlí, zda podpořit návrh ministerstva životního prostředí a rozšířit omezení na celý rok. Autodopravci protestují a požadují zrušení těchto omezení. Současně také chtějí vzhledem k cenám nafty snížit spotřební daň či mýtné. A právě na poklesu mýtného se v úterý dopravci domluvili s ministerstvem dopravy.

Prázdninové omezení dopravy? Nic nového pod sluncem

Velice aktuálním problémem je prázdninové omezení kamionové dopravy. Nejedná se však o nic nového. Už ve vyhlášce z roku 1975 se dají nalézt páteční zákazy jízd. V 90. letech pak byla legislativa poměrně liberální. Teprve za vlády Jiřího Paroubka v roce 2006 vstoupila v platnost novela, která zavedla omezení kamionů, které platí dodnes. Týká se celoročně nedělí od 13 do 22 hodin, k tomu se o prázdninách přidává pátek od 17 do 21 hodin a sobota od 7 do 13 hodin. Důvodem je snaha o snížení nehodovosti v době víkendových dopravních špiček a snížení zatížení obyvatel hlukem a emisemi prachu a dalších znečišťujících látek alespoň o víkendech. Na otázku, proč víkendová omezení, je jednoduchá odpověď – větší bezpečnost silničního provozu v době špičky, tj. v době odjezdů na víkend, potvrdil Karel Hanzelka, tiskový mluvčí ministerstva dopravy.

Již stávající omezení se však nelíbí autodopravcům. Stále tvrdíme to samé. Omezení ničemu nepomohlo a zbytečně komplikuje návrat řidičů k rodinám na víkend. Není dostatek parkovišť a jde to přímo proti jiným nařízeným povinnostem, což jsou doby řízení a odpočinku, uvedl pro business server Martin Špryňar, generální tajemník Česmad Bohemia, největšího tuzemského sdružení autodopravců.

MŽP chce omezení celoročně

Problematika omezení dopravy však přerostla jednotlivá ministerstva a řeší se na koaliční úrovni. Zde slavila úspěch Strana zelených, které se podařilo prosadit do programového prohlášení současné vlády rozšíření pátečního zákazu na celý rok. Jednání s ministerstvem dopravy o konkrétní podobě omezení kamionů byla dlouhá, nakonec se podařilo dojednat zákaz jízdy kamionů celoročně v pátek od 15 do 20 hodin a v neděli od 13 do 22 hodin s platností od 1. ledna 2009, doplnil pro server Podnikatel.cz tiskový mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar. Nedávná schůzka premiéra se zástupci autodopravců ale tento dohodnutý termín zpochybnila.

Dopravci označují tento návrh za vražedný, avšak doufají, že nebude schválen. Doufáme, že to neprojde, jelikož by nejen znamenal ohrožení dopravců, ale celého národního hospodářství, varoval Bedřich Danda, předseda Společenství autodopravců Čech a Moravy (SAČM). Jsem optimista. Věřím, že vláda nic takového nepřijme, přidal se Martin Špryňar. Všechna restriktivní omezení navíc i omezují vstup nových firem do dopravního odvětví. Čtěte více: Začít podnikat v autodopravě je až na výjimky jednoduché.

Otázkou však zůstává, jak se zachová vláda. Zelení totiž hrozí odchodem z vlády, jestliže tento programový cíl nebude naplněn. S alternativním řešením tak přišlo ministerstvo dopravy, které navrhuje kompromis. A to páteční omezení pouze v jarních a letních měsících, zhruba od května do září. Nakolik ale bude průchozí, ukážou až další jednání všech zúčastněných stran.

Vysoké ceny nafty ničí dopravce

Dalším, pomalu již dlouhodobým, problémem jsou neustále se zvyšující ceny nafty. Nafta stojí kolem 35 korun za litr. Podle posledního šetření Českého statistického úřadu činí průměrná cena nafty v současnosti 35,08 Kč za litr. Přitom ještě na začátku tohoto roku stála nafta o tři koruny méně. Toto razantní zvýšení působí dopravcům velké potíže. Přes 100 dopravních firem dokonce kvůli zdražování pohonných hmot a dalších vstupů zkrachovalo. Čtěte více: Rekordní ceny nafty. Čeští dopravci připravují zdražení.

Dopravci tak v reakci na to přišli s návrhem snížení spotřební daně z nafty (tzv. profi nafty). Přesněji řečeno požadovali, aby stát vrátil podnikům část daně, kterou musí dopravci platit nad minimum stanovené v EU. Na současných cenách profituje státní kasa formou výběru příslušných daní, takže pokud by se něco podařilo vrátit přímo dopravcům, bylo by to vhodné, upřesnil Petr Kašík, výkonný ředitel Svazu dopravy České republiky.

Proti tomuto návrhu se ale staví ministerstvo životního prostředí. MŽP se k tomuto návrhu staví negativně. Nevidíme důvod, proč by měli mít dopravci levnější naftu než ostatní, potvrdil pro server Podnikatel.cz Jakub Kašpar a doplnil: Kompenzace by si zasloužili spíše občané žijící v obcích na významných dopravních tazích, především tranzitních.

I někteří dopravci se domnívají, že tento návrh vláda neschválí. Podle našich informací tento návrh neprojde, je to řízené z jiné výšky, domnívá se Bedřich Danda. Současně ale prý ale Bedřich Danda neskládá zbraně a navrhuje pro vládu dle svých slov bezbolestné a ekonomicky jasné stanovisko. Dandův návrh je jasný: všichni dopravci musí promítnout vyšší náklady do cen a velké firmy to musí akceptovat . Vláda pak musí verbálně působit na trh a říkat „ano, doprava se musí zdražit“.

Podnikatel.cz doporučuje Spotřební daně a ekologické daně

spotrebni dane
V publikaci najdete vedle úplného znění zákona o spotřebních daních také 10 prováděcích vyhlášek k tomuto zákonu. Dále je zde zákon o barvení a značkování některých paliv a maziv, zákon o lihu, zákon o povinném značení lihu včetně jejich prováděcích vyhlášek. Samostatnou část tvoří zákony, které upravují podmínky zdaňování zemního plynu, pevných paliv a elektřiny. Více o knížce.

Dohoda na snížení mýtného

Jako reálnější se v dnešní době jeví snížení sazby mýtného, na kterém se v úterý domluvili zástupci autodopravců a ministerstvo dopravy. „Jednání s premiérem bylo konstruktivní a máme se znovu sejít během třetího týdne v srpnu,“ informoval server Podnikatel.cz Martin Špryňar.

Výše slevy se má odvíjet od množství kilometrů ujetých za měsíc. S přesným návrhem má do pátku přijít sdružení Česmad Bohemia. Ministerstvo dopravy pak zváží dopady na rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury. Čtěte více: Mýtné: Zlatá brána otevřená a… objížděná

Sdružení Česmad Bohemia potvrdilo, že na návrhu intenzivně pracují a nastínilo serveru Podnikatel.cz obrysy návrhu. Parametry jsou dané směrnicí EU a různými modely obvyklými v jiných státech, takže je možná maximální sleva 13 % a ta má platit pro všechny, tj. i pro zahraniční dopravce.

Vláda dává ruce pryč, protesty ale zřejmě nehrozí

I kdyby však návrh prošel, jistou dobu potrvá, než nabude účinnosti. Do té doby si musí dopravci pomoci sami. Jedinou dlouhodobou možností je plné promítnutí zvýšených nákladů do cen, konkretizuje Martin Špryňar. Dopravci musí jednat o ceně s odběratelem, nebo firmu zavřít, přidává se Bedřich Danda.

Vláda s nějakou další výpomocí zřejmě nepočítá. Rostoucí ceny nafty jsou ekonomickou realitou, s níž musí podnikatelé pracovat stejně jako s ostatními skutečnostmi, uvedl Jakub Kašpar, tiskový mluvčí MŽP. S tím souhlasí i ministerstvo dopravy, které dodalo, že vysoké ceny nafty netrápí pouze dopravce, ale také „obyčejné“ motoristy a celou řadu dalších podnikatelů. Těžko prý může vláda dle slov ministerstva ovlivnit ceny ropy na světových trzích.

Přesto se firmy domnívají, že vláda by ještě měla pomoci. Je potřeba obnovit férové konkurenční podmínky na trhu, a s tím může vláda pomoci, myslí si Martin Špryňar. Pokud vláda nepomůže, existuje možnost demonstrací a blokád, varují někteří dopravci. Pokud nedojde k oboustranným kompromisům, situace se vyhrotí a těžko odhadovat následky nejen pro silniční dopravce ale i pro celou společnost, jež je na silniční dopravě velmi závislá, upozorňuje Petr Kašík, výkonný ředitel Svazu dopravy České republiky.

Skepticky se však k těmto hrozbám staví sami dopravci. Já jsem přesvědčen, že tento holubičí národ se bojí dělat blokace či revoluce. Nikdo na blokaci nepřijede, protože by přišel o kšeft, domnívá se Bedřich Danda a na závěr dodává: Před lety jsme dělali revoluci na Letné, kde přijelo 5 Avií a 2 autobusy. Kdyby pan Kvasnička nedal do vysílačky taxíkům výzvu, že kdo nepřijede, tak zítra musí odevzdat vysílačku, tak bychom tam byli sami.

Myslíte, že by vláda měla dopravcům:

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).