Od ledna se podnikatelé musí připravit na další byrokratickou povinnost. Budou totiž muset kontrolovat, zda neplatí zdanitelné plnění poskytovateli plnění na jiný účet, než je účet tohoto poskytovatele plnění zveřejněný správcem daně. Pokud by se tak stalo, stanou se ručitelem za nezaplacenou DPH poskytovatele plnění.
Čtěte také: Kontrolovat čísla účtů kvůli ručení za DPH nemusíte až do konce roku
Další odklad už nenastane
Původně mělo ručení platit už od dubna letošního roku, finanční správa však jeho platnost dvakrát odsunula. Nejprve na konci března Generální finanční ředitelství uvedlo, že daňové úřady nebudou vyzývat k úhradě nedoplatku ručitele, u kterého ručení vznikne do 30. září 2013. Finanční správa se odkladem údajně snažila poskytnout podnikatelské veřejnosti širší časový prostor, aby si mohla v praxi aplikaci k ověřování účtů osvojit. Uběhlo několik měsíců a finanční správa ohlásila další odklad, tentokrát do konce roku 2013. S dalším posunem ale podnikatelé již nemůžou počítat. Finanční správa upozorňuje, že od 1. 1. 2014 bude ručení za nezaplacenou daň dle § 109 odst. 2 písm. c) zákona o DPH správcem daně aplikováno v plném rozsahu dle platné a účinné úpravy v této době,
potvrdila dnes Petra Petlachová, mluvčí Generálního finančního ředitelství.
Čtěte také: Byrokratické vrásky přibývají. Budete muset hlídat účty obchodních partnerů
Nutnost kontroly čísla účtů fakticky přinesla loňská novela zákona o dani z přidané hodnoty (DPH), která rozšířila ručení příjemců zdanitelného plnění za nezaplacenou daň z tohoto plnění. Pokud by totiž podnikatelé uhradili plnění na jiný než zveřejněný účet dodavatele, ručili by za odvod DPH. Správce daně zveřejňuje čísla bankovních účtů poskytovatelů zdanitelných plnění v Registru plátců DPH na webových stránkách Finanční správy – Daňového portálu.
Přiznání k DPH jen elektronicky
Ručení není jedinou novinkou, která v oblasti DPH od příštího roku platí. Od prvního ledna roku 2014 bude muset řada firem komunikovat s finančními úřady jen elektronicky. Týká se to jak daňových přiznání, tak hlášení včetně příloh. Elektronicky budou muset podnikatelé podávat také Přihlášku k registraci za plátce DPH a Oznámení o změně registračních údajů u plátce DPH. Výjimku mají pouze plátci DPH – fyzické osoby, jejichž obrat za nejvýše 12 bezprostředně předcházejících po sobě jdoucích kalendářních měsíců nepřesáhne 6 milionů korun. Ti si budou moci vybrat, zda budou se správci daně komunikovat elektronicky, nebo v klasické papírové podobě.
Čtěte více: Také DPH se bude od roku 2014 řešit jen elektronicky. Víme však, kdo má výjimku