Další rok skoro klepe na dveře. Na co v podnikání vsadíte a co skončí v koši?

17. 10. 2019
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Za dva měsíce zaklepe na dveře rok 2020. Nabízí se tedy otázka, jaké plody v podnikání sklidit a co už s sebou do nového roku netáhnout. Rekapitulujte s námi.

Bilance cílů a vizí, strachů, trendů i změn, které je třeba udělat, nebo lidského kapitálu je něco jako prevence. Včas zastaví setrvačnost, která už nic nenese.

O čem věříte, že je to možné?

Spencer Johnson napsal bestseller Kam zmizel můj sýr? a pak na něj navázal ještě útlým pokračováním Ven z bludiště (Pragma – Euromedia Group 2019). Ve druhé knížce také doporučuje: Pokud něco nefunguje, zbavte se toho. Nezačínejte novou výpravu se starou výbavou. I když mnoha moderním lidem, podnikatelkám a podnikatelům přírodní cykly moc neříkají, stejně jako jsou „šum a fuk“ jejich byznysu, konec roku a začátek nového má pořád symbolický význam určitého předělu. V čase, v osobní historii, ale třeba také v tom, jak podnikatelé ve svých firmách bilancují v rovině zisků a ztrát. Hledáte další inspiraci, na co se v bilanci zaměřit? Čtěte článek Zaměřte se nejen na peníze. Ve „výkazu zisků a ztrát“ zvažte i jistoty a emoce.

Na podzim se ještě sklízí plody a na jaře se bude zase sázet. Blížící se konec roku tak je vhodným časem opustit to, co v podnikání nefunguje a najít jinou cestu tam, kde dosavadní snažení nevede k požadovanému cíli. S jarem a příští rok je pak možné pokračovat v byznysovém dobrodružství trochu jinak. To je ostatně další Johnsonův zdvižený prst: Staré názory tě k novému sýru nedovedou. A rovnou se ptá: Co byste udělali, kdybyste uvěřili, že je to možné? Otázka je návodem i k užitečnému bilančnímu cvičení, ke kterému si stačí sednout jen s vlastní fantazií, upřímností, kreativitou, tužkou a kusem papíru.

Nejsou lidi, nebo jen jdou za lepším?

Není od věci následně přenést takové otázky i na týmovou a celofiremní úroveň. Vždyť to, k čemu se ještě před pár lety v Česku hlásili jen ti nejprogresivnější zaměstnavatelé, je dnes na ultra konkurenčním trhu práce nevyhnutelnou nutností. O čem je řeč? O firemních hodnotách, které určují, jak se firma chová dovnitř a navenek a čím se ve svém byznyse organicky řídí. O firemní kultuře, v níž lidé nejen netrpí, ale rozvíjejí se, rostou a prospívají. O tom, co firmy nabízejí svým lidem nejen ve vymazlených náborových kampaních, ale reálně, v každodenním firemním životě a práci.

Na všech možných HR konferencích a v rozhovorech s lidmi z HR zaznívá, že čím lépe se firmy ke svým lidem chovají, tím menší mají potíže s hledáním nováčků a s jejich udržením. Neplatí to bez výhrad, ale je to jasně viditelná tendence. Podobně jako skutečnost, že dobré zacházení s lidmi, kteří vědí, na čem a proč pracují, také posiluje jejich vnitřní motivaci a zodpovědnost za odvedenou práci i atmosféru ve firmě. Human-centered (orientovaný na lidi) už není jen design, ale také byznys nebo udržitelné byznys modely. Souvisí s tím právě i snaha stavět podnikání na hodnotách, nikoliv ho za každou cenu zúžit jen na maximalizaci profitu. Víte jak skutečně naložit s účetní závěrkou? Čtěte o tom v článku Účetní závěrka patří do obchodního rejstříku. Firmy povinnost ignorují.

Trendy. Zapadáte?

Změna je norma a v pohledu na podnikání a svět firem se v posledních letech mnoho věcí posunulo. S tím, jak se generačně proměnil pohled na svět, v souvislosti s klimatem a dalšími vlivy. V trendech, které ještě pro letošek ve svém výzkumu vytipovala společnost Fjord, zabývající se designem a inovacemi, zaznívá, že úspěch bude nadále záviset na poskytování hodnoty relevantní nejen pro jednotlivce, ale dokonce šířeji pro svět. Tvorba hodnot už podle nich není založená jen na neustálém růstu, ale také na zlepšování. V rušných životech lidí a na přeplněné planetě nakonec podle nich zůstane jen to, co je skutečně relevantní.

Vytvářet hodnotu je ale možné jen s těmi správnými lidmi. Na méně abstraktní rovině se pohybují tři doporučení, která pro firmy vytvořili v personální a poradenské společnosti Hays. A to jako reakci na tuzemské výsledky Indexu globálních dovedností, který připravili ve spolupráci se společností Oxford Economics.

Při malé flexibilitě zdejšího vzdělávacího systému a proměnách ekonomiky, kdy na jednu stranu mnoho profesí zaniká a na druhou stranu nové vznikají, doporučují investice do vzdělávání, a to i celoživotního, a rekvalifikačních programů. A to i firmám, pro které to může být cesta k zaměstnancům s kompetencemi, které potřebují a jež zatím hledají jako pověstnou jehlu v kupce sena. Dalším doporučením je proaktivní nabídka flexibilních úvazků nebo relokací ze strany firem a motivace zaměstnanců, aby taková řešení volili a využívali. Do třetice firmám doporučují zaměřit se na diverzitu, a to ve všech oblastech.

Zvážit, jaké má v těchto třech oblastech firma možnosti, co může dělat jinak a co jí to přinese, může být další zásadní téma pro meziroční bilanci. Dotkne se bolavého tématu často čím dál obtížnějšího náboru a udržení lidí v týmu.

skoleni_8_1

Změna. Existuje správný čas?

Pokaždé není zrovna jednoduché dostat se mimo zaběhané cesty myšlení. Vždy není snadné ani, jak na lusknutí prstů, opustit nefunkční situace nebo podnikatelské vzorce, protože k nim člověk má také silnou emocionální vazbu a nerozhoduje se pouze racionálně. Nechtěným řešením bývá skutečná krize, která rozvrátí jistoty a podnikatele nakonec ke změně dotlačí i proti jeho vůli. Otálíte? Připomeňte si článek Nejlepší čas uskutečnit své sny a plány byl před 20 lety, další nejlepší je teď.

Méně bolestnou metodou však může být právě i periodická rekapitulace a zpětná vazba, která posílí udržitelnost byznysu. A to třeba právě ve chvíli, kdy je na obzoru 1. leden 2020. Něco jako preventivní prohlídka u lékaře. Jde o to uvědomit si, zda to, co v konkrétním podnikání a oboru platilo před pár týdny, měsíci nebo před rokem, je ještě pořád aktuální. A jestli i pro podnikatelku nebo podnikatele platí ta samá východiska, pro která byli do byznysu ještě nedávno tak zapálení. Vždyť není žádnou výjimkou, když na otázku, co by při zpětném pohledu udělali jinak, kdyby měli druhou šanci, občas odpovídají, že by některou zásadní změnu v byznysu podnikli mnohem dřív, než se k ní ve skutečnosti odhodlali.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).