Další tlak EU: Spotřebiče musejí mít delší životnost, opraváři v ČR ale chybí

27. 11. 2019
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Podle Sdružení výrobců domácích spotřebičů v ČR APPLiA CZ je u nás nutné zvýšit počet opravářů elektrospotřebičů.

Souvisí to s nařízením Evropské komise ohledně životnosti a opravitelnosti výrobků, které začalo platit v říjnu. 

Vedle nových energetických štítků na výrobcích od roku 2021 zavádí také nové parametry pro jejich životnost, opravitelnost a možnosti modernizace, recyklovatelnost a obsah recyklovaných materiálů. Požadavky se týkají dostupnosti náhradních dílů, snadné vyměnitelnosti a přístupu profesionálních opraven k informacím o opravách a údržbě a jsou určené pro lednice, myčky nádobí nebo pračky. 

Nová evropská legislativa tlačí na delší životnost domácích spotřebičů

Od roku 2021 budou muset být mimo jiné veškeré elektrospotřebiče rozmontovatelné a výrobce bude muset ještě deset let po prodeji zajistit pro každé zařízení náhradní díly. 

Nová evropská legislativa vytváří tlak na delší životnost a opravitelnost domácích spotřebičů, což bude do budoucna vyžadovat potřebu většího množství odborných servisních techniků. Nové nařízení nicméně přichází v době, kdy vlivem stagnující výuky a vlně odchodu do důchodů počet opravářů spíše klesá. Po zhruba dvacetileté stagnaci je proto potřeba tyto obory znovu nastartovat a systematicky rozvíjet, uvedl ředitel Sdružení výrobců domácích spotřebičů v ČR APPLiA CZ Radek Hacaperka

O tom, jak nadchnout mladé pro řemeslo, jsme psali v článku Zedník či truhlář jako nedostatkové zboží. Jak vzkřísit zájem mladých o řemeslo?

Asociace začala jednat o možnostech budoucí spolupráce se státními středními odbornými školami a vytvořila dvě pracovní skupiny. Ta první by měla připravit úpravu školního vzdělávacího programu se zaměřením na výuku oprav domácích spotřebičů a druhá se zabývá problematikou zatraktivnění oslovování žáků základních škol s cílem zvýšit jejich motivaci ke studiu.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).