Další vlna „šmejdských“ telefonátů. Lžou o problematice GDPR

27. 10. 2022
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Podnikatelé mohou být v posledních dnech terčem podvodných telefonátů. „Šmejdi“ se je snaží upsat k pravidelným splátkám za nic.

Server Podnikatel.cz byl v poslední době kontaktován čtenáři, že „šmejdské“ firmy začaly opět útočit.

Co se dozvíte v článku
  1. Volající se odvolával na GDPR
  2. Nereagovat a nic neplatit
  3. Jak jsou podnikatelé chráněni?
  4. Buďte obezřetní a kontrolujte čísla
  5. Anketa

I když mělo podle novely zákona o elektronických komunikacích dojít k významným změnám v oblasti telemarketingu, tedy marketingových a podobných volání, stále se najdou takzvaní telešmejdi, kteří pravidla obcházejí.

Volající se odvolával na GDPR

Server Podnikatel.cz se podobným podvodům a dalším typům nekalého jednání věnuje dlouhodobě. Nyní narazil na nový případ. Podezřelé firmy obvolávají podnikatele s tím, že jim chybí na webových stránkách prohlášení o GDPR.

Volající lže do telefonu s tím, že provádí analýzu rizika a datové mapování. Zároveň volané straší tím, že jim hrozí vysoká pokuta, pokud věci kolem GDPR ihned nedají do pořádku. Po hovoru následuje e-mail s registrací do pochybného systému, přičemž po něm ihned dorazí faktura, písemně nebo i do datové schránky.

Nereagovat a nic neplatit

Jak upozorňuje Jiří Matzner, advokát z Advokátní kancelář Matzner Legal, výslovně doporučuje na zaslaný e-mail nereagovat, žádný formulář nevyplňovat, a pokud by přišla faktura, tak ji neplatit.

V případě vyplnění formuláře či uhrazení faktury by došlo ze strany podnikatelů k projevu vůle uzavřít smlouvu, což by bylo v nastalé situaci nežádoucí, zdůrazňuje Matzner.

Dále dodává, že v případě, že by daná společnost tvrdila, že oslovený podnikatel dal souhlas k poskytování služeb či k uzavření smlouvy po telefonu, je žádoucí, aby si podnikatel vyžádal zvukový záznam rozhovoru a případně písemně popíral jakékoliv uzavření smlouvy.

Volá Klientské centrum? Jsou to "šmejdi", kteří opět obcházejí zákon Přečtěte si také:

Volá Klientské centrum? Jsou to "šmejdi", kteří opět obcházejí zákon

Jak jsou podnikatelé chráněni?

Podnikatelé mají jiná práva než běžní spotřebitelé. Jak připomíná Jiří Matzner, obecně poskytuje podnikatelům ochranu zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, který ve svém § 583 stanoví, že jednal-li někdo v omylu o rozhodující okolnosti a byl-li v omyl uveden druhou osobou, je takové právní jednání (smlouva) neplatné.

Předmětné klamavé praktiky mohou být ze strany Policie České republiky navíc klasifikovány jako trestný čin podvodu ve smyslu ustanovení § 209 zákona č. 40/2009 Sb., trestní zákoník

Je však třeba apelovat na to, aby podnikatelé nesjednávali obdobné smlouvy telefonicky, aby nehradili takto zaslané faktury a ani nevyplňovali obdobné formuláře. České soudy se totiž staví k podobně uzavřeným smlouvám a ke katalogovým podvodům prozatím značně shovívavě, doplňuje Jiří Matzner. 

MM 25 baliček

Buďte obezřetní a kontrolujte čísla

Volající čísla je možné zkontrolovat na k tomu určených webech. Například www.muzutozvednout.cz nebo www.kdomivolal.eu. Případně je zde možné také sdílet zkušenosti s ostatními uživateli. 

Už dříve jsme psali, že je třeba dávat si v hovorech pozor, k čemu dáváte souhlas, a pokud máte nějaké pochybnosti nebo nejste plně koncentrovaní, je lepší vždy hovor ukončit. Také není dobré nechat se nějakými záminkami nalákat k prodlužování hovoru, protože dostatek materiálu může poskytnout i prostor k jeho editování. Volající totiž často využívají nejrůznější triky, jako jsou nejasné formulace, polopravdy, ale také maskování významných detailů za nevýraznou výslovnost, drmolení, modulaci hlasu nebo narušení pozornosti různými zvuky na pozadí a podobně.

Anketa

Měli jste v poslední době podezřelý telefonát od "šmejdů"?

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).