Pokud tomu správně rozumím, tak elektronické podání znamená, že ho sice zasílám elektronicky, ale současně jsem povinen ho dodat úřadu postaru osobně nebo poštou, vytištěný a podepsaný. Byť ve formě jakéhosi zkráceného výtahu.
Smutné je to hlavně z toho důvodu, že už dávno běží státem nařízený režim datových schránek, v rámci něhož jsou podnikatelé povinni komunikovat s úřady elektronicky.
A v okamžiku, kdy by jim to konečně mohlo ušetřit aspoň jednu frontu při podání daňového přiznání, úředníci nařizují že je vše postaru a ať to pěkně vytisknou, podepíšou a přinesou osobně....
Teoreticky má daňové přiznání přes datové schránky fungovat, takže úředníci podání na papíru nenařizují.
Ale zkušenosti nic moc, nakonec to v mém případě po marných pokusech u toho papíru stejně skončio.
Víte, mě nešlo o to daňové přiznání. Nakonec, jak je vidět ono to elektronicky jde a rozhodně je pro obě strany efektivnější, když to podnikatel naklepe do fomuláře, se všemi kontrolami, odešle a na berňáku se to rovnou datově uloží, než kdyby to měl tisknout, skenovat, odesílat v pdfce, na úřadu to museli nějak ručně zpracovávat .....
Šlo mi to o potvrzení, onen etiskopis. Jakto že nikdo z úředníku neřekl, že se má zaslat přes datovou schránku, když je tato cesta komunikace mezi podnikatelem a úřadem zákonem předepsaná???
pres datovku to poslat jde zcela urcite! bez podpisu a s jednim resenim - jednim kliknutim... jen se prihlasit pres prihlasovaci dialog a posle se to automaticky FU ktery jste uvedl v priznani. na vlastni oci jsem to videl..
Základem je osobně navštívit berňák a tam paní pochválit účes (šaty a pod.). A toto se elektronicky neuděláte. Dokážete poslat přes datovou schránku bonbóny pro ní?
Život mně naučil, že toto je základní povinnost podnikatele a VŽDY se mi to osvědčilo. Paní bez problémů poradí, opraví chybu v přiznání, přetočí datum na razítku a tak přijme oneskoreně podané přiznání ... Do čerta s celou elektronikou!
Asi jak kde, já mám ŽL 8 let a svého správce daně jsem ještě neviděl. U podatelny stojí fronta, ženská bouchá razítkem, na kecy není čas, na registrace je také okénko, kde to je v podobném stylu, jen pomalejším tempem, ta registrace přeci jen chvíli trvá.
Pro elektronické podání totiž elektronický podpis nutný není. Po vyplnění elektronického daňového přiznání a jeho odeslání stačí živnostníkovi vytisknout tzv. e-tiskopis ve formátu A4, ten ručně podepsat a do 5 dnů doručit na příslušný finanční úřad.
Chápete co je myšleno pojmem "elektronické podání"? Běhání na poštu s dopisem to rozhodně není.
Varianta 1 - papírové přiznání. Vyplním na počítači přiznání pro finančák, přehled pro zdravotní a sociální (jsou na to interaktivní formuláře, které to samy spočítají), vytisknu, podepíšu a jdu na poštu. Hotovo za maximálně dvě hodiny.
Varianta 2 - elektronické přiznání. Vyplním tiskopis, vytisknu, podepíšu, jdu na poštu. Protože s tím nemám zkušenosti, strávím tím víc času než s normálním formulářem. Nemluvě o tom, že mi tím neodpadlo šaškování se sociálkou a zdravotní pojišťovnou, které možná mají taky nějaké pseudo-online řešení, ale pochybuju, že použitelnější...
Tak kde je to elektronické podání? Takovéhle palcové titulky si redakce může strčit za klobouk :-p
Podle mne je největší problém s přílohami. Musím jim věnovat nejvíce času a žádný chytrý formulář ani doručení elektronickou cestou to nevyřeší.
Z pohledu příloh by bylo nejefektivnější vyrobit vlastní podobu e-přiznání a tu odeslat podepsanou elektronickým podpisem například e-mailem, nebo (klidně i nepodepsanou elektronickým podpisem) přes datové schránky.
Nebo rovnou vytvořit a podat klasické papírové přiznání, myslím že náročnost bude stejná.
Dále se domnívám, že než většina lidí oficiální e-formulář daňového přiznání vyplní, tak si předem, nebo průběžně, vyplňuje papírový formulář nebo alespoň dělá poznámky na papír...
Fakt mi hlava nebere, proč mám dělat daňové přiznání na nějakém portálu daňové správy přes který jej sice odešlu a pak stejně musím ještě něco vytisknout a nakonec odnést na poštu. Takto mi účetní udělá přiznáni ve formuláři který je v excelu, já jej vytisknu, podepíši a odnesu na poštu a doporučeně odešlu na FU. Stejně na poštu musím občas chodit.
Také nechápu, proč někdo nosí přiznání osobne na FU? Jedině, pokud bych bydlel někde blízko.
A zřízovat si datovou schránku? To bych musel být ještě hloupější za takovou předraženost utrácet. Raději jsem se kvůli tomu nechal vymazat z obchodního rejstřiku, jinak by to pro mne byla povinnost.
V tomto království byrokracie je nejlepší si život co nejvíce zjednodušovat a to i v rámci podnikání. Dělat co nejméně, nejméně také odvádět a nejméně se stýkat s FU i celou státní správou.
Formulář na portálu daňové správy eliminuje chyby při vyplňování. Dále je tam možnost provést kontrolu vyplněného formuláře s výpisem chyb.
Vyplněný a zkontrolovaný formulář lze uložit do počítače v PDF a následně bezplatně poslat datovou schránkou. Takto odeslané daňové přiznání není třeba nijak podepisovat ani posílat poštou, poslání prostřednictvím vaší datové schránky plně nahrazuje el. podpis. Vše zvládnete v klidu kanceláře, nebo večer u televize.
Důležité je po vyplnění zkontrolovat formulář kliknutím na "Uložení k odeslání do Datové schránky" a prohlédnout "Protokol chyb" a chyby opravit. Tak zajistíte, že bude formulář automaticky vložen do systému na straně FÚ a též snížíte možnost dodatečných požadavků správce ve vytýkacím řízení. Odesláním datovou schránkou nepotřebujete podpis a máte též okamžitě dobu doručení.
Elektronické podání používám už několik let - nejen pro daň z příjmu, ale také pro DPH... Dovolil bych si shrnout své důvody a zkušenosti:
Určitě je pro mě pohodlnější vyplňovat takový formulář v elektronické podobě - leccos si to pak dopočítá samo, zkontroluje... Když se přepíšu, můžu se hned opravit (bez nějakého škrtání a podobně). Sice na internetu naleznete i různé šablony třeba pro Excel, nebo různé online pomůcky (iDnes, Mesec.cz, etc.) - ale už se v minulosti také stalo, že v nich byly chyby - proto preferuji řešení od Ministerstva financí. Pokud tam budou mít chybu - tak se na mě nemůžou zlobit. Pokud chybu udělá někdo v nějaké neoficiální Excelové šabloně, je to můj problém, že něco takového používám...
Elektronický podpis jsem si zatím také nepořídil, ale časem k tomu možná dospěji - zatím mě trochu odrazuje roční cena. Ale jak už je i v titulku článku, elektronický podpis na tato daňová přiznání není potřeba. Jen je pak třeba vytisknout to potvrzení, to podepsat a dopravit nějak na FÚ...
Pro "dopravení na FÚ" už roky používám služeb České pošty. Bohužel obvykle nestíhám daňové přiznání dělat moc v předstihu, tak je to často na poslední chvíli. Když na FÚ budou na podatelně do 16.00 a na poště do 19.00 (případně na hlavní poště i do půlnoci :-), co mi dává větší flexibilitu? A na FÚ prý v tomto období navíc bývají fronty - na poště sice také bývá trochu větší provoz, ale pořád se to celkem dá zvládnout.
V čem je lepší vytisknout jen potvrzení místo celého daňového přiznání? Je to jen jeden papír. Vejde se i do malé C5 obálky (těch mám doma zásobu) - u klasického DP jsem vždycky někde musel shánět velkou obálku (těch zásobu nemám). I s přílohami toho bylo hodně. Navíc doma nemám kopírku, scanner ano (ne že by to pak nešlo vytisknout) - ale je pro mě tedy také jednodušší potřebné přílohy jen naskenovat a tisknout pak jen to potvrzení...
Navíc to potvrzení by možná ani nebylo třeba posílat doporučeně - uvažuji o tom, že ho příště zkusím poslat normálním dopisem - to bych pak ani nemusel na poštu (poštovní schránku mám hned na vedlejším domě v rámci bloku).
Jinak když se ještě vrátím k tomu podání na poslední chvíli - s elektronickým podáním můžete udělat také to, že ho odešlete až před půlnocí a to potvrzení pak pošlete v klidu druhý den...
Musím ale zmínit i jednu negativní zkušenost - někdy před rokem či dvěma se opravdu objevila i ta možnost, že pokud zaplatíte odpovídající daň a FÚ to dorazí na účet, nemusíte dodávat ono potvrzení. Tak jsem to tedy zkusil a asi po měsíci mi přišel dopis s červeným pruhem, že prý jsem nepodal daňové přiznání a ať to koukám napravit. Tak jsem hned volal na FÚ, tam mi paní řekla, že o tomhle vůbec neví a ať radši to potvrzení ještě dodatečně pošlu - každopádně byl to asi nějaký komunikační problém u nich - ale v zásadě se nic nestalo, žádné penále, nic - jen jsem si říkal, že místo toho, aby mě honili s obsílkou na poštu, mohli mi rovnou jen zavolat a vše by se vysvětlilo...