Jak dárky pro obchodní partnery zahrnout do daňových výdajů?

20. 12. 2021
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Společně s vánočními svátky přichází také nákupy dárků pro obchodní partnery. Za jakých okolností se mohou dárky zahrnout do daňových výdajů?

Společně s blížícím se koncem roku se také běžně setkávají podnikatelé se svými obchodními partnery a předávají si drobné firemní dárky. Obecně by se dalo říct, že náklady na reprezentaci patří mezi daňově neuznatelné výdaje. Existují ale výjimky, za kterých lze tyto náklady daňově uznat. Při posouzení daňových dopadů je zapotřebí zohlednit ustanovení v zákoně o daních z příjmů, ale také v zákoně o dani z přidané hodnoty.

Co se dozvíte v článku
  1. Dárky z pohledu daně z příjmů
  2. Poukázky na propagační předměty jako dárek
  3. Dárky v kontextu zákona o DPH
  4. Dárky z pohledu účetnictví
  5. Jak postupovat při kontrole z finančního úřadu?

Dárky z pohledu daně z příjmů

Zákon o daních z příjmů definuje, jaké výdaje nelze považovat za výdaje nebo náklady vynaložené k dosažení, zajištění nebo udržení příjmů. V taxativním výčtu těchto položek se objevují i náklady na reprezentaci. Za náklady na reprezentaci se považují zejména „výdaje na pohoštění, občerstvení a dar; za dar se nepovažuje reklamní nebo propagační předmět, který je opatřen jménem nebo ochrannou známkou poskytovatele tohoto předmětu nebo názvem propagovaného zboží nebo služby, jehož hodnota bez daně z přidané hodnoty nepřesahuje 500 Kč a který není s výjimkou tichého vína předmětem spotřební daně“.

V ustanovení zákona je však zmíněno i to, co se za dar nepovažuje – a tím jsou reklamní nebo propagační předměty. O propagační nebo reklamní předmět se jedná v případě, že je tento předmět označen jménem nebo ochrannou známkou poskytovatele, kterým je darující obchodní partner. Zároveň se musí jednat o předmět, jehož hodnota je do 500 Kč v ceně bez daně z přidané hodnoty. Předmět také nesmí být předmětem spotřební daně – to ovšem neplatí pro tichá vína.

Poukázky na propagační předměty jako dárek

Pozor si musíte dát v případě, že neposkytujete propagační předměty přímo, ale formou poukázek. V rámci koordinačního výboru byla řešena problematika daňových aspektů propagačních dárků ve formě poukázek na odběr zboží. 

Ačkoli poukázka slouží k nákupu zboží či služeb u smluvních partnerů a splní podmínky pro daňovou uznatelnost propagačních nebo reklamních předmětů, kterými jsou opatření obchodním logem nebo splnění hodnoty 500 Kč bez daně z přidané hodnoty, nebude tato poukázka považována za daňově uznatelný výdaj.

Ministerstvo financí vydalo stanovisko, kde uvádí, že „z povahy „reklamního nebo propagačního předmětu“ ve smyslu § 25 odst. 1 písm t) ZDP vyplývá, že se musí jednat o věc, která má určitou užitnou nebo estetickou hodnotu, a to sama o sobě (typicky se tedy jedná o tužky, kalendáře, drobné dekorativní předměty apod.). Je zřejmé, že popsaná poukázka žádnou takovouto hodnotu sama o sobě nemá, ve smyslu § 25 odst. 1 písm. t) ZDP věta za tečkou a contrario je tedy považována za dar a jako taková nemůže být v popsané situaci daňově uznatelným nákladem“.

Pokud tedy chcete své obchodní partnery obdarovat a tento dárek zahrnout do daňových výdajů, poskytněte jim dárek přímo, opatřete jej obchodním logem a hlídejte si hodnotu pro daňovou uznatelnost výdajů/nákladů. Mezi velmi oblíbené dárky pro obchodní partnery patří například tužky, kalendáře, diáře a jiné kancelářské potřeby, příp. tichá vína.

Dárky v kontextu zákona o DPH

Zatímco zákon o daních z příjmů považuje opatření dárků obchodní značkou nebo ochranou známkou poskytovatele, zákon o dani z přidané hodnoty není tak přísný. Z pohledu zákona o dani z přidané hodnoty není ani podstatné, zda je darované zboží předmětem spotřební daně či nikoli.

V ustanovení zákona najdeme definici toho, co se považuje za dodání zboží, ale také negativní výčet toho, co se za dodání zboží nepovažuje. Za dodání zboží se nepovažuje „poskytnutí dárku v rámci ekonomické činnosti, pokud jeho pořizovací cena bez daně nepřesahuje 500 Kč, nebo poskytnutí obchodních vzorků bez úplaty v rámci ekonomické činnosti“.

Pakliže se poskytnutí dárku nepovažuje za dodání zboží podle zákona o dani z přidané hodnoty a jsou splněny podmínky, že je dárek poskytnut v rámci ekonomické činnosti a hodnota nepřesáhne 500 Kč bez daně, neodvádí poskytovatel DPH na výstupu při poskytnutí dárku. 

Zákon o DPH také upravuje nárok na odpočet v případě výdajů nebo nákladů na reprezentaci. „Plátce nemá nárok na odpočet daně u přijatého zdanitelného plnění použitého pro reprezentaci, které nelze podle zvláštního právního předpisu 53) uznat za výdaje vynaložené k dosažení, zajištění a udržení příjmů.“ To ovšem neplatí v případě poskytnutí dárků v rámci ekonomické činnosti, pokud jeho pořizovací cena nepřesahuje 500 Kč. U dárků při splnění těchto podmínek poskytovatel nárok na odpočet daně.

Dárky z pohledu účetnictví

Z pohledu účetnictví je velmi oblíbené sjednotit všechny podmínky pro maximální daňovou optimalizaci dárků pro obchodní partnery. Ačkoli z pohledu DPH není podstatné opatření dárků logem, většina podnikatelů opatření logem zajistí, aby se celá hodnota daru považovala za daňově uznatelný výdaj.

V účetnictví se potom tyto dárky účtují na účet spotřebovaných nákupů v účtové skupině 50, případně jako náklady na reprezentaci v účtové skupině 51. Je vhodné používat analytickou evidenci, a to pro případné rozlišení na daňově uznatelné a neuznatelné. Náklady na reprezentaci jsou v účetnictví obecně považovány za nedaňový výdaj podnikatelů.

MM 25 baliček

Jak postupovat při kontrole z finančního úřadu?

Pokud by byla zahájena kontrola ze strany správce daně, mohlo by dojít k prověřování daňové uznatelnosti nákladů na reprezentaci nebo reklamní a propagační předměty. Pro takové případy je vhodné vyžádat, aby při výrobě reklamních předmětů bylo na daňovém dokladu uvedeno, že jsou tyto předměty opatřeny logem. V neposlední řadě je vhodné vést fotodokumentaci reklamních dárků.

Je zapotřebí myslet na to, že prokazování je na straně daňového subjektu – tj. podnikatelé přesvědčují správce daně o daňové uznatelnosti nákladů.

Autor článku

Lenka je redaktorkou Podnikatel.cz a daňovou poradkyní. Autorsky i profesně se proto věnuje účetnictví a daním.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).