Řada obchodníků dnes dává jako bonus k nákupu zboží nebo služeb menší dárky. Nejde jen o firemní propagační předměty, například trička a podobně, ale i věci, které mají vztah k zakoupenému zboží. U auta se může jednat o autoradio, u kávovaru o balení kávy. Tyto dárky ale obchodníci dávají z vlastní vůle a v případě odstoupení od koupě z důvodu vady na výrobku, nesmí požadovat i vrácení těchto dárků. Informuje o tom sdružení dTest na základě zjištění neoprávněných praktik některých prodejců.
Ukazuje se, že někteří obchodníci žádají vrácení dárku i v momentě, když už to není možné, protože šlo o spotřební zboží. Jako příklad může posloužit balení kávy darované při nákupu kávovaru. Může se stát, že při vrácení kávovaru už je káva spotřebována a zákazník tedy nemá co vracet. Neomalení obchodníci pak tvrdí, že si cenu balení kávy mohou odečíst od ceny kávovaru. To ale není pravda, nemají na to právo. Ustanovení obchodních podmínek hlásající povinnost vrátit dar po zrušení kupní smlouvy představuje nepřípustné omezování práv spotřebitelů ze záruky. Přinejmenším má za cíl odradit spotřebitele od uplatňování práva na odstoupení od smlouvy. K takovéto klauzuli se nepřihlíží, jako by vůbec nebyla. Je-li právo spotřebitele od smlouvy odstoupit logickým důsledkem nedodržené kvality a vlastností prodaného zboží, za což obchodník odpovídá, nemá tento právo se vrácení dárků dožadovat,
říká Lukáš Zelený vedoucí právního oddělení dTestu.
Využijete-li zákazník právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů, typicky v případě nákupu po internetu, jsou ale okolnosti odlišné. V takovém případě záleží na úvaze každého zákazníka, zda se rozhodne smlouvu zrušit nebo si zboží spolu s dárky ponechat. A podle toho by měl i s nabytými dárky zacházet. Nebylo by spravedlivé těžit z výhod, které s sebou nákup nese, pokud se spotřebitel z vlastní vůle z kupní smlouvy vyváže, aniž by obchodník jakkoliv porušil své povinnosti.
Dárky k nákupu jsou velmi oblíbené a ovlivňují chování zákazníků. Obchodník ale nesmí dárky nikomu vnucovat. Měl by na jejich předání upozornit. A nemůže být překvapen, když zákazník dárek odmítne.