Dát ženám místo ve vedení se vyplatí. Jinak se svými schopnostmi utečou jinam

23. 7. 2021
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Jsou firmy, které dbají na rovné zastoupení mužů a žen, a to včetně vedení. Co jim to přináší? A proč je lepší změna zaměstnavatele než boj s větrnými mlýny?

Přibývá firem, které si uvědomují, že témata, jako je diverzita, a to nejen ta genderová, rovný přístup k mužům a ženám v zaměstnání a také podpora ženských talentů, aby směřovaly na vyšší manažerské pozice i do nejvyššího vedení, se jim vyplatí vědoměji řešit. Jinde se především daří odbourávat jakékoliv stereotypy a předsudky, což rozvoji kariér žen také přeje. Platí to pro společnosti všech velikostí – i u těch nejmenších může být právě rozmanitost perspektiv, dovedností a zkušeností naprosto zásadní. A to zvlášť v dnešní době, která v podnikání vyžaduje schopnost proměny a velkou flexibilitu. U nás i celosvětově existují zároveň rozličné iniciativy, které v dosahování cílů souvisejících s diverzitou napomáhají a k nimž se již nejedna domácí firma přihlásila. Jak tedy na to a čím je možné se inspirovat?

Co se dozvíte v článku
  1. Neplýtvejte cenným potenciálem tam, kde o to nikdo nestojí
  2. Se ženami je dynamika týmů přirozeně vyrovnaná
  3. Rovné příležitosti a rozmanitost – základní stavební kameny udržitelné a úspěšné firmy
  4. Výzva: sladit pracovní a rodinný život zaměstnankyň a zaměstnanců
  5. Proč? I finančně se to firmě vyplatí

Neplýtvejte cenným potenciálem tam, kde o to nikdo nestojí

Tereza Mizerová je první ženou na postu finanční ředitelky (CFO) ve společnostech Glami a Biano. Když má na základě své vlastní zkušenosti říct jedno, z jejího pohledu klíčové, doporučení ženám, které o vyšší manažerské pozice ve svých firmách usilují, ale zatím se jim to vzhledem k fungování firmy z nějakého důvodu nedaří, co je podle ní na kariérní cestě důležité: Neplýtvat potenciálem tam, kde o to nestojí, říká Tereza nekompromisně. Podle mě je klíčové najít rozumného zaměstnavatele, u kterého na žádné bariéry prostě vůbec nenarazíte, myslí si. A upozorňuje, že to platí zvlášť v dnešní době, kdy je na trhu práce nedostatek lidí a určitě se najde zaměstnavatel, který ocení schopnosti a znalosti ženy – specialistky. Když je člověk obecně schopný, pečlivý a pracovitý, věřím, že si cestu za vysněnou pozicí najde, ať se jedná o ženu nebo muže, dodává.

Se ženami je dynamika týmů přirozeně vyrovnaná

Tereza Mizerová přiznává, že od jejího nástupu ji vlastně ani nenapadlo hodnotit zastoupení lidí v Glami podle pohlaví. Poměr mužů a žen jí přišel naprosto vyrovnaný a nemá pocit, že by ve firmě jako žena byla nějak osamocená. Jsem zároveň CFO v Biano, a tak můžu konstatovat, že v obou firmách je spousta žen v manažerských pozicích a je to i znát na dynamice týmů, která je přirozeně vyrovnaná, objasňuje firemní situaci.

Tvrdí, že osobně během své kariéry nenarazila prakticky na žádné překážky kvůli tomu, že je žena. Vše je o lidech ve firmě, jejich mentalitě a smýšlení o dané věci. Pokud vedení firmy nemá předsudky, není rozdíl v tom, zda je na pozici žena nebo muž, je přesvědčená. Sama do Glami i Biana nastoupila krátce po rodičovské dovolené a na částečný úvazek. Nesetkala se s tím, že by to někdo v práci bral jako handicap. Ženy s dětmi obecně Tereza považuje v práci za extrémně kvalitní – mají perfektní time management, motivaci a efektivitu. Mám čtyřletého syna. A když jsem se vracela do práce, za šest hodin jsem stihla to, co dříve za osm, popisuje vlastní posun.

Rovné příležitosti a rozmanitost – základní stavební kameny udržitelné a úspěšné firmy

Ve společnosti Lidl se vloni přihlásili k iniciativě Organizace spojených národů (OSN) Women´s Empowerment Principles, což je soubor zásad zaměřených na genderovou rovnost a empowerment žen ve firemním prostředí i v širší společnosti. Jedním ze závazků, které si firma při té příležitosti stanovila, je snaha dosáhnout toho, aby bylo více žen ve vedoucích pozicích na střední a vyšší úrovni řízení. Jsme přesvědčeni, že rovné příležitosti a rozmanitost jsou základními stavebními kameny udržitelné a úspěšné společnosti, vysvětluje tiskový mluvčí Tomáš Myler s tím, že podporu postupu žen v profesním životě má firma, která se přihlásila také k Chartě diverzity, ukotvenou i v etickém kodexu a v modelu společenské odpovědnosti

Výzva: sladit pracovní a rodinný život zaměstnankyň a zaměstnanců

V Lidlu mají obecně vysoký podíl zaměstnankyň, přes 70 %, a podle Tomáše Mylera dbají na rovnost v profesních a vzdělávacích příležitostech i ve struktuře mezd. S ohledem na cíl dosáhnout většího podílu žen i ve vedoucích pozicích je podle něj zvláštní výzvou řešit sladění pracovního a rodinného života, a to pro muže i ženy. Firma například své lidi aktivně informuje o možnostech týkajících se těhotenství, mateřství a rodičovské dovolené, které nabízí. Pro zajištění spravedlivého pracovního prostředí vstřícného k zaměstnancům jsou u nás pověřeni tak zvaní důvěrníci. Ti jsou kolegům k dispozici jako neutrální, nezávislé kontaktní osoby pro obecné personální záležitosti, ale také pro stížnosti na téma rozmanitosti a rovných příležitostí, upozorňuje na další konkrétní praxi. A dodává, že princip rovných příležitostí požadují i od svých partnerů v celém dodavatelském řetězci, na globální úrovni.

Proč? I finančně se to firmě vyplatí

K iniciativě Women´s Empowerment Principles se u nás přihlásila také organizace Business & Professional Women CR, zaměřená právě na témata související s podnikáním žen a se silou jejich hlasů ve společnosti. Jako podpůrný argument připomíná i výzkum poukazující na to, že diverzita ve vedení se firmám zároveň finančně vyplatí. Výzkum totiž ukazuje, že pokud mají firmy ve svém vedení alespoň jednu ženu, jsou ziskovější než ty s výhradně mužským vedením. Důvodem je větší rozmanitost dovedností, ale třeba i to, že ženy ve vedení podporují motivaci dalších žen napříč celou společností. Takové firmy také dokáží mnohem lépe využít talenty a správně je sladit s pracovními pozicemi, z čehož opět benefitují. Konkrétně se jedná o výzkum Soyoung Han a Marcuse Nolanda pro výzkumnou neziskovku Peterson Institute for International Economics.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).