Aktuálně má datovou schránku zřízenu více než 1 milion fyzických a právnických osob. Jak uvádí finanční správa, pro podání přiznání k dani z příjmů za rok 2018 využilo datovku více jak 400 tisíc poplatníků.
Výhody a nevýhody datových schránek pro OSVČ
OSVČ si mohou zřídit datovou schránku dobrovolně. Jaké jsou výhody?
- možnost odesílat doporučenou korespondenci zdarma,
- jistota okamžitého dodání zprávy jak při odesílání, tak při jejím příjmu,
- jednoduché podání daňového přiznání,
- výhodou přímo pro OSVČ je také možnost přihlašování se k ePortálu České správy sociálního zabezpečení pomocí přístupových údajů k datové schránce.
Datové schránky ale mají také své nevýhody, kvůli kterým řada OSVČ raději zůstává u papírových dokumentů. Zjednodušeně se problémy dají shrnout do tří slov: zřízení, pravidelné vybírání a archivace.
Čtěte také: V souvislosti s datovou schránkou mohou nastat i problémy. Jeden z nich popisuje článek Berňák si spletl datovou schránku, zajišťovák za 164 mil. Kč tak přestal platit
Jak si datovou schránku zřídit?
Pokud se podnikající fyzická osoba rozhodne zřídit si datovou schránku, musí podat žádost. Datovou schránku pak úřad zřídí do 3 dnů ode dne podání žádosti. Pokud tvoří součást žádosti o zřízení datové schránky příloha, trvá doba vyřízení žádosti až 30 dní.
Náležitosti žádosti
- jméno, popřípadě jména, příjmení, jejich případné změny
- rodné příjmení
- den, měsíc a rok narození
- místo a okres narození; pokud se podnikající fyzická osoba narodila v cizině, místo narození a stát, na jehož území se narodila
- státní občanství, není-li podnikající fyzická osoba státním občanem ČR
- identifikační číslo ekonomického subjektu (IČO), bylo-li přiděleno
- místo podnikání, popřípadě sídlo
- žádost musí obsahovat úředně ověřený podpis podnikající fyzické osoby
ZMĚNY A NOVINKY 2019
Jak se pro OSVČ změní zákony v roce 2019?
Podání žádosti lze třemi způsoby
Žádost lze podat osobně na podatelnu ministerstva vnitra nebo poslat poštou na adresu ministerstva vnitra. Potom ale musí obsahovat úředně ověřený podpis. Ten si OSVČ mohou zajistit na obecních úřadech, úřadech městských částí a vybraných pobočkách České pošty, Hospodářské komory, notářů či zahraničních zastupitelských úřadů. Poplatek za ověření činí 30 Kč.
Další možnost tvoří podání žádosti na některém kontaktním místě Czech POINT, které najdete na vybraných pobočkách České pošty, s. p., městských úřadů či městských části. V neposlední řadě se dá žádost poslat elektronicky na adresu posta@mvcr.cz. Podnikatel ji ale musí podepsat zaručeným elektronickým podpisem.