Vhodně zvoleným vánočním dárkem zaměstnavatel své zaměstnance nejen překvapí, ale zároveň vyjádří poděkování za jejich celoroční práci.
Dárky lze pořídit jak z čistého zisku firmy po zdanění, tak i jako součást daňově uznatelných nákladů. Některé dárky však budou na straně zaměstnanců zdaněny a vstupují i do jejich vyměřovacího základu pro odvod sociálního a zdravotního pojištění.
Výhodnější mohou být produkty, jejichž přijetí je na straně zaměstnance příjmem od daně z příjmů osvobozeným. Například příspěvky na sportovní a kulturní akce, rehabilitace nebo příspěvek na penzijní připojištění atd. Čtěte více: Zdaňujete svým zaměstnancům nepeněžní příjmy?
Vánoční dárky jako daňově uznatelná nákladová položka zaměstnavatele
Daňově uznatelným vánočním dárkem je reklamní nebo propagační předmět nepodléhající spotřební dani, s výjimkou tichého vína, s cenou do 500 Kč bez DPH, a to včetně nákladů souvisejících s jeho pořízením. Takový dárek musí být opatřen logem firmy nebo obchodní značkou poskytovatele. Zaměstnavatelé tedy mohou překvapit nápaditým, originálním dárkem se zajímavým tvarem i kvalitou provedení, označeným logem společnosti.
Mezi drobné reklamní a propagační předměty patří tradičně produkty související s volnočasovými aktivitami, psací potřeby, kalendáře, diáře, kalkulačky a další. Samozřejmě pro zvýšení užitné hodnoty těchto výrobků bude preferováno menší, spíše decentní logo zaměstnavatele. Čtěte více: Zaplaťte si reklamu a odečtěte si ji z daní
Zaměstnavatel však musí prokázat souvislost nákladů na poskytnutí vánočních dárků s dosažením, zajištěním a udržením zdanitelných příjmů. Běžným používáním reklamních předmětů budou jistě zaměstnanci společnost propagovat.
Naděluje ve vaší firmě zaměstnavatel vánoční dárky?
Jaké reklamní dárky se letos budou nadělovat, jsme zjišťovali u jejich prodejců
Loňským hitem v prodeji dárkových předmětů se podle JITKY KUČEROVÉ, Marketing Coordinator ze společnosti REDA a.s., stala sada na lití olova, symbolizující staré zvyky našich rodičů a prarodičů.
Letos v mnohem větší míře nastupují luxusní pera, luxusní diáře apod. Dále manžetové knoflíčky, kravaty a rovněž pouzdra na kravaty. Z klasického reklamního sortimentu roste výrazně poptávka po kvalitních a luxusních usb flash discích, klesá zájem o levné a nekvalitní čínské flashky,
uvedl pro business server Podnikatel.cz MARTIN STRNAD, ředitel společnosti Lithness, spol. s r.o.
S postupující dobou a rostoucími nároky trhu na kvalitu výrobků rostou i nároky zadavatelů na kvalitu a šíři sortimentu v oblasti reklamních a dárkových předmětů. Velké firmy začínají vybírat vánoční dárky již na jaře, aby měly dostatek času vše připravit a vybrat si z široké nabídky zboží. Takové dárky se často vyrábí na míru přímo u dodavatelů, dle konkrétních specifikací klienta a aktuálních módních trendů. Čtěte více: Pod firemním vánočním stromečkem: let stíhačkou nebo tantrická masáž
Reklamním a dárkovým předmětem může být téměř cokoliv, co má užitnou hodnotu a co lze opatřit logem nebo komplimentkou. V letošním roce registrujeme rostoucí poptávku po dražších dárkových sadách, které obsahují skleněné produkty. Týká se to především různých váz, čajových a kávových setů, svícnů a sad na víno skládající se z karafy a sklenic. Klasikou stále zůstávají vína, která se doplňují různým příslušenstvím jako je dekantér nebo speciální digitální teploměr, který po připevnění k obvodu láhve na displeji zobrazí aktuální teplotu vína,
“ sděluje JITKA KUČEROVÁ.
V této souvislosti určitě nelze opomenout klasické vánoční dárky jako jsou kalendáře nebo diáře. Diáře se stále vyrábějí v klasickém A5 formátu, ale v poslední době jsou stále více populární kapesní nebo kabelkové diáře. Zmenšená varianta se vyrábí ve formátu A6 nebo jako maličké vertikální diáře.
Nabídka diářů na trhu je opravdu široká. Na své si přijdou zastánci klasických diářů napodobujících vzhled kůže, ale i barevných extravagantních diářů. Žádané jsou také diáře zabalené do elegantních krabiček, které mohou být doplněny o kartičky s novoročním přáním. Čtěte více: Opožděné on-line Vánoce
Které vánoční dárky jsou pro zaměstnavatele daňově neuznatelné?
Podle zákona o daních z příjmů § 25 odst. 1 písm. h nelze uznat za výdaje k dosažení, zajištění a udržení příjmů plnění poskytovaná zaměstnavatelem zaměstnanci ve formě:
- příspěvku na kulturní pořady a sportovní akce,
- možnosti používat rekreační, zdravotnická a vzdělávací zařízení (s výjimkou vlastních zařízení), předškolní zařízení, závodní knihovny, tělovýchovná a sportovní zařízení,
- poskytnutí rekreace, včetně zájezdů, které je u zaměstnance osvobozeno do úhrnné hodnoty 20 000 Kč za kalendářní rok.
U zaměstnanců jsou tato nepeněžní plnění vyjmenovaná v § 6 odst. 9 písm.d zákona o daních z příjmů od daně z příjmů osvobozena, a to za splnění dvou podmínek:
- jsou hrazena ze sociálního fondu, ze zisku (z příjmů po zdanění) nebo jsou zúčtována jako nedaňový náklad zaměstnavatele,
- úhrada je provedena přímo zaměstnavatelem – pokud by zaměstnanec sám uhradil např. rekreační pobyt a následně předložil zaměstnavateli poukaz k proplacení, bude toto plnění kvalifikováno jako zdanitelný peněžní příjem zaměstnance bez nároku na osvobození.
Daňově neznatelné jsou podle § 25 odst. 1 písm. t zákona o daních z příjmů rovněž výdaje na reprezentaci, mezi které patří zejména výdaje na pohoštění, občerstvení a dary. Za dar se nepovažuje reklamní nebo propagační předmět nepodléhající spotřební dani (s výjimkou tichého vína) s cenou do 500 Kč bez DPH, a to včetně nákladů na jeho potisk, poštovné atd.
Vánoční dárky které nebude možné klasifikovat jako drobný reklamní nebo propagační předmět jsou daňově neuznatelnou nákladovou položkou a zaměstnavatel si rovněž nemůže uplatit nárok na odpočet DPH. Pro zaměstnance jde o nepeněžní příjem, jehož hodnota bude započtena do zdanitelných příjmů, včetně odvodů sociálního a zdravotního pojistného.