Naprostá většina (91 %) českých zákazníků si před nákupem v e-shopu přečte recenze na daný obchod. Čtyři pětiny nakupujících pak hodnocení internetových prodejců samy píší. Svým známým doporučuje zboží nebo online obchod více než polovina z nich. Vyplývá to z výzkumu internetového srovnávače Heureka.cz a obchodního portálu Aukro.cz, kterého se letos zúčastnilo necelých 7 000 uživatelů.
Ve srovnání s rokem 2009 výrazně klesá počet lidí, pro které nejsou recenze e-shopů a hodnocení ostatních nakupujících nijak důležité. V současné době recenze nesleduje pouze necelá desetina nakupujících. Pro zbylých 90 % je čtení hodnocení jedním z nejdůležitějších vodítek pro nákup na internetu,
říká Michaela Papežová z obchodního portálu Aukro.cz.
Čtěte také: 10 věcí, kterými v e-shopu odradíte zákazníka od koupě
Ještě v roce 2009 přitom nesledovalo recenze 14 % zákazníků na internetu. Výrazně oproti roku 2009 stoupl počet nakupujících, kteří vyhledávají hodnocení při každém nákupu. Zatímco v roce 2009 jich bylo 30 %, v současnosti činí jejich podíl 43 %. Naopak klesl počet zákazníků, kteří recenze vyhledávají pouze v případě, že obchod nebo prodejce neznají, a to z 56 % na 48 %.
Vůči roku 2009 se rovněž zvýšil počet nakupujících, kteří hodnocení e-shopů sami píšou. Pokud jsou nakupující přímo vyzváni, recenzi napíše téměř 60 % z nich,
uvádí Kamil Demuth z internetového srovnávače Heureka.cz. V roce 2009 přitom reagovaly na výzvu k napsání recenze jen dvě pětiny uživatelé.
Čtěte také: Víte, co o vašem e-shopu píší zákazníci na internetu? Nakupující se tím řídí
Celkově hodnocení e-shopu a spokojenosti s nákupem uvádí až 81 % nakupujících, v roce 2009 to bylo 73 %. Na Slovensku hodnocení píše zatím pouze 69 %, očekáváme však, že podobně jako v ČR dojde ke zvyšování tohoto podílu,
dodává Kamil Demuth.
Čtěte speciál Jak založit a provozovat e-shop
Co se týče důležitosti hodnocení pro nakupující, jsou ale výsledky na Slovensku podobné. Pouze 11 % slovenských zákazníků nesleduje recenze vůbec. 42 % respondentů uvedlo, že hodnocení sleduje před každým nákupem a 47 % se na hodnocení podívá, pokud prodejce nezná.
Foto: www.isifa.com