Tak si to shrňme. Před pár lety jste založili firmu, udělali jste SEO, zaplatili výrobu letáků, našli jste někoho na PPC a utopili peníze za reklamu v rádiu. Ano, všichni to rádio zkusili. A pak se něco změnilo. Objevily se sociální sítě. Navštívili jste školení, kde vám říkali, že stránka musí být aktivní a že byste měli přidávat příspěvky aspoň několikrát týdně. Nedej bože několikrát denně. Chvíli jste to zkoušeli plácat sami.
Ze 7 příspěvků týdně se staly 3, počet fanoušků se zastavil na čísle 1642. A pak přišla ta zlá změna Facebooku a váš obsah se začal zdarma ukazovat méně a méně lidem. Vyzkoušeli jste tedy párkrát napromovat příspěvek, ale nikam to nevedlo. Nic z toho. A pak někdo přišel s tím skvělým nápadem: „Dáme to někomu, kdo tomu Facebooku rozumí.“
Čtěte také: Hledáte jednoho správce sociálních sítí? Pak potřebujete najít superhrdinu
Bolest, stres a pěkné obrázky
Najali jste si tedy správce sociálních sítí. Už pojmenování této pozice vám však mohlo napovědět, že něco není v pořádku. Grafik dělá grafiku, pekař peče rohlíky, účetní se stará o účetnictví, zedník staví zdi. Tak proč by měl správce sociální sítě odpovídat vašim zákazníkům na dotazy ohledně vašeho zboží? A jak ví, co pomůže vašim lidem, aby získali důvěru a nakoupili? Vždyť o nich neví lautr nic.
Tak proč si myslíte, že vám může pomoci? „Rozumí přeci tomu, jak funguje Facebook, zná trendy, umí pracovat s textem a umí vytvářet reklamu.“ Hmm, a kde jste vy? Kde je vaše firma? Zákazníci?
Ano, agentury vám nejdříve vypracují obsahovou strategii, komunikační plán, pošlou k vám do firmy na zaškolení lidi, kteří budou komunikovat se zákazníky, nastudují si brand manuál, marketingový plán, krátkodobé i dlouhodobé cíle společnosti a vše to propojí s webem, emailovými kampaněmi a celkovou strategií společnosti. A pokud jsou šikovní, pak to může fungovat. Ale pak zapomeňte na správu za 5 000 Kč měsíčně. Zde cena začíná na 30 000 Kč a s větší počáteční investicí. Pojďme raději zpátky na zem.
Čtěte také: Nejčastější chyby společností na Facebooku s konkrétními příklady
Jak vám specialista, konzultant, správce, ninja nebo krotitel sociálních sítí může pomoci?
1. Sestaví vám herní plán
Marketing na Facebooku je jedna velká hra. Hra na kočku a na myš. Vy jste kočka, zákazník je myš a váš produkt je sýr.
Každý zákazník je však jiný. Někdo se spokojí s eidamem, jiný si vychutná goudu a labužník sáhne po půl roce uleželém parmezánu. Nabídnete-li labužníkovi smažák, pošle vás s ním do míst, kde ani slunce nesvítí. A pokud mu budete tvrdit, že prodáváte parmezán a po zakousnutí zjistí, že jde o eidam, tak ho ještě pěkně naštvete. Ten, co jí eidam, si nemůže dovolit parmezán, a tak vám bude ještě nadávat, že jste drazí. Jen se podívejte na uživatele Windows. Nikdy nepochopí nás jablíčkáře a my litujeme jen jediného. Že jsme nepřešli dříve. Vašim zákazníkem se opravdu nemůže stát každý.
Konzultant vám řekne, jakými způsoby můžete komunikovat s těmi, kteří chtějí váš produkt. Kde je najdete, jak je získáte na svou stranu. Ať už těm, kteří čmuchají okolo, nebo těm, kteří vás vůbec neznají. Ale sdělení je na vás. Nikdo nezná vaše zákazníky, produkty nebo služby lépe než vy.
2. Projde s vámi prvním levelem
Začátky každé počítačové hry jsou nejtěžší. Musíte se seznámit s hrdinou, zbraněmi, zjistit, jak otevřít dveře, vyndat nůž, běhat rychleji nebo nasednout do auta.
V tom vám často pomáhá nějaký pomocník, chytrá sova nebo stařeček. Tady to může být konzultant. Ani na Facebooku není vše intuitivní a rozhodně ne jednoduché. Nebudete vědět, kam sáhnout, jak zjistit, jestli reklama fungovala, kolik lidí přišlo na vaše stránky a co tam vlastně dělali.
Ve dvou se to lépe táhne. Obzvlášť v případě, kdy vy víte KOMU a CO chcete sdělit a co si od toho slibujete. Konzultant může být váš průvodce. Říct vám, jestli jsou vaše očekávání reálná, jak upravit sdělení, zpřesnit cílení. Změřit výsledky. Abyste ho již v dalším kole nepotřebovali. Hru dohrajete za pár víkendů, ale výsledky díky Facebooku se můžou dostavit až za pár měsíců nebo let.
3. Zastaví krvácení
Znáte tu příhodu o opraváři praček? Přijede, utáhne jeden šroubek a říká: Bude to 1000 Kč.
Zákazník promptně reaguje: Ale vždyť jste to měl za 10 minut a otočil jste jedním šroubkem.
Na to odpoví opravář: Ano, ale věděl jsem kterým.
Pamatuji si, když jsem jedním takovým šroubkem otočil u klienta, který investoval do reklamy na Facebooku asi 5000 Kč denně. Cena za konverzi ihned klesla o 23 % a konverzní poměr se zvýšil o 35 %. A s tím samozřejmě vzrostly jeho zisky i investice. Dnes, po více než roce spolupráce, již pracujeme s reklamou asi za 20 000 Kč denně a vyděláváme milióny měsíčně.
Zkušený konzultant už viděl spoustu reklamních účtů a chyby odhalí, případně doporučí vylepšení. Dříve, než vykrvácíte.
4. Ukáže vám cestu rájem
Internet je dnes místem nepřeberných informací a nástrojů. Mnoho z nich můžete využívat zdarma nebo za malý poplatek. Najít však ty správné nástroje v nepřeberném množství balastu může být vysilující.
Jak používat Power Editor, k čemu vám je nástroj Audience Insights, jak si poradit s omezením textu v obrázcích, nastavit váš blog, kde hledat obrázky a jak to vše měřit přes reporty nebo Google Analytics? Poradí přímo vám. Nikoliv Frantovi s restaurací nebo Láďovi, co má eshop s mixéry. Když vás bolí u srdce, taky nezačnete vyhledávat rady na lékařských webech. Každý jsme unikátní.
To, co není důležité, vynechá. Ani v autoškole vás neučí teorii o hydraulických spojkách a poloautomatických převodovkách. (Nejsem řidič, tak asi plácám nesmysly.)
Poradí vám, které nástroje a možnosti jsou relevantní pro váš byznys a jak to vše spojit dohromady tak, aby to začalo fungovat jako dobře promazaný stroj.
5. Vystaví vám řidičák k Facebooku
Bez mapy zabloudíte. Když jsem poprvé přijel do Bangkoku, tak jsem nasedl do taxíku a nechal se odvézt ke královskému paláci. Neptal jsem se na cenu, věděl jsem, že to bude levné. Thajsko je přeci levné. 20 minut jsme se projeli a pak si řekl asi o 300 Kč. Bez řečí jsem zaplatil a vyrazil na památky.
Dnes už za tuto cestu neplatím více než 50 Kč a jedeme 10 minut. Už totiž vím, že se mám na ceně dohodnout předem a taky vím, kudy se tam jede. Už se nenechám ošulit. Kdybych si tenkrát nastudoval ceny a mapu, tak bych ušetřil čas i peníze.
Chcete-li efektivně řídit své podnikání, musíte se vyznat ve všech jeho aspektech. Nemusíte hned vědět, jak vytvářet dynamicky reklamy těm, kteří přidali zboží do košíku, nebo jak vylučovat lidi, kteří u vás koupili v posledních 3 dnech. Nemusíte hned být specialistou. Důležité však je znát základy a vědět, co je možné. Účetnictví vám udělá účetní, na webu pomáhá programátor, ale vy jste ten, kdo by měl tahat za provázky.
A co dál?
Pro podnikatele: Máte zkušenosti s nějakým konzultantem? Dobré i špatné. Sem s nimi. Pomozte ostatním. Neškudlete si ho jen pro sebe.
Pro konzultanty a markeťáky: V čem vidíte největší problém při spolupráci s klientem? Někdy je to vážně na provaz, že?
Těším se na zajímavou debatu. Přeji krásný modrý den