Den dopravy zdarma začíná za 14 dní. Co mohou e-shopy od akce čekat a co nikoli?

4. 11. 2014
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Už třetí ročník akce Den dopravy zdarma proběhne od 18. do 19. listopadu. Zeptali jsme se e-shopů, co jim vloni akce přinesla a proč se (ne)zúčastní letos.

Za 14 dní opět proběhne akce Den dopravy zdarma, ve které stovky zapojených e-shopů nabídnou svým zákazníkům dopravu zdarma. Oproti loňsku k žádným velkým změnám v podmínkách účasti na akci nedošlo. Mezi pravidla jen nově přibylo, že obchody nesmí kompenzovat dopravu zdarma navýšením ceny zboží. Jinak vše zůstává při starém. I letos tak bude platit minimální výše objednávky ve výši 300 Kč nebo nutnost mít status Ověřeno zákazníky. A stejně jako loni visí ve vzduchu otázka, zda a jak se akce vyplatí samotným e-shopům.

Čtěte také: Dnes startuje Den dopravy zdarma, vyplatí se však samotným e-shopům?

E-shopy nesmí kompenzovat dopravu zvyšováním cen zboží

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Den dopravy zdarma proběhne letos od 18. do 19. listopadu.

Termín letošního Dne dopravy zdarma už je známý. Akce začne v úterý 18. listopadu od 12 hodin a skončí ve středu 19. listopadu opět ve 12 hodin. Stávající ročník bude již třetím v řadě a organizátor, nákupní rádce Heureka.cz, doufá, že akce letos trumfne, jak do počtu zúčastněných obchodů, tak zájmu zákazníků, svého loňského předchůdce. V roce 2013 se Dne dopravy zdarma zúčastnilo celkem 926 e-shopů, ve kterých zákazníci během akce utratili více než 181,6 milionu korun. Na dopravě pak nakupující ušetřili přes 9,7 milionu korun.

Stejně jako v roce 2012, ani v loňském roce se však Den dopravy zdarma neobešel bez potíží. Zatímco v roce 2012 měla problém se svým systémem Kasa.cz, loni se zase našli vykukové, kteří se rozhodli pojmout dopravu zdarma po svém. Konkrétně se jednalo o obchod Mrakyhraček.cz, který o cenu dopravy zvýšil den před akcí cenu svého zboží. Heureka.cz sice uvedla, že se jí chování obchodu nelíbí, zároveň ale e-shop v akci ponechala. V loňském roce se jednalo o ojedinělý případ. Pro letošní rok je přichystána mírná úprava pravidel, aby k podobným situacím nedocházelo. Konkrétní e-shop byl na situaci upozorněn, a po jejím objasnění nebyla jeho účast ve Dni dopravy zdarma pozastavena. Do cenové politiky jednotlivých e-shopů Heureka nemá právo vstupovat, uvedla serveru Podnikatel.cz Radka Haasová, vedoucí oddělení podpory e-shopů Heureka.cz.

Čtěte více: Den dopravy zdarma opět s problémy. E-shop zvýšil o dopravné ceny zboží

Aby se obchodník mohl akce zúčastnit, musí splnit následující pravidla:

  • E-shop musí v době akce disponovat certifikátem Ověřeno zákazníky.
  • E-shop musí nabízet alespoň jeden způsob dopravy zdarma pro doručení zásilky domů.
  • Akce musí platit v rámci celé ČR bez váhového omezení.
  • Mezi způsoby dopravy zdarma nejsou počítány výdejní místa typu HeurekaPoint, Zásilkovna, Kouzelná almara, Česká pošta Balík Na Poštu apod.
  • Akce musí být platná v rámci celé ČR.
  • E-shop nesmí účtovat dopravné v žádném kroku objednávky.
  • Z akce není možné odstoupit v jejím průběhu.
  • Platí pro všechny objednávky uskutečněné v e-shopu v čase akce s cenou objednávky vyšší než 300 korun včetně DPH.
  • E-shopy musí výše uvedené podmínky splňovat již 3 hodiny před akcí (kvůli kontrole ze strany Heureky), tj. od 9. hodin 18. listopadu 2014.
  • E-shop se zavazuje, že po dobu akce účelově či plošně nezvýší ceny produktů, nenavýší cenu doběrečného, ani nenaúčtuje žádné další poplatky, kterými by chtěl dopravu zdarma vykompenzovat.

Oproti loňsku tak přibyl poslední bod, kterým se Heureka.cz snaží chránit právě proti umělému navyšování cen zboží v e-shopu o dopravné. Pokud totiž e-shop poruší jednu z výše uvedených podmínek, Heureka.cz si vyhrazuje právo obchod z akce vyřadit. Co se týče zapojených obchodů, zatím jich Heureka.cz registruje 483 (údaj k 3.11. 18:32), přibývají však doslova každým dnem.

Den dopravy zdarma má inspiraci v USA

Akce Den dopravy zdarma se inspirovala americkým Freeshippingday.com, který letos probíhá už posedmé a slaví u zámořských obchodů i zákazníků velký úspěch. Letos, stejně jako vloni, proběhne Freeshippingday 18. prosince, čili o měsíc později než v Česku. Důvodem je skutečnost, že kromě dopravy zdarma garantují americké e-shopy v případě objednání 18. prosince dodání zboží do Štědrého dne.

Obrat vyskočí, se ziskem je to však horší

Že akce zvýší zúčastněným e-shopům v daný den obrat, je bez diskuze a dokládají to i statistiky samotných obchodů z loňského roku. Například e-shopu Kasa.cz vzrostly v daný den tržby na dvojnásobek a podobná čísla uvedla také nákupní galerie Mall.cz. Nárůst objednávek též hlásily menší e-shopy. Jenže nárůst objednávek a tržeb je jedna věc a zvýšení zisku věc druhá. Kdo čeká, že na dotování dopravy nějak významně vydělá, bude zklamán. Většina oslovených e-shopů se totiž shoduje, že akci spíše vnímají jako marketingovou věc a že vyšší obrat jim v podstatě jen vykompenzuje náklady na dopravu. Při poskytování dopravy zdarma je samozřejmě nutné dopravu profinancovat a tudíž jde do značné míry o marketingovou akci. Na druhou stranu zvýšené tržby v řádech desítek procent věc kompenzují, komentovala serveru Podnikatel.cz Andrea Čižmářová, ředitelka Kasa.cz.

Podobný názor sdílí i menší obchodníci. Z obchodního hlediska nebyla akce ztrátová. Zisk se ale snížil, i když ne výrazně, upřesnil serveru Podnikatel.cz Václav Bouška, provozovatel obchodu Bike-Eshop.cz. Určitě je to spíše marketingová záležitost, na druhou stranu nejde o prodělečnou akci, zisk v dané dny je dokonce mírně vyšší, než ve většině říjnových či listopadových dnů. Snížení hodnoty objednávky vzhledem k dopravě zdarma a zisku na objednávku kvůli dotování dopravy je vyrovnané nárůstem počtu objednávek, připojil se Michal Jirek, provozovatel internetového obchodu Cerstvakava.cz, který zároveň dodal, že rentabilitě Dne dopravy zdarma pomohla loni přepravní společnost DPD, partner celé akce, která e-shopům během akce nabídla výhodnější ceny na dopravu. A vzhledem k tomu, že společnost DPD poskytne zúčastněným obchodům i letos výhodnější podmínky, nic by v tomto ohledu měnit nemělo.

Roli hraje i strach z toho, že zákazníci nakoupí u konkurence

Jako marketingovou prezentuje akci i sama Heureka.cz. Zda však akce zvýší dlouhodobě počet zákazníků, se e-shopy neshodnou. Žádný dlouhodobější efekt jsme nepozorovali. Meziročně jsme měli nárůst, který ovšem nesouvisel s dopravou zdarma na Heurece. Spíše mi přišlo, že to lidé brali jako jednorázovou akci, domnívá se Václav Bouška. Prodeje nám rostou dlouhodobě a celkově posoudit vliv akce na tuto skutečnost je pro nás nereálné. S jistotou však mohu říci, že někteří ze zákazníků, kteří u nás nakoupili v rámci akce, se vrací, tzn. dlouhodobější efekt v tomto smyslu akce měla, uvedl zase Michal Jirek. Podle Jirka navíc existuje ještě jeden důležitý faktor, který nahrává tomu, aby se obchod akce zúčastnil. Jde o tzv. negativní motivaci. Akce se totiž zúčastňuje čím dál víc e-shopů, zákazníci by zbytečně nakoupili jinde, pokud bychom se do akce nezapojili, upřesnil Jirek.

skoleni_8_1

Ať už mají zúčastněné e-shopy jakýkoli názor na charakter akce, vesměs tvrdí, že se jí zúčastní i letos. Oproti loňsku se navíc přidá řada “nováčků”. Mezi nimi už je ohlášen velký hráč na trhu e-shop CZC.cz, který se akce v předchozích letech nezúčastnil. Nově Den dopravy zdarma ale nabídnou i mnozí menší obchodníci. Jedná se například o Jana Dostála, provozovatele e-shopu se šperky Alistair.cz. Tento rok se určitě akce zúčastníme. V průběhu roku jsme několikrát vyhlásili akci na dopravu zdarma a mělo to velký úspěch. Některé objednávky jsou sice na hraně, aby se vyplatily, ale tím, že jich je víc, se to vyrovnává, dodal Dostál. Ten zároveň vysvětlil, proč se jeho obchod akce v roce 2013 nezúčastnil: Loni u nás převládal názor, že by akce nebyla výhodná, navíc nebyl e-shop na něco takového připraven. Chystali jsme se na Vánoce a byli jsme rádi, že jsme stihli zabezpečit dostatek produktů na skladě.

Najdou se však samozřejmě také e-shopy, které stranou zůstanou. Jedná se třeba o obchod Nejleginy.cz, který vloni teprve krátce před Dnem dopravy zdarma začínal svoji činnost. Letos se také nezúčastníme, neboť zatím nemáme status Ověřeno zákazníky od Heureky a navíc podmínky této akce pro nás nejsou v tuto chvíli zajímavé. Jedná se především o požadavek na druh zásilky, kterou musí být zboží v daný den odesíláno, uzavřel Martin Krupička, provozovatel e-shopu.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).