Design výrobků je konkurenční výhoda i pomocník exportu

21. 2. 2008
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 244974
Design může být tím, co na přesyceném trhu upozorní právě na váš výrobek. I malé a střední společnosti proto investují do kvalitního průmyslového designu. Mohou získat podporu vládní agentury a vyhrát cenu, která je zviditelní. Vývoj nového designu je dlouhodobý proces. Investice, která se vyplatí.

Aby změn od 1. ledna 2008 nebylo málo, odehrála se jedna také na poli podpory průmyslového designu v malých a středních firmách. Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR (MPO) ke konci minulého roku zrušilo Design Centrum ČR, které mělo dosud agendu na starosti. Ministerstvo ale ubezpečuje, že podporu průmyslového designu v Česku zachová. Agendu Design Centra tak převzala agentura CzechTrade (CT).

Podpora designu – Design Centrum zaniká, střídá ho CzechTrade

Dosavadní aktivity Design Centra ČR se transformují do efektivní a klientsky orientované nabídky služeb pro podporu výrobkového designu v průmyslových podnicích, ubezpečil podnikatelskou veřejnost v říjnu 2007 mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Tomáš Bartovský. Podle Luboše Vaňka, náměstka pro restrukturalizaci resortu, si dnes firmy dobře uvědomují, že kromě ceny výrobku je důležitý i design. Stát na tyto změny musí reagovat a změnit své služby. Namísto osvěty chceme malým a středním firmám nabídnout přesně zacílený poradenský servis, který jim pomůže prosadit se nejen na domácím trhu, řekl Vaněk k převedení agendy. Přiznal ale také, že za zrušením Design Centra vidí ministerstvo úspory.

Design pro export

Aktuálně tedy CzechTrade rozjíždí soubor služeb Design pro export. Malé a střední firmy získají zacílený servis, který bude rozdělen do dvou segmentů — rozvoj designu a propagace designu, upozornil Bartovský. CT má zajišťovat jak vzdělávání formou seminářů a workshopů, tak individuální poradenství zaměřené na průmyslový a výrobkový design.

Design pro export bude podle agentury „podporovat rozvoj průmyslového designu převážně v malých a středních firmách s cílem zvýšit jejich konkurenceschopnost na náročných zahraničních trzích.”

Průzkum:

Více než 80 % firem uvedlo v průzkumu mezi příjemci dotace v programu Design v roce 2005, že investice do designu zlepšila jejich konkurenceschop­nost.

65 % firem tvrdí, že jim nový design pomohl exportovat a získat nové trhy.

Přes 50 % firem zvýšilo díky zlepšení designu obrat.

Zdroj: CzechTrade

Kromě workshopů a seminářů bude CzechTrade podniky podporovat v účasti na zahraničních akcích. Také chce poskytovat dotace na vypracování designového návrhu. Podnikatel může v CT získat informace o stavu designu v zahraničí, a to prostřednictvím zahraničních kanceláří agentury. Podpora je orientována nejen směrem do zahraničí, ale i na domácí trh.

Co konkrétně plánuje CzechTrade pro podnikatele v roce 2008?

27. března na veletrhu Mobitex v Brně – odborný seminář o užití průmyslového designu za účasti designerů a malých a středních firem.

22. května v pražském sídle CT – seminář Průmyslový design jako konkurenční výhoda při pronikání na nové trhy.

Celkem by se v roce 2008 mělo uskutečnit 6 až 10 seminářů v rámci veletrhů i samostatně. O individuální poradenství mohou malé a střední společnosti žádat u CzechTrade nejdříve ve druhé polovině roku. Firmy budou mít možnost využít služby designérů k návrhu nového produktového designu za přijatelných finančních podmínek.

Výhody a přínosy nezaměnitelného designu výrobků:
  • konkurenční výhoda
  • možnost využití pro marketingové účely – zviditelnění, upoutání pozornosti na výrobky a firmu
  • pomoc při exportu i prosazení na domácím trhu
  • zvýšení obratu jako přidaná hodnota
  • nové impulsy a myšlenky pro rozvoj firmy

Firma, která do průmyslového designu investovala

Anna Hanzalová získala cenu Czech Grand Design 2007 za design sady chirurgických nástrojů pro rodinnou střední firmu Beznoska. V dnešní době, kdy většina zdravotnických prostředků je technicky srovnatelných, vystupuje do popředí potřeba designu jako nedílné součásti výrobku, řekl pro server Podnikatel.cz jednatel společnosti Jan Beneš. Firma dosud preferovala čistě technický pohled na výrobky, ale zjistila, že je čas na změnu jejich designu. A dává nahlédnout do kuchyně této velké změny. Na základě potřeby zabývat se i designem našich nástrojů jsme se rozhodli navázat spolupráci s designérem. Poptali jsme jich několik, ale nejvíce nás zaujala Anna Hanzalová, a to především svým proaktivním přístupem k nabídce spolupráce a nadšením pro věc.

Práce na novém instrumentáriu však nebyla podle Jana Beneše vůbec jednoduchá. Pohled designérky se totiž musel propojit s pohledem konstruktéra a jeho požadavky na funkčnost nástrojů. Probíhaly vzájemné konzultace i konzultace s lékaři, než mohla vzniknout souprava nástrojů s novým designem, popisuje Beneš. Projekt nového designu firma spojila s vývojem nového implantátu a financovala ho z vlastních prostředků. Z čistě obchodního hlediska neočekáváme nějaký zásadní přínos, říká Beneš, ale předpokládáme, že nám ocenění pomůže v našich marketingových aktivitách.

Nové instrumentárium je podle informací jednatele v současné době na klinických zkouškách, které prověří jeho funkčnost. Zkušenosti s ním jsou zatím velmi dobré. Pokud se potvrdí naše předpoklady, budeme pokračovat ve spolupráci s Annou Hanzalovou i na dalších nástrojích a dáme jim tak nový nezaměnitelný design, uzavírá pro server Podnikatel.cz čerstvou firemní zkušenost Jan Beneš.

Proč přizvat designéra?

Zkušený designér je člověk, který je specialistou ve svém oboru. Proto se od jeho práce očekává připravenost a schopnost vytěžit z produktu maximum, myslí si designér Jan Jaroš z Cohn studia. Designér podle něj předkládá zákazníkovi jistý druh nadhledu, ideu, kterou postupně oklešťují technologické možnosti. V průmyslovém designu nemusí jít vždy za každou cenu o převratné inovace, tvrdí pro server Podnikatel.cz Jaroš.

Na otázku, jestli může dobrý design výrobku pomoci firmě vyprofilovat se na trhu, upoutat pozornost a získat tak jistou konkurenční výhodu, odpovídá ano. A jako příklad z každodenního života ukazuje na mobilní telefony. Jejich cena a funkce jsou v daných kategoriích podobné. Většina z nás nakupuje podle designu a obliby značky, upozorňuje designér.

MM 25 baliček

Připomíná i české firmy, které podle jeho názoru dobře využívají možnosti designu výrobků. Příkladem za všechny je podle něj společnost Lucis, která v dlouhodobějším horizontu spolupracuje s mladými designéry, přičemž za několik let se jí podařilo vytvořit špičkový katalog atypických svítidel, který je prestižní ukázkou současného českého designu.

Cena: od tisícovek do stovek tisíc

Podle Jana Jaroše je těžké obecně určit finanční náročnost designu výrobků. Konečná částka se odvíjí od rozsahu práce, časové náročnosti i finančních prostředků, které zákazník na projekt může uvolnit. Částka se může pohybovat od několika tisíc korun až po statisíce, upřesňuje pro server Podnikatel.cz. Proto podnikatelům radí, aby se ucházeli o dotační podporu na vývoj nového produktu. Mohou si tak svoji investici snížit až o polovinu.

Investujete do designu svých výrobků?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).