Jedna nová věc tomu přitom nahrává. A to fakt, že se stal za posledních pár měsíců home office novým normálem, a to i v těch firmách, kde se o něm zaměstnankyním a zaměstnancům ještě donedávna ani nesnilo. Promyšlený management mateřských a rodičovských dovolených sice u nás rozvíjejí hlavně větší organizace, ale i malé a střední firmy si mohou nastavit alespoň základní pravidla – jak vysvětluje Helena Skálová, ředitelka neziskové organizace Gender Studies, centra pro otázky vztahů mužů a žen a jejich postavení ve společnosti, které aktuálně s firmami v regionech realizuje na toto téma zaměřený projekt. Jak na to?
Co se dozvíte v článku
- 1. Komunikujte s rodiči průběžně
- 2. Nabízejte možnosti, ale na nikoho netlačte
- 3. Buďte firma přátelská k dětem
- 4. Spojte se, klidně jen přes facebookovou skupinu
- 5. Motivujte rodiče k návratu i kratšími úvazky a prací z domova
- 6. Proč hlavně matky zůstávají doma, i když do práce chtějí? Bourejte bariéry
- 7. Zaměřte se i na otce
- 8. Minusy? Koronavirus přinesl změnu
- 9. Na dřívějším návratu rodičů do práce vydělají obě strany
- 10. Ušetříte na náboru a zaučení
1. Komunikujte s rodiči průběžně
Podle Heleny je ve firmě především ideální nastavit si jasný systém komunikace s rodiči na mateřské a rodičovské a kontakt s nimi průběžně udržovat. Dobré je vyjasnit si před odchodem na mateřskou představy o tom, jak by mohla spolupráce vypadat a fungovat, jestli chce být rodič víc zapojen a informován o chodu organizace, či naopak,
doporučuje s upozorněním, že postoj rodičů se může během rodičovské měnit. A tak není od věci, když se jim někdo z firmy, kdo má na starosti personalistiku, pravidelně ozve, poptá se, jak se mají a jestli se nechtějí výhledově připojit k nějaké pracovní aktivitě. Jde prostě o to komunikovat a nabízet možnosti, které organizace má. Nejen pozvat rodiče jednou za rok na vánoční besídku,
objasňuje.
2. Nabízejte možnosti, ale na nikoho netlačte
Zároveň připomíná, že je třeba brát v úvahu volby a potřeby rodičů, které jsou individuální a vzájemně odlišné. Někdo se chce od práce odstřihnout a věnovat se jen dětem, někdo naopak chce nebo potřebuje být se svou profesí a zaměstnavatelem stále v kontaktu. Je tedy třeba vycházet z preferencí konkrétních osob, organizace může pouze nabízet,
říká Helena.
3. Buďte firma přátelská k dětem
Udržovat vztah s rodiči, kteří jsou doma s dětmi, je možné různými způsoby. Podle Heleny rodiče často vítají například zachování pracovního e-mailu nebo možnost účastnit se důležitých pracovních schůzek a porad, kde se plánují nové aktivity a projekty. Cestou, jak zůstat v kontaktu a rodiče zapojit, je podle ní i nabídka vzdělávání během rodičovské a účast na firemních akcích všeho druhu. Další cesta je nabízet rodičům přivýdělek, třeba formou dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr (DPP, DPČ). Pokud u zaměstnavatele existuje také možnost hlídání dětí, jako je třeba firemní školka nebo příspěvek na školku, možnost vzít si občas dítě s sebou do práce a podobně, rodičům to v zapojení výrazně pomáhá,
dodává expertka.
4. Spojte se, klidně jen přes facebookovou skupinu
Jenže podle letošního průzkumu platformy pro odpovědné podnikání Byznys pro společnost (zúčastnilo se ho 314 rodičů napříč Českem, z toho bylo 90 % žen, které nejčastěji zůstávají na rodičovské), 48 % dotázaných rodičů zaměstnavatel neoslovil s žádnou nabídkou spolupráce nebo podpory během mateřské či rodičovské dovolené. Přístup zaměstnavatelů přitom u některých rodičů hraje roli v tom, jak si délku rodičovské dovolené vůbec nastaví.
Cílenou podporu rodičů při jejich zapojení do práce u nás praktikují z větších společností například ve firmě Vodafone, Česká spořitelna či IKEA. Program pro rodiče, který začíná workshopem už při odchodu na mateřskou, nabízejí i v ČSOB. Na workshopu se zaměstnanci dozví, jaké formality je potřeba před ochodem zařídit, ale právě i to, jak dál zůstat v kontaktu s bankou, když s ochodem rodič ztratí přístup do interních systémů. Hlavním zdrojem kontaktu s rodiči je u nás facebooková skupina (nebo zasílaný newsletter e-mailem těm, kteří Facebook nemají), kde zveřejňujeme veškeré novinky z banky, jaké benefity mohou rodiče při mateřské nebo rodičovské využívat a také pracovní nabídky, vhodné pro rodiče během rodičovské dovolené, ať už jsou to zkrácené úvazky nebo brigády,
vypočítává Marie Horáčková, specialistka pro rozvoj a vzdělávání v ČSOB. Banka se přitom angažuje i v péči o děti svých zaměstnanců – na centrále má své dětské centrum s péčí jako ve školce a za určitých podmínek také přispívá na náklady za hlídání dětí do jejich čtyř let.
5. Motivujte rodiče k návratu i kratšími úvazky a prací z domova
Zaměstnavatelům, kteří nechtějí o své lidi, jež jsou doma s dětmi, úplně přijít, Marie ze zkušeností z ČSOB především doporučuje zřídit nějaký komunikační kanál, kde rodiče najdou po kupě novinky od svého zaměstnavatele. Důležité podle ní také je rodiče k práci motivovat prostřednictvím zkrácených úvazků nebo brigád, aby se i na plný úvazek mohli vracet postupně a uzpůsobit si přitom domácí podmínky. Doporučujeme také nabídnout rodičům nejenom zkrácené úvazky na pozicích, které vykonávali před odchodem na mateřskou dovolenou, ale i práci v jiných útvarech, na různých projektech. A to ještě před tím, než se vrátí na svoji původní pracovní pozici, aby si vyzkoušeli i jiné možnosti,
dodává. V případě, že se jim jiná práce zalíbí, je možné jim umožnit rotaci a podpořit tak jejich angažovanost. K tomu se pojí i snaha zaměstnavatele umožnit rodičům v maximálně možné míře práci z domova, kterou si přizpůsobí svému domácímu režimu.
6. Proč hlavně matky zůstávají doma, i když do práce chtějí? Bourejte bariéry
Nedostatečné možnosti v péči o děti, malá dostupnost jeslí a školek nebo vysoké náklady v péči o dítě jsou i podle zkušenosti z ČSOB nejčastější bariérou při úvahách rodičů o jakémkoli návratu do práce. Ženy se navíc stále setkávají s předsudky okolí, že by měly jít pracovat nejdřív ve třech letech dítěte. Také podle Heleny Skálové je bariér, které mohou rodičům a zaměstnavatelům komplikovat zapojení rodičů na rodičovské do práce, obrovské množství. A v první řadě jsou to právě některé zafixované představy o tom, že rodiče na mateřské, a to zejména matky, se chtějí věnovat výchově dětí a zaměstnání je pro ně vedlejší. Pro mnoho žen je přitom profesní rozvoj důležitý a nechtějí se od své práce zcela odstřihnout,
tvrdí.
7. Zaměřte se i na otce
Další takovou zafixovanou představou je podle Heleny i očekávání, že muži nemají zájem zapojit se do výchovy malých dětí, a proto je třeba spojit všechny možnosti u zaměstnavatele jen s maminkami. Je proto dobré otce aktivně oslovovat a také jim tyto možnosti nabízet. Vždyť sdílení rodičovské je legislativně zakotveno, i když se zatím využívá velmi omezeně a na rodičovské je dlouhodobě méně než 2 % mužů,
připomíná. Může za tím podle ní být i neochota zaměstnavatele, včetně různých provozních důvodů, které však někdy slouží spíš jako výmluvy, proč některé věci neřešit. Problémem je samozřejmě i potenciální diskriminace rodičů na rodičovské, například pokud jde o úpravu pracovní doby po návratu do zaměstnání,
dodává.
Jak ve firmě přistupujete k péči o rodiče, kteří jsou na rodičovské dovolené?
8. Minusy? Koronavirus přinesl změnu
Podle zkušenosti z ČSOB jsou tvrzení, že zaměstnavatelé rodiče nechtějí, třeba proto, že budou často chybět kvůli nemocným dětem, jen předsudek. V praxi se to neděje, rodiče svou práci odvádí výborně. Může být někdy složitější uzpůsobit agendy v týmu pro kratší úvazky, ale rozhodně ta snaha stojí za to,
tvrdí Marie Horáčková. Podle ní sice mohlo být pro zaměstnance, který je zároveň doma s dětmi, někdy složitější cítit se plnohodnotnou součástí pracovního týmu, když často pracuje z domova. Jenže koronavirus jim nahrál do karet, a to především skokovým rozšířením home office. Ukázalo se totiž, že flexibilitu potřebují všichni, nejen rodiče malých dětí, a manažeři už se bez schopnosti řídit týmy na dálku stejně neobejdou.
9. Na dřívějším návratu rodičů do práce vydělají obě strany
Plusy zapojení rodičů na rodičovské do práce jsou tedy jak na straně zaměstnankyně nebo zaměstnance, tak u zaměstnavatele. Když rodič využije zkrácený úvazek, má podle zkušenosti z ČSOB možnost vrátit se do pracovního procesu postupně a pozvolna si skloubit všechny své role. Pomáhá v tom i flexibilní rozvržení pracovní doby, pokud ho zaměstnavatel umožní. Plusem pro zaměstnavatele je pak vysoké pracovní nasazení rodičů a jejich značná loajalita. Typicky jsou podle Marie dva rodiče, kteří pracují na jednom pracovním místě po půl úvazku, efektivnější než jeden zaměstnanec na celý úvazek. Zároveň udržením rodičů nepřicházíme o stovky kvalifikovaných zaměstnanců, které bychom na pracovním trhu těžko sháněli,
dodává.
10. Ušetříte na náboru a zaučení
I podle Heleny je přínosem pro zaměstnavatele možnost udržet si kvalitní lidi a uchovat si své know-how. Vždyť nábor, zaškolení a zaběhnutí nových lidí představuje pro organizace nemalé finanční a časové zatížení, takže se dnes firmy věnují zejména udržení kvalitních lidí,
vysvětluje. Pro rodiče je zase, jak dodává, plusem šance zůstat v kontaktu s organizací i oborem, dále se rozvíjet, být v obraze a zároveň si usnadnit a lépe plánovat návrat do zaměstnání po skončení rodičovské. A také doporučuje: Ideálně by měl být tento návrat pozvolný, například skrz práce na dohody, částečné úvazky, možnost práce z domova a podobně.