Díky firemnímu blogu se snadno skamarádíte s vašimi zákazníky. Zvažte ho

17. 4. 2019
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Firemní blog může mít na webových stránkách jakákoliv společnost nebo podnikatel. Jaké jsou jeho výhody a co na něj můžete psát?

Blog je skvělým komunikačním kanálem, který polidšťuje firmu a dává jí možnost oslovit či získat potenciální zákazníky jinou cestou než jen přímou obchodní nabídkou. 

Výhody firemního blogu

Když se firemní blogy dělají správně, mají čtyři hlavní přínosy: pomáhají budovat důvěru současných i potenciálních zákazníků ke značce, budují reputaci v daném oboru, jsou funkčním způsobem, jak si polepšit u vyhledávačů, a umožňují propojit web s další komunikací. Čtenářům blog umožní nahlédnout do zákulisí, přesvědčit se o schopnostech a zkušenostech. Často také poodhalují postupy, pomáhají s orientací v oboru, napomáhají s výběrem – zkrátka se snaží alespoň částečně nahradit efekt, jaký by měla osobní návštěva u vás ve firmě nebo v obchodě, popisuje Martin Brablec, ředitel Obsahové agentury.

Vyhledávače, jako je Google nebo Seznam, upřednostňují weby, které mají aktualizovaný, originální a kvalitní obsah a právě blog je často místem, kde je snadné takový obsah tvořit a udržovat. Právě díky blogu, na kterém jsou v pravidelných intervalech publikovány články, je web pro vyhledávače lépe viditelný. Patří sem také práce s klíčovými slovy, která je možné prolinkovat s dalšími články či stránkami v rámci webu. Správně vedený blog je součástí optimalizace pro vyhledávače a pozice webu ve vyhledávání by se měla zlepšovat, vysvětluje Tomáš Čupr, jednatel společnosti SEO Consult.

Kvalitní odborné články jsou navíc extrémně vyhledávaným druhem obsahu. Ten se indexuje ve všech vyhledávačích, lidé ho sdílí, mluví o něm. Je to skvělé akviziční médium, většinou obsahuje důležitá klíčová slova, která se vyhledávají,  doplňuje Ivo Vrána, digitální ředitel reklamní agentury MARCO BBN. Dobrý obsah na blogu zkrátka přivádí návštěvníky a zároveň pomáhá budovat firemní jméno, udržovat kontakt se zákazníky nebo klienty a dává najevo, že se firma rozvíjí a žije. Bonusem za dobře vedený blog pak také je, že vás sami kontaktují novináři, když píší o tématu, jemuž se věnujete, abyste se k němu vyjádřili.

O tom, že je content marketing důležitý, jsme psali v článku Obsahový marketing může výrazně pomoci vaší firmě

Co do něj psát?

Na firemním blogu by měl být publikován obsah, který souvisí s celkovým obsahem webu. Ideálně by měl řešit odpovědi na otázky uživatelů a články by se měly týkat aktuálního dění a konkrétních problémů, které jeho návštěvníci běžně řeší. Blog by měl být vždy psán pro uživatele, kterým by také měl být přizpůsoben samotný obsah, dodává Tomáš Čupr. Záleží také na produktu nebo službách, zatímco například e-shop s čokoládou nebo kávou bude mít bezpočet témat, strojní firmy na tom budou hůře, ale každý může dělat zajímavý, hodnotný, a dokonce i zábavný obsah. Vždy jde o to zaujmout, poradit, třeba i pobavit, zvolit správný tón komunikace. Také je dobré přizpůsobit obsah blogu sezóně, pokud je produkt sezónní. Podnikatelé na blogu mohou radit, pomáhat, ukazovat, jak produkt používat, nechat nahlédnout do své dílny, do vývoje nového produktu, přípravy nového produktu, vyjmenovává Jana Poncarová, copywriterka obsahové agentury SIDI Media.

Inspiraci můžete najít například v zahraničí nebo využít rady Martina Brablece, který doporučuje vzít papír, doprostřed namalovat kruh a vepsat do něj jednu věc, ve které máte expertizu. Tedy, co je jádrem vašeho know-how, například „znalost on-line fakturace“, „daňové poradenství pro živnostníky“ nebo třeba „ruční výroba kožených doplňků“. Kolem kruhu poté namalujte větší kruh, do kterého vepíšete veškerá související témata, která zajímají vaše zákazníky. K poslednímu příkladu doplňků se váže například pánská móda, etiketa nebo podpora českého řemesla. K tomu už se pojí desítky věcí, o kterých se dá psát: můžou to být „jak na to“ články, rady a tipy všeho druhu, ukázky práce, vysvětlení pojmů, aktuální trendy nebo události, pohledy do zákulisí, odpovědi na časté otázky nebo třeba rozhovory s inspirativními zákazníky. Když se zamyslíte nad tím, jací jsou vaši zákazníci, co je motivuje, baví, nebo naopak čeho se obávají, měla by vám pěkná řádka témat naskočit skoro sama, dodává. 

Blogové příspěvky je dobré také propojit s ostatními dostupnými marketingovými kanály, protože než se blog uchytí ve vyhledávačích a najde si věrné čtenáře, musíte se o jeho zviditelňování dost starat. Pokud to dává smysl, můžete je sdílet na vašich sociálních profilech nebo je také zařadit do newsletteru. Lze je propagovat i pomocí placené reklamy nebo odkaz na článek sdílet v relevantních skupinách na Facebooku a dalších sociálních sítích. Pokud tvoříte dobrý a hodnotný obsah, blog si čtenáře vždy najde, i když je to dlouhodobý proces. Klíčová je pravidelnost. Nejlépe jeden dva příspěvky měsíčně, doporučuje Jana Poncarová. Vhodné je také zapojit čtenáře – uživatelům může být dána možnost vstoupit do diskuze, případně mohou být vyzváni k tomu, aby sami navrhli témata, která je zajímají, jak radí Tomáš Čupr. Fanoušky můžete zapojit poměrně snadno pomocí soutěží, anket nebo tzv. guest-bloggingu, kdy vybrané z nich necháte na svém blogu zveřejnit svůj obsah, dodává Martin Brablec.

Na sociálních sítích můžete sdílet také dočasný obsah, o kterém více najdete zde: Okořeňte marketingovou strategii dočasným obsahem. Lidé si ho nenechají ujít

Vyvarujte se chyb

Firmy dost často nemají aktualizovaný blog a poslední příspěvek je tam pár let starý, což není dobře. Nebo jej zaplňují jen fotky z večírku či poslední PFko. Neříkám, že to na blog nepatří, ale primárně je lepší psát blog tak, aby měl obsah, který zaujme, pomůže a bude přínosný pro zákazníky, říká Jana Poncarová. S tím souvisí také chybějící strategie, tedy není předem jasné, proč blog vůbec existuje, jakou roli má mít nebo co je další krok, když už na blog někdo zavítá. Ve firmě je také důležité si hned na začátku vyjasnit proces a zodpovědnosti – kdo obsah vymýšlí, kdo píše, kdo publikuje a kdo šíří, doplňuje Martin Brablec. 

Při práci na blogu musíte také myslet na to, že obsah na blogu je pro řadu návštěvníků vůbec prvním kontaktem s vaší firmou. Musí se tedy snadno zorientovat, mít k vám důvěru, vědět, kdo obsah tvoří, nebo mít možnost přečíst si více. Je také potřeba vyvarovat se přílišnému množství klíčových slov, na která jsou jednotlivé články optimalizovány pro vyhledávače. Stačí zvolit 2–3 klíčová slova, která se v textech několikrát vyskytnou. V žádném případě by nemělo být pracováno s klíčovými slovy na úkor kvality jednotlivých příspěvků, radí Tomáš Čupr.

Nejen klíčovými slovy se bude letos zabývat optimalizace pro vyhledávače, přesvědčte se sami díky článku Jak bude vypadat SEO v roce 2019? Odborníci radí, čemu věnovat pozornost

Podle Martina Brablece jsou pro úspěšné vedení firemního blogu nezbytné tři podmínky: mít ve firmě někoho, kdo je ochotný a schopný se o blog dlouhodobě starat, nebo mít dostatečný rozpočet, aby jej mohl tvořit někdo místo vás, vůle, trpělivost a kapacita na to blogovat dlouhodobě a mít jasno ve svém ústředním tématu a schopnost vysypat z rukávu dalších 20 témat, o kterých dokážete napsat. A především vás to musí bavit a musíte mít v dané oblasti jistou úroveň znalostí, jak zdůrazňuje Ivo Vrána. Psát blog nemůžete z donucení nebo o věcech, kterým alespoň trochu nerozumíte, uzavírá.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).