Díky microsite získáte konkurenční výhodu a podpoříte vaši značku

28. 8. 2019
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Microsite je speciální malý web, který většinou funguje jako doplněk hlavních webových stránek společnosti. Jak ji můžete využít?

S mikrostránkami se pracuje především v marketingu, protože představují skvělou možnost, jak ozvláštnit a vylepšit nějaké kampaně. 

Kdy nad microsite přemýšlet?

Vytvořit microsite se hodí, když máte opravdu silný produkt nebo službu, kterou chcete představit i jinak než v e-shopu nebo na mateřském webu. Může se například jednat o produkty vyžadující odlišný přístup, případně cílící na jinou skupinu. Mohou se tak odlišovat jak graficky, tak například zvoleným tónem komunikace. Příkladem jsou stránky zaměřené na bankovní produkty pro mládež. Microsite snese neformální jazyk i odvážný moderní vzhled, jaký by na webové prezentaci seriózní bankovní instituce v žádném případě neměl co dělat, popisuje na blogu Martin Smrt z agentury Sherpas

Microsite je obecně hojně doporučované řešení ve chvíli, kdy máte hodně silné komunikační sdělení, které by na standardním webu mohlo zapadnout. Může se jednat o nějakou výraznou prodejní akci, uvedení nového produktu na trh nebo třeba nějakou obchodní pobídku ve smyslu konzultace nebo auditu zdarma, vyjmenovává Michal Mládek taktéž ze Sherpas. Microsite se podle Michala Beneše ze společnosti Minion Interactive vyplatí v bodě, kdy máte v hlavě jasný koncept, stanovený cíl a znáte cílovou skupinu. Představuje podle něj totiž možnost specifického a velmi přesného cílení na úzkou cílovou skupinu. Jde o jednoduchou a přehlednou webovou prezentaci se snadno použitelnou správou obsahu. Navíc jde o zdroj odlišení od konkurence, vyjmenovává. 

Podle Martina Smrti zdařilá microsite boduje originálním provedením, využívá virálního marketingu a může být zajímavě propojena s dalšími marketingovými kanály. Její životnost je často omezená, rychle ztrácí na aktualitě a po skončení reklamní kampaně upadá v zapomnění, doplňuje. 

O cílové skupině si můžete více přečíst zde: Při uvažování o cílové skupině nezapomínejte na stávající zákazníky

To představuje jeden z rozdílů oproti landing page, tedy stránce na hlavním webu společnosti. Jedná se tedy jen o jednu stránku webu – podstránku. Microsite na druhé straně může obsahovat více než jednu stránku a je vyrobená pro konkrétní kampaň. Jak uvádí na blogu společnosti Instapage Ted Vrountas, nedá se říci, co je lepší. Existují případy, kdy je lepší použít landing page a kdy microsite. Michal Beneš zdůrazňuje, že celé je to o potřebách a cílech. Podle toho se pak volí, zda zapracovat stránku do firemního webu, nebo využít microsite, případně další alternativní cesty. 

Pokud se propaguje akce, událost nebo nový produkt s životností kratší jak jeden rok nebo specifická reklamní kampaň, stránky rychle ztrácejí svůj význam a návštěvnost. Pokud nebude kladen důraz na smysl a efektivitu využití microsite, stále bude potřeba udržovat " živou" doménu i webhosting při klesající návštěvnosti, upozorňuje. Michal Mládek v této souvislosti dodává, že pokud máte k dispozici něco unikátního, je dost pravděpodobné, že za pomoci microsite budete dosahovat lepšího konverzního poměru než v případě, že byste stejnou zprávu komunikovali na vašem standardním webu.

Výhody microsite

Jednou z výhod microsite je, že slouží jedinému účelu a eliminují rozptýlení spojené s klasickou webovou stránkou. Většinou na nich není záhlaví, zápatí ani nějaké rušivé nabídky. Tím pádem můžete přimět návštěvníky webu, aby požadovanou akci dokončili mnohem rychleji a efektivněji. Když návštěvníci otevřou microsite, je před nimi vše, co potřebujete, aby věděli. Žádná omáčka, žádné výplně, nic víc než vaše důležitá zpráva, vysvětluje v článku Bart De Pelsmaeker, spoluzakladatel firmy Readz.  

U microsite dochází také k jednoduššímu nasazení analytik a metrik pro měření efektivity kampaně a cílenější propagaci. Přináší další obchodní a komunikační kanál pro podporu značky, budování brandu firmy a produktu. Umožňuje také lepší přizpůsobení požadavkům a chování návštěvníků a poskytují data o chování cílové skupiny, říká dále Michal Beneš. 

Analytice a metrikám jsme se věnovali v článku Nechte sledování e-shopu na analytice. Není to složité a přináší cenná data 

Microsite se provozují na samostatné internetové doméně. Taková samostatná adresa, která se vztahuje k prezentovanému produktu či službě, přispívá k lepšímu pochopení záměru stránky ze strany uživatele. Název produktu či služby obsažený přímo v názvu domény má také větší váhu pro vyhledávače, popisují na webu agentury Sun Marketing. 

Co si ujasnit?

Pro přípravu microsite podle Michala Beneše platí to samé, co pro web. Je nutné si určit primárně cíle webu a potřeby, které by měl naplňovat, a podle toho pracovat na konceptu a celkové podobě microsite. Dále si vytipovat okruhy a produkty, ke kterým se vyplatí ji vytvořit. Některé důležité otázky zmiňuje i Bart De Pelsmaeker: Kdo je zamýšlené publikum? Jaký je zamýšlený výsledek microsite? Jak to souvisí s vašimi nadřazenými obchodními cíli? Jaké jsou distribuční a propagační strategie? Co bude pro vás úspěch a jak ho budete měřit? 

Připomeňte si, jak nedělat chyby při tvorbě webu, díky článku Vyvarujte se častých chyb v designu webových stránek pro váš byznys

Až poté je možné pracovat na návrhu designu, doméně, webdesignu a obsahu. Ten musí plnit účel a podporovat hlavní cíl microsite. Obsah zahrnuje nadpis, texty, obrázky, další multimédia, výzvy k akci a další prvky. Mělo by být odstraněno vše, co by mohlo odvrátit pozornost od vaší hlavní zprávy, dodává Bart De Pelsmaeker. Dejte si pozor také na přílišnou naléhavost sdělení. Snažte se přirozeně a efektivně vysvětlit, proč by měl zákazník nakoupit nebo poptat zrovna u vás. Nepoužívejte k tomu tunu vykřičníků, kapitálek, agresivních barev atp. I na jednoduché microsite je dobré zamýšlet se nad cestou zákazníka od prokliku na reklamu po finální objednávku, upozorňuje Michal Mládek. 

Podle něj je především potřeba znát a jednoduše umět definovat vaši jasnou konkurenční výhodu. Máte-li pouze generický produkt, na který máte aktuálně slevu, kterou v podobné výši nabízí dvacet dalších konkurenčních firem, nemá vůbec smysl o budování microsite uvažovat. Je-li však vaše obchodní politika založena na tom, že se v nabídce často objevují unikátnosti (výjimečná sleva/výjimečná služba/zcela nový produkt), je možnost rychle nadesignovat a zprovoznit microsite až nutností. Máte-li tento základ, je to podle něj už jednoduché. Dodejte vybrané firmě nutné vizuály, případně si nechte poradit s tím, jak by měly vypadat, a konzultujte s ní, jak co nejvíce usnadnit zákazníkovi cestu k objednávce/nákupu/poptávce, radí.

Zapomínat byste neměli ani na registraci do katalogů, výměnu odkazů, nákup zpětných odkazů a měření a počítání konverzí, doporučuje dále Michal Beneš. Ten také podotýká, že mnoho klientů si myslí, že microsite = jednodušší a levnější web, což mnohdy není vůbec pravdou. I microsite může mít spoustu funkcionalit, které třeba nejsou ani vidět, ale náročnost může být ve stovkách hodin, uzavírá.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).