"jaký je tedy rozdíl ... když by mu na ten účet přeposílala dobírky třeba Česká pošta ?"
Rozdílů je řada. Zrovna Česká pošta by to asi vůbec neudělala, ale mohl by jiný dopravce. Ten dopravce vesměs bude dopravovat na území ČR, tedy nejspíš to bude český subjekt pod kontrolou českých úřadů.
Na to proč nemají, až na pár výjimek, online EET v zahraničí, mám jednoduché vysvětlení. Ještě před pár lety to nebylo technicky možné, nyní už (skoro) je, takže se to zavádí postupně.
S PayPalem, eBay apod. problém nemám. Buď mám e-shop pod kontrolou, a jsem schopen do něj něco naprogramovat, pak stačí evidovat do EET po objednávce, před zahájením platby. A případně pak stornovat neuskutečněné platby. U eBay lze využít jeho API (to jsem ověřoval, u ostatních předpokládám že je také) a získat nějakou notifikaci před, příp. i těsně po platbě. A dle ní už vlastním SW evidovat do EET.