Dobrý den,
jak uvádíme v našich vzorových podmínkách pro eshopy http://www.apek.cz/vzorove-obchodni-podminky/vzorove-obchodni-podminky/ může si obchodník zakomponovat rozumnou lhůtu na vrácení zboží do obchodních podmnínek.
Zároveň je potřeba říci, že zákazník musí vrátit zboží po vyzvání, takže jestli že jej obchodník ihned po zrušení smlouvy vyzve, je zákazník povinnen zboží vrátit.
Ja si myslim, ze uvedena advokatni kancelar jen ceri vodu, aby mela vice pripadu.
Take jsem to chtel doplnit ve stejnem smyslu jako predchozi prispevek, ale pujdu jeste dal.
Zakaznik ma povinnost zbozi ihned vratit a to dokonce bez nutnosti vyzvani a nesmi jej dale pouzivat.
To by bylo jinak brano jako bezduvodne obohacovani nebo zneuzivani cizi veci.
Smlouva totiz zanika dnem doruceni odstoupeni. V tento den jiz zbozi zakaznikovi nepatri!!! a pokud po tomto dni zakaznik zbozi nadale pouziva, muze to byt brano jako projev vule ze strany zakaznika si toto zbozi nadale ponechat a mit z neho pozitek, tj. odvolani predchoziho odstoupeni nebo smlouva nova.
Predne, vy ty prachy vratit musite, v opacnem pripade po uplynuti lhuty se nezakonne obohacujete a zakaznikovi prislusi urok z prodleni (dle prislusnych zakonu), "zalovat" vas ani nemusi, kazdy soud mu vyda platebni rozkaz proti vam, aniz by vam vubec poslal oznameni. Podotykam, ze urok z prodleni je nesporny => nemuzete se proti nemu nijak branit, a v pripade, ze jej nevydate dobrovolne, tak vas to bude stat jeste exekuci navrch (a kazdy exekutor se napakuje s velkou radosti).
Druha vec je, ze autor clanku pise nesmysly. Soucasti zakonu totiz je i to, ze ukony musi byt vykonany v obvyklych a rozumnych lhutach, a obe strany musi konat v "dobre vire". To ze neni lhuta vyslovene uvedena, neznamena, ze si zakaznik muze zbozi nechat jeste trebas 1/ 2 roku. V tomto pripade by doslo (s vysokou pravdepodobnosti) k dovozeni, ze rozumna lhuta na vraceni je prave tech 30 dnu.
BTW: Pokud nevratite prachy, tak pozadam banku o cash back, a vy prijdete dost pravdepodobne o bankovni rozhrani, protoze banka vas uvede mezi podvodniky.
Tohle, co jste napsal je naprostý, ale naprostý nesmysl. :-)))
Obchodník prodá zboží dle obch. podmínek a dokud nemá zboží zpět, nemůže být žalován za neoprávněné obohacení.
Článek je psán chybně a Vaše reakce také.
Doporučuji si napřed nastudovat tyto lhůty zakotvené v zákoně, než tu budete učit obchodní právo s vědomostmi na nedostatečnou.
To se pletete, pokud mate na neco urcenou lhutu ze zakona, tak jejim nedodrzenim se v tomto pripade nezkone obohacujete na ukor zakaznika (a do obchodnich podminek si muzete psat co chcete, nebot zakon je jim nadrizen). On vam dle toho zakona zbozi muze vratti za ruznych okolnosti i pozdeji. Napriklad si od vas neco koupil, odjel s tim na 1/2 roku do zahranici a tam po tydnu zjistil, ze ste mu dodal smejd. Nema tudiz zadnou rozumnou moznost jak vam to vratit, ale presto ma pravo odstoupit od smlouvy a vy mate povinost mu vratit prachy.
Myslím, že to není zcela přesné a zbytečně autor článku tuto NEproblematiku dramatizuje.
V článku je jasně uvedeno jak a od kdy se počítá 14 denní lhůta a stejně tak je uvedeno, že to platí i pro lhůtu opačnou, tedy 30 dní.
Lhůty začínají běžet od doručení zboží, tudíž nelze jednoznačně zneužít způsobem uvedeným, že obchodník nemá zboží ani peníze. Zkrátka když obchodník nevrátí peníze dřív, než obdrží zboží na které se vstahuje 14 denní lhůta, obchodník zákon neporušuje. I tak doporučuji do obchodních podmínek doplnit informaci ohledně lhůty po obdržení nechtěného zboží.
Dobrý den,
nešlo o to něco dramatizovat, nýbrž upozornit na mezeru v zákoně, kterou je vhodné ošetřit v obchodních podmínkách, aby se e-shop vyhnul riziku zmíněnému v článku.
Ohledně počítání lhůt navíc nemáte pravdu, 14denní lhůta běží od doručení zboží, 30denní lhůta běží od odstoupení od smlouvy (nikoli od doručení zboží - toto je dobré právě doplnit do obchodních podmínek).
Nic víc, nic méně než upozornění.
S pozdravem
Daniel Morávek
A když tak si vždy nezapomene naúčtovat nějakou nesmyslnou transakční marži ve výši 10-15%. Takže když vracíte ve 14 denní lhůtě počítač za 20K, vrátí vám jen 17.
Nepomohou vám ani na české obchodní inspekci, protože počítač je přeci zboží na míru - to je samozřejmě naprostá blbost kterou vyvrátil nález Nejvyššího soudu, ale z toho si čoika ani CzC nic nedělá.
A když na prodejně zvýšíte hlas tak vás obstoupí tak 5 prodejců a začnou se vám arogantně smát, jakej jste to ale blbeček a co to po nich vůbec chcete...
Takhle dopadl kdysi naprosto skvělý eshop.
Jestli hledata sympatie tak marne, vybral jste si pocitac, nechal e-shop at to sestavi, zabali, posle a pak jste si to rozmyslel.
Ta ochrana je pro zakaznika, ktery dostane vec ktera vypada jinak nez na netu a vy jste toho docela zneuzil, tak budte rad ze jste dostal zpatky 85% ceny.
Nebo nam vysvetlete co na tom pocitaci bylo jineho nez kdyz jste si jej objednaval?
Pocitac neni vyrobek na miru, je to stavebnice. Uprava na miru = nevratna uprava (nekde neco uriznu napr).
Jinak na CZC dost casto pomaha napsat majiteli, ze na nej podavate zalobu, kdyz ho odkazete na rozhodnuti NS, tak mate druhej den prachy na ucte.
A ano, z CZC se stal tuctovej podvodnik, viz jejich "novy" eshop, a zbozi "skladem" (ktere si nelze vyzvednout, protoze jej samozrejme nemaji), nehlede na to, ze se kdesi na netu vali excel s pridelenyma dotacema na "technologicky rozvoj" (nebo tak nejak) a CZC tam na ten shop dostali tusim 7M ... lol
A skládal jste někdy PC?! Tím, že PC složíte jej totiž také NEVRATNĚ UPRAVÍTE.
Na CPU máte napatlanou termovodivou pastu, šroubky zařezané do pasivu, vylámané záslepky v case na přidané karty, na optické nebo disketové mechaniky.
Navíc na tom odvedl PRÁCI speciálně pro Vás, když PC stavěl, takže je logické, že ji chce zaplatit.
Auto je taky "stavebnice", ale zkuste si objednat nějakou speciálku a pak ji vrátit - ano taky Vám vrátí nějaké peníze, ale několik set tisíc korun si prostě nechají za tisíce hodin práce, kterou na tom speciálně pro Vás nechali.
Jinak nechápu kterej idiot vrací PC "do 14 dnů"! Myslím, že na PC sestavy a komponenty by se ta lhůta vztahovat neměla - přece jen tohle jsou věci, které fungují přesně podle parametrů a není to nic "nečekaného" nebo něco "co je potřeba si vyzkoušet jak mi to bude slušet".
Maximálně to může fungovat/nefungovat nebo splňovat/nesplňovat definované parametry - ale to je pak klasická závada a 14 dnů bez udání důvodu není potřeba.
Přece jen, pokud si něco z IT objednávám, tak DOPŘEDU musím vědět, zda potřebuji HDD velikosti 1TB nebo 4TB.
Takže IT by mělo mít také vyjímku jako třeba spodní prádlo, erotické pomůcky a podobně - použitý vibrátor taky nelze vrátit "do 14 dnů bez udání důvodu" :-D
Omyl, na reklamaci v CZC vám řeknou, že nekvalitní montáž (nezapojený větrák), který málem nadobro usmažil procesor, termovodivá pasta nakidaná ve zdroji!!! a podobné "lehké" nedodělky jsou naprosto vpořádku.
Nejvyšší soud ví moc dobře co judikoval, pokud by se nejednalo o eshop a já MĚL MOŽNOST SI PC VYZKOUŠET a viděl bych jestli funguje, nebo ne, je samozřejmě blbost věc vracet, v opačném případě je možnost vrácení zcela na místě.
Mě ovšem nejvíc zklamal přístup CZC, kde mi po telefonu tvrdí jak vše vrátí a když se tam člověk přes půl republiky dosere, začnou se mu smát, chtěj po něm 3 tisíce a ještě ho obstupujou... toto jsou ZMRDOVSKÉ praktiky.
Tak jako promiň, ale meleš nesmysly, chceš mi říct, že když si koupíš auto, třeba nějakýho golfa, vezmeš ho do servisu a řekneš já tam chci tyhle světla, tenhle nárazník a tyhle sparco sedačky, servis ti dodá komponenty (stejné jako tebou vybrané střeva počítače) a načroubuje ti to všechno na auto. Ty přijdeš koukneš na to a řekneš "hmm ale já jsem si myslel, že to bude vypadat trošku jinak" a myslíš že oni se s tim budou 30 hodin srát, sundaj to, nechaj si tam válet díly, který ty sis objednal a vrátěj ti plnou částku? Tu práci jim jako zaplatí kdo? jenom tak zadarmo pro srandu králíkům ti to tam namontujou a ty jako herečka řekneš že nic? Kamaráde, když mluvíš o selsským rozumu, tak zkus nejdřív zapojit mozek! A to že ti zapojili/nezapojili vetrák od procesu, tak fajn, to můžeš reklamovat - a můžeš to reklamovat i v případě, že by se ti přehřál procesor, a to i přes to, že v každém BIOSu je defaultně nastavena hodnota teploty procesoru, při které se celý počítač vypne! Pokud by sis ji manuálně přenastavil, pak tvůj problém... takže než začneš říkat, že má někdo zmrdskej přístup, tak se zamysli nad tím, že tys od nich chtěl ten komp sestavit....
Jak dále uvádí § 53 občanského zákoníku, nemůže zákazník, kromě případů, kdy je odstoupení od smlouvy výslovně ujednáno, odstoupit od smluv
a) na poskytování služeb, jestliže s jejich plněním bylo s jeho souhlasem započato před uplynutím lhůty 14 dnů od převzetí plnění
Z vaseho clanku mam pocit, ze slo o pocitac sestaveny podle vasich predstave. Tudiz kromne jednotlivych komponent do toho CZC jeste dala onu sluzbu sestaveni, ne? V tom pripade, by asi nemusela vracet penize vubec, nicmene to ze nevratili platbu za seskladani je docela logicke.
Jistě a judikáty Nejvyššího soudu a selský rozum (když dám kalhoty a tričko do krabice společně, jde už o zboží na míru!) jsou pro legraci králíkům.
Víte co je největší vtip? Cenny komponent v mém PC (HDD atd.) šly v následujících týdnech nahoru o tisíce korun, kdyby byl CZC seriózní podnik paradoxně by na tom ještě tak 5K vydělal - já se jen nechtěl zabejvat zprasenou montáží, která znemožňovala správnou funkci komponent.
Jediná rada zni, nenechat ze sebou vyjebat, kdybych se složil a dal jim ještě 3K za to, že si odemě milostivě vemou nefunkční PC, které mi prodali, přišel bych o 8K.
No jo, ty si prostě megahustej týpek, to se nedá nic dělat, holt si před tebou všichni sednem na zadel, spokojenej?
Co když ale autor původního příspěvku sebekriticky vyhodnotil, že není natolik manuálně zručný, aby si PC sám profesionálně sestavil, a radši si tuto službu zaplatil, načež mu přišel výsledek a zjistil, že takhle by to zvládl taky (nezapojený větrák, pasta na procák rozmatlaná všude kolem), navíc si nebyl jist, jak dlouho by to počítač v takovém stavu vydržel.
nezapojený větrák na procesoru??? tak to by to PC ani nezapnul a jestli nebyl zaplej větrák na skříni tak to je chyba, ale taky to mohlo vpadnout při převozu každopádně závada lehce odstranitelná a nijak neohrožující chod PC takže nějaké řeči o tom jak by se mu PC v provozu roztavilo jsou jen hysterické výkřiky typického PRUDIČE na takové je potřeba asertivní příztup o který si evidentně koledoval
Moje zkušenost je taky negativní, už tam nic nekoupím. SSD disk mi i přes ujištění se základní deskou nespolupracoval i přesto, že jiné ano. Po poradě s "techniky" CZC mi byla nabídnuta výměna kus za kus s tím, že doplatím jen rozdíl v ceně pokud na vlastní náklady zašlu disk zpět (technik i operátorka to na dotaz výslovně potvrdili a tak jsem to bohužel důvěřivě neřešil jako vrácení zboží v zákonné lhůtě). Zabalil jsem ho přesně tak, jak došel, ale ouha, nejen že mi nebyla vrácena cena včetně poštovného při koupi, na kterou mám nárok ze zákona, ale ještě mi naúčtovali 10% penále za jakési použití zboží. Takže protizákonná loupež více než 300,- Kč. Nijak jsem to neřešil, polkl, ale už o nich nechci nikdy slyšet.
Dobry den,
zajimalo by me, jestli nekdo vi, jak se pravne resi pripad, kdy si zakaznik objedna zbozi (dodavam, ze zahranicniho obchodu mimo EU, jehoz majitelem je cesky obcan bez trvaleho pobytu v CR) a pote, co zbozi prijde jej na poste odmitne prevzit a balicek se na ceste zpet ztrati. Zakaznik byl upozornen, at zbozi prevezme a zasle zpet na vlastni naklady, toto vsak odmitl a zachoval se takto.
Pokud mate nekde zkusenosti, moc dekuji predem za radu.