Nerozumí česky, nebude rozumět ani nesmyslnému poplatku. Zřejmě takhle nějak přemýšlí provozovatelé restaurací na Letišti Václava Havla, které nedávno navštívili kontroloři České obchodní inspekce.
Čtěte také: Ostuda české gastronomie: Nesmyslné poplatky pro cizince či okrádání při vracení
Bylo provedeno 7 kontrol v obchodech a restauracích a z toho v 5 případech inspektoři zjistili porušení zákona. Dále zkontrolovali 6 prodejních automatů, kde ale porušení zákona nezjistili. Kontroly byly provedeny v odletové hale Terminálu 1 a Terminálu 2, kam se lidé dostanou jen po odbavení s platnou letenkou. Inspektoři České obchodní inspekce prověřovali, zda nejsou spotřebitelé při nákupu šizeni, zda jsou o výrobcích a jejich cenách řádně informováni, zda nedochází k diskriminaci spotřebitele (tj. k rozdílnému zacházení s různými jednotlivci ve shodné situaci).
Porušení zákonů ze strany provozovatelů restaurací v prostorách letiště se týkalo především cizinců.
Porušení právních předpisů:
- diskriminace spotřebitele hovořící cizím jazykem, kdy těmto hostům restaurace byla při placení za konzumaci jídla a pití přiúčtována automaticky částka 53 Kč, ačkoli česky hovořícím tato částka přiúčtována nebyla, tím zároveň došlo k finančnímu poškození spotřebitele v uvedené výši,
- spotřebitel nebyl informován o konečné ceně výrobků, u kterých byla deklarována sleva (byla vyjádřena pouze v procentech z původní ceny),
- spotřebitel nebyl informován o měrné ceně prodávaných balených potravinářských výrobků tak, jak mu ukládá zákon, aby byl následně spotřebitel schopen učinit kvalifikované rozhodnutí o koupi s ohledem na výhodnost ceny srovnatelného produktu,
- se spotřebitelem hovořícím v cizím jazyce bylo zacházeno odlišným způsobem než s česky hovořícím, když mu nebyla k objednanému jídlu nabídnuta a prodána voda za výhodnější cenu, jak bylo při speciální probíhající akci deklarováno, přitom česky hovořícímu spotřebiteli v témže okamžiku a za stejných podmínek byla k objednanému jídlu nabídnuta voda v rámci MENU za výhodnější cenu celkem o 19 Kč levněji,
- a drobné zjištění – spotřebiteli po zaplacení účtu nebyla řádně vrácena částka, spotřebitel byl poškozen o 1 Kč.
Diskriminace se ale netýká pouze cizinců. Česky hovořícím spotřebitelům nebylo umožněno se v restauraci posadit ke stolu a provést objednávku, anglicky mluvící zákazníky však v klidu usadili. Nediskriminují se jen cizinci, restaurace odmítla obsloužit Čechy