Lidé přistupující na web z počítače se chovají úplně jinak než lidé přistupující z mobilu nebo tabletu.
Proč? Představte si sami sebe. V jakém rozpoložení jste v práci u počítače a v jakém doma v posteli s mobilem? Vaše chování bude úplně jiné. Možná máte přísného šéfa, tak v práci rychle zhltnete článek a z webu odcházíte makat. Večer doma naopak nemáte co na práci a jste ochotni přečíst článků třeba pět, když jsou dobré.
A naopak, z mobilu se vám podvědomě nechce moc nakupovat, protože je to na malém displeji nepohodlné, anebo se obáváte, že někde v procesu nákupu něco zhavaruje. Takže si třeba jen poznačíte adresu zboží a nakoupíte raději z počítače.
Návštěvníci z počítače a z mobilu jsou tak rozdílní a dostávají navíc v podstatě úplně jiný web, že toto segmentování se vám vyplatí vždy. Díky němu můžete třeba razantně vylepšit mobilní verzi svého webu.
Jak na různé pohledy v Google Analytics
V GA můžete lidi filtrovat a segmentovat do omrzení i v celkovém pohledu na návštěvnost. Jsou ale filtry, kde chcete mít o daném vzorku lidí dostupné naprosto vše a nechcete nic složitě nastavovat. Pro tyto účely je nejlepší udělat si samostatný Výběr dat, protože v něm pak vidíte návštěvnost do všech detailů a podrobnosti jako u celého webu, ale jen pro daný výběr návštěvníků.
Pojďme se podívat, jak na to
- Vytvořte si nový Výběr dat a nazvěte si ho třeba Jen desktop, Jen počítač apod.
- Pro Výběr dat vytvořte filtr
- Vyberte, že jde o typ filtru Vlastní a že do něj chcete zahrnout návštěvy ze zařízení Počítač
- Hotovo, v tomto Výběru dat uvidíte jen návštěvy, které byly z počítače.
Pozor, výběr dat nefunguje zpětně, takže data v něm budete mít až od dnešního dne.
Pro mobily a tablety si udělejte další Výběr dat. Jediný rozdíl bude v jeho filtru. Místo Zahrnout počítač zvolíte Vyloučit počítač.
Obrázky řeknou více
Určitě vás napadne spousta dalších využití Výběrů dat, ale myslete na to, že méně je někdy více. Ono je strašně lákavé sledovat zvlášť lidi s Firefoxem, zvlášť s Chrome, zvlášť příchozí z Google, zvlášť ze Seznamu a tak donekonečna. Vždy si ale nejprve položte otázku – co tím získám? Bude mi to k něčemu? A dokážu ten pohled nějak smysluplně využít? Co uděláte se zjištěním, že uživatelé Firefoxu na webu tráví o 10 % více času než uživatelé Chrome? Asi nic moc.
Problém dat nejen v Google Analytics je ten, že se v nich můžete vrtat hodiny a hodiny a získávat spousta zajímavých údajů, které jsou ale ve výsledku k ničemu. Jsou to data pro data.
Příspěvek byl převzat se souhlasem autora z webu TomasKrause.cz.