Dluhopisy pro domácnosti budou podle vlády výhodné pro všechny, ekonomové však v tom nejsou zajedno

7. 12. 2009
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek

Dluhopisy, které chce stát emitovat pro domácnosti, budou výhodné jak pro občany tak pro stát samotný, tvrdí ministerstvo financí. To zároveň dementovalo informace, že by dostalo nabídku na bezplatnou administraci celého systému vydávání.

Na základě analýz MF bude emise retailových dluhopisů levnější než dosud vydávané emise obchodované na trhu. Administrativní náklady budou již zahrnuty v úrokových nákladech, které budou celkově nižší než v případě standardních dluhopisů, uvedl Ondřej Jakob, tiskový mluvčí ministerstva financí.

Podle ministerstva financí tak stát ušetří náklady a prostředky, o které budou sníženy skutečné náklady, navíc zůstanou občanům. Lidé také budou mít možnost dostat se k poskytovaným dluhopisům sami přes internet, aniž by potřebovali nějakého prostředníka.

Odborníci se v názoru na vydávání dluhopisů domácnostem neshodují. Zatímco podle některých se jedná o rozumný krok, který částečně odlehčí náklady z financování vlády na kapitálovém trhu, podle jiných ekonomů se jedná o cestu do pekel.

Dostat se k dluhopisům pro běžné lidi není teď moc lehká a výhodná záležitost, pokud nemáte účet u nějakého brokera (což bude asi drtivá většina). Tohle by mohla být pro lidi dobrá alternativní investiční příležitost. Je to navíc relativně bezpečná investice a navíc budou dluhopisy asi taky i dobře úročené, doplnil pro server Podnikatel.cz Vojtěch Benda, hlavní ekonom ING Wholesale Banking.

„Je to celé pseudo – vy si vlastně koupíte dluhopis, z kterého se vám bude de facto platit dávka nebo důchod. Stát myslí technokraticky, chybí tam národohospodářské myšlení záplatujeme, ale nedomyslíme, co to napáchá,“ kritizuje oproti tomu celý systém Aleš Michl, analytik Raiffeisenbank.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).