Zdravotní pojišťovny nabízejí hned několik způsobů, jak přehled odeslat. Tím nejstarším je klasickou papírovou cestou prostřednictvím pošty. V tomto případě hraje roli razítko pošty.
Pokud bude přehled odeslán poštou ještě dnes, pojišťovna ho bude považovat za dnes doručený, i když ve skutečnosti přijde poštou později. To je rozdíl oproti doplacení případného nedoplatku, který z přehledu vyplynul. Zde naopak platí pravidlo, že za doručenou platbu se považuje taková, která byla připsána na účet zdravotní pojišťovny. Pokud tedy nemá poplatník aktivovanou u své banky okamžitou platbu, může se jeho platba zpozdit a on se tak může vystavit penále. Nedoplatek se přitom musí uhradit nejpozději do 8 dnů od podání přehledu.
Přehled je možné odeslat elektronicky a ihned
Zdravotní pojišťovny dnes běžně nabízejí přes své webové či mobilní aplikace možnost odeslat přehled elektronicky. Data o poplatníkovi se často načtou automaticky, tudíž stačí vyplnit jenom příjmy a výdaje a uhrazené zálohy se odečtou již samy a vypočítá se případný nedoplatek či přeplatek.
Například VZP pro tyto účely používá aplikaci Moje VZP nebo VZP Point. Podnikatel vyplní své příjmy a výdaje a pak si jen během pár minut zkontroluje automaticky vyplněné údaje, případně je doplní. Formulář je interaktivní a sám následně doplní úhrn zaplacených záloh, spočítá pojistné a případný přeplatek nebo nedoplatek na pojistném,
píše pojišťovna v nápovědě k elektronickému podání.
Přeplatek je možné si nechat rozdělit i do záloh
Zdravotní pojišťovna OZP má pro klienty připravenu aplikaci Vitakarta. I zde poplatník jednoduše zadá pouze základní údaje a formulář se dopočítá sám. Klient se v případě přeplatku poté rozhodne, zda ho chce vyplatit zpět na účet, nebo naopak rozpustit do záloh pro další období. OZP nabízí odeslání přehledu i prostřednictvím datové schránky.