Hlavní navigace

Dnes startuje Den dopravy zdarma, vyplatí se však samotným e-shopům?

12. 11. 2013
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek
Úderem poledne začíná druhý ročník akce Den dopravy zdarma, které se zúčastní 800 e-shopů. Zatímco zákazníkům se akce vyplatí, u obchodů to tak jasné není.

Když vloni srovnávač Heureka.cz zorganizoval po americkém vzoru akci Den dopravy zdarma, sami účastníci byli překvapeni, jak velký zájem zákazníků vzbudil. Od dnešního do zítřejší poledne proto proběhne Den dopravy zdarma podruhé. Oproti loňsku navíc přibylo více než 200 e-shopů. Některé velké obchody, jako například CZC.cz, se však rozhodly akce nezúčastnit a některé upozorňují na to, že na akci nevydělají, nýbrž ji jen dotují.

Loňský účet akce? Útrata za 135,5 milionu korun

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

V Česku startuje Den dopravy zdarma již podruhé.

Přesně 583 e-shopů se v roce 2012 zúčastnilo akce Den dopravy zdarma, kdy na 24 hodin nabídly svým zákazníkům bezplatnou dopravu zboží. Uživatelé zareagovali více než přívětivě a oproti týdnu před akcí se počet objednávek zvýšil o 191 %. Celkově lidé utratili během Dne dopravy zdarma 135,5 milionu korun a na dopravě uspořili přes 5,5 milionu korun. Také letos proto akce opět proběhne, začne dnes (tedy v úterý 12.11.) ve 12 hodin a skončí zítra (středa 13.11.) ve 12 hodin.

Čtěte také: Doprava zdarma slavila úspěch, lidé v e-shopech utratili 135,5 milionu korun

Už nyní je jasné, že dopravu zdarma nabídne více e-shopů než vloni. 4 dny před spuštěním akce jsme měli přihlášen větší počet e-shopů, než jaký byl vloni konečný. Aktuálně je zatím přihlášeno 791 e-shopů, naším cílem je překonat hranici 800 e-shopů, doplnil včera serveru Podnikatel.cz Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz. Oproti loňsku se navíc do akce zapojili i někteří velcí hráči na trhu. Dopravu zdarma nabídne tento rok například i obchod Mall.cz

Co se týče podmínek pro účast na akci, zůstaly až na jednu výjimku stejné. Zatímco vloni obchody musely nabídnout alespoň jako jednu možnost platby platbu dobírkou, letos tato podmínka nutná není. Konkrétně musí e-shopy splňovat následující pravidla:

  • E-shop musí v době akce disponovat certifikátem Ověřeno zákazníky.
  • E-shop musí nabízet alespoň jeden způsob dopravy zdarma pro doručení zásilky domů bez ohledu na váhu objednávky.
  • Jako dopravce/přepravce NEJSOU akceptovány výdejní místa typu HeurekaPoint, Zásilkovna, Kouzelná almara, apod.
  • Akce musí být platná v rámci celé ČR.
  • E-shop nesmí účtovat dopravné v žádném kroku objednávky.
  • Z akce není možné odstoupit v jejím průběhu.
  • Platí pro všechny objednávky uskutečněné v e-shopu v čase akce s cenou objednávky vyšší než 300 korun včetně DPH.

Loňské potíže by se opakovat neměly

Přestože v roce 2012 proběhla akce nad očekávání, neobešla se bez problémů. Zřejmě největší způsobil e-shop Kasa.cz, jehož technické řešení neumožňovalo nastavit dopravu zdarma na hodnotu objednávky, ale jen na hodnotu zboží. Aby zákazník neměl v systému dopravu naúčtovanou, musel objednat alespoň jedno zboží v hodnotě nad 300 korun. Kasa.cz však garantovala, že pokud zákazník zaplatil v uvedeném časovém období objednávku předem, dopravné mu ručně odečetla.

Čtěte také: Den dopravy zdarma u e-shopů má vážnou trhlinu. Kasa.cz uvádí jiné podmínky

Letos by k těmto problémům již dojít nemělo. Jak potvrdili serveru Podnikatel.cz zástupci Kasa.cz i Heureka.cz, letos je vše ošetřeno a doprava zdarma se bude poskytovat na celkovou hodnotu košíku. Vloni probíhal první ročník akce, a tak bohužel došlo i k některým nedorozuměním. Letos je však nejen Kasa.cz připravena. Situace je letos ošetřena přesnějšími pravidly a v případě jejich porušení bude e-shop ze Dne dopravy zdarma vyloučen, upřesnil Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz

Den dopravy zdarma se inspiroval v USA

Akce Den dopravy zdarma se inspirovala americkým Freeshippingday.com, který letos probíhá už pošesté a setkává se s pravidelným zájmem obchodů i zákazníků. Američtí organizátoři, narozdíl od českých, letos naplánovali dopravu zdarma až na 18. prosinec. Důvodem je skutečnost, že kromě dopravy zdarma e-shopy garantují v případě objednání 18. prosince dodání zboží do Štědrého dne.

Vyplatí se akce e-shopům?

Navzdory tomu, že se řada velkých obchodů jako Alza.cz, Kasa.cz nebo Mall.cz akce zúčastní, najdou se i giganti, kteří se drží stranou. Patří mezi ně třeba i obchod CZC.cz, který se nezapojil vloni ani letos. Našim zákazníkům nabízíme celoročně dopravu zdarma v podobě osobních odběrů na 50 prodejnách po celé ČR. Neúčtujeme tedy zákazníkům žádné poplatky za převoz mezi pobočkami ani za samotný výdej. Věříme, že tento benefit je pro zákazníky cennější, než jednorázové zapojení v akci jako je Den dopravy zdarma, vysvětlil pro server Podnikatel.cz Kamil Demuth, marketingový ředitel CZC.cz.

Otazníkem, který visí nad celou akcí, zůstává navíc její výhodnost pro e-shopy. Zatímco podle některých obchodníků se akce vyplatí, podle jiných jde jen o dotování. Jak tvrdí Michal Jirek, majitel e-shopu Cerstvakava.cz, akce se jeho obchodu vyplatila. Určitě jsme na tom vydělali, objednávky totiž překvapivě nebyly jen těsně nad minimální hodnotou 300 korun. Vzhledem k podpoře a zviditelnění ze strany Heureky je to skvělý způsob, jak nalákat ve dvou dnech větší množství nových zákazníků, uvedl Jirek.

WT100

Opačnou zkušenost má naopak Alza.cz, podle které nemůže být o výdělku ani řeč. Akci dotujeme a vnímáme ji spíš jako novou tradici, než nějakou výdělečnou akci. Dlouhodobě říkáme, že nic jako doprava zdarma neexistuje, většina prodejců, kteří toto hlásají, stejně schovají náklady na dopravu do ceny zboží, komentoval serveru Podnikatel.cz Oldřich Kurz, mluvčí Alza.cz. Právě Alza.cz se však řadí mezi e-shopy, které dopravu zdarma nenabízí jen ve vymezených 24 hodinách, nýbrž celé dva dny. Konkrétně tedy celé úterý a středu.

Rentabilitě dopravy zdarma by letos ale mohl pomoci partner celé akce, přepravní společnost DPD. Ta totiž účastnícím se e-shopům nabízí během akce výhodnější ceny. Po dobu jejího trvání bude cena za DPD Private 56 korun a za DPD Parcel Shop 39 korun (ceny včetně palivových příplatků a mýta). Aby obchod dosáhl na tyto ceny, musí splnit následující podmínky:

  • Balík do 20 kg nebo 2 pneumatiky v jedné zásilce.
  • Zásilky budou doručovány v režimu 48 hodin.
  • Obchod musí během akce Den dopravy zdarma (12. – 13. 11.) odeslat 10 a více balíků v každém z těchto dnů (vztahuje se tedy na balíky vyzvednuté DPD v době akce).
  • Obchod bude využívat aplikaci DPD pro tisk štítků.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).