Firmy stále více využívají automatické hlasové portály. Navíc v této oblasti dochází k rozvoji technologií. Společnosti se pokročilejšími samoobslužnými systémy snaží zjednodušit ovládání zákazníkům. Nepřehledné či špatně ovládající se systémy mohou totiž přimět zákazníka k přechodu ke konkurenci. Tyto podnikové hlasové systémy poskytují možnost zákazníkovi obsloužit se jen pomocí vymačkávání tlačítek na telefonním přístroji či zadáním hlasových příkazů.
Podle společnosti Gartner firmy stále častěji zavádějí hlasová řešení založená na internetových standardech a architektuře hlasových portálů. Klíčoví dodavatelé vylepšují integraci funkcí hlasové samoobsluhy a služeb poskytovaných živými operátory. Snižují tak složitost vývoje i provozu těchto řešení.
Do České republiky v současnosti míří nová vlna samoobslužných systému, které bude možné používat pouze za pomoci lidského hlasu. Zkušenosti s těmito systémy jsou kladné. Jde o vyspělou a odzkoušenou technologii. Systém je schopen v 90 procentech případů ihned rozeznat požadavek zákazníka, protože jde obvykle o rutinní dotazy na služby, o technické problémy, objednávky či reklamace,
řekl Martin Veselka, regionální manažer společnosti Genesis, která se zabývá oblastí IVR systémů a podnikových hlasových portálů.