Uzavřené kanceláře, ve kterých sedí 2, maximálně 3 zaměstnanci, střídá stále častěji jedna velká místnost s velkým počtem stolů, které jsou v lepším případě odděleny alespoň přepážkou, v tom horším odděleny nejsou vůbec. Nápad, který přišel ze Spojených států, jedni chválí, druzí zatracují.
Mohlo by vás zaujmout: Vyplatí se nechat zaměstnance pracovat z domova? Spočítejte si s námi
Pro práci v otevřeném prostoru musí být vaši zaměstnanci dostatečně ohleduplní, jinak svou práci nikdo nezastane naplno.
Otevřený prostor, tzv. open space, přináší řadu pozitiv, která ocení především manažeři a zaměstnavatelé. Přináší to úsporu nákladů a přehled o práci zaměstnanců. Následují výhody jako lepší možnost komunikace a motivace, a tím snad prý i lepší „produktivita práce“. Nad tím však visí otazník. Pozitiva totiž válcuje ještě delší výčet negativ, která dopadají hlavně na bedra samotných zaměstnanců.
Hluk, nedostatek soukromí, stres
A právě negativní dopady práce v otevřeném prostoru potvrzují také odborníci a psychologové. Psychologické studie potvrzují, že open space snižuje schopnost se soustředit a dokončit tak úkol v krátkém čase. Tudíž snižuje míru produktivity, kreativity a vnitřní spokojenosti. Naopak zvyšuje pocit napětí, stresu, nespokojenosti a způsobuje ztrátu pozornosti,
vyjmenovává pro server Podnikatel.cz psychoterapeut Jan Patrman.
Čtěte také: 8 věcí, které vaši zaměstnanci nejvíce potřebují
Nevidím na otevřených kancelářích nic dobrého. Nejde jen o hluk a neustálý shon, který ruší. Problémy nastávají například i v době, kdy se používá klimatizace. Některým je zima, jiným zase teplo. Žádá si to opravdu být hodně odolný,
prozradila jedna ze zaměstnankyň soukromé firmy pracující v open spacu, jež nechce být jmenována.
Umožněte jim, ať si svůj omezený prostor zosobní
S otevřeným pracovním prostorem je možné pracovat alespoň v tom smyslu, že zaměstnavatelé umožní zaměstnancům místo zútulnit. Jan Patrman doporučuje například květiny, obrázky, fotky nebo jiné dekorace, které jsou jim blízké.
Jak se od ruchu odstřihnout
Existují technicky, které mohou pomoci odpoutat se od okolního dění a zaměřit se jen na svou práci. Mezi ně patří například tzv. Pomodoro technika. Jednoduše jde o to, že se pracovník v intervalu 25 minut plně soustředí na práci a ignoruje vnější podněty. Nebere telefony, nereaguje na SMS, emaily, chat, atd., a je maximálně efektivní. Pak si dá 5 minut pauzu, proletí e-maily, odpoví na zmeškané hovory, SMS a na chat. A pak znova 25 min, 5 min, a pořád dokola. Existuje také varianta 50/10 min,
vysvětluje pro server Podnikatel.cz lektor Vladimír Dědek.
Fotogalerie: Prohlédněte si, jak mohou některá pracoviště typu open space vypadat.