Do plánování teambuildingu se vyplatí věnovat čas i energii

29. 8. 2018
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Nejrůznějších teambuildingových aktivit je celá řada. Podle čeho vybírat a na co si dát při plánování nebo průběhu pozor?

Teambuilding je termín zastřešující různé druhy aktivit používaných ke zlepšení společenských vztahů. Společnost by měl posílit, prohloubit vztahy a také zlepšit motivaci a vnitřní spokojenost zaměstnanců. 

Vladimír Pešek z agentury Newday specializované právě na teambuilding, vzdělávání a rozvoj zaměstnanců popisuje, že v posledních dvou letech realizují stále více rozvojových teambuildingů cílených na rozvoj komunikace týmů, nefunkčních oblastí týmové práce či osvěžení nebo ozdravení vztahů. Takový teambuilding má specifickou skladbu aktivit, obsahuje propracovanou metodiku procesů, úkolů a zpětných vazeb, které klientům dávají impulzy pro zamyšlení, větší otevřenost pro změnu, mnohdy i pro okamžité zlepšení dysfunkčních týmových chování. Výstupem z takového programu jsou pak konkrétní návrhy na zlepšení s akčním plánováním detailních kroků pro následný progres,  popisuje.

Možných teambuildingových aktivit je celá řada, například agentura Newday nabízí několik týmových her a konceptů s konkrétním tematickým příběhem. Konkrétně třeba edukativní koncept Jungle survival vycházející z reálných podkladů, které v rámci výcviku používají vojenské důstojnické školy, motivační zábavnou hru na motivy skutečných událostí z období aljašské Zlaté horečky nebo historicko-dobrodružnou týmovou hru Lužické pevnosti probíhající v linii betonových bunkrů v prostředí Lužických hor. Agentura S9 Company nabízí aktivity od sportovních, přes relaxační, poznávací až po luxusní programy. Veronika Fialová z této agentury vysvětluje, že při tvorbě programu hraje klíčovou roli cílová skupina a nastavené cíle teambuildingu. Dále také upozorňuje, že právě ve výběru aktivit je zapotřebí obezřetnost: Ne všichni jsou sportovní nadšenci a cyklistické odpoledne se pro některé může stát noční můrou. Pro splnění nastavených cílů často postačí méně náročné, nikoliv méně efektivní, aktivity, dodává.

Netradiční teambuildingovou aktivitu můžete provozovat také v kanceláři, a to díky žížalám. Přečtěte si o tom více: Žížaly v kanceláři. Zlikvidují bioodpad a při schůzkách prolomí ledy

Trendem je krácení i CSR

Oblíbené z hlediska teambuildingu jsou například únikové hry nebo koncepty s použitím tabletové technologie, jako je městská hra Prague Mystery probíhající v zajímavém scénáři v centru Prahy od New Day. S tím má dobré zkušenosti i Veronika Fialová, která zmiňuje trend pohled na zdánlivě obyčejná místa a věci z jiných úhlů. Po Praze jsme se procházeli asi všichni – navštívili jsme Václavské náměstí, Karlův most, Pražský hrad atd., ale kdo navštívil pražské podzemí, vyšplhal v Praze na komín anebo slaňoval téměř v centru města skály?  doplňuje. 

Další trendy podle ní souvisejí s tím, že firmy chtějí být společensky odpovědné, a proto se v agentuře setkávají s poptávkou teambuildingu v oblasti Corporate Social Responsibility. Teambuilding je báječnou příležitostí, jak propojit utužování vztahů ve firmě a zároveň být prospěšný vůči společnosti, dodává. Vladimír Přichystal si zase všímá, že se teambuildingy krátí, a to nejčastěji na půlden nebo den. Doby, kdy se tyto programy realizovaly na 2,5 dne, jsou definitivně pryč, říká.

O společenské zodpovědnosti si můžete více přečíst v našem článku Společenská zodpovědnost se brzy stane nutností. Koho se bude týkat povinně?

Jak teambuilding vybírat?

S výběrem správného programu nebo aktivity by firmám měla pomoci sama agentura. Důležité je si s klientem popovídat a probrat představu a nastavené cíle, zanalyzovat cílovou skupinu, a poté až přichází na řadu konkrétní programová nabídka, upřesňuje Veronika Fialová. S tím souhlasí také v agentuře Newday, kde se v rámci přípravy snaží klientů ptát, jaké výstupy má teambuilding splnit a donést, jaká jsou očekávání zadavatele a jaké jsou potřeby účastníků. Často je to bohužel velmi různé, povzdechne si Vladimír Pešek. 

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví
PhDr. Dagmar Kučerová
mzdový poradce

Společnost by si tedy měla na začátku stanovit, čeho chce připravovanou akcí dosáhnout. Zpravidla jde o prohloubení vztahů na pracovišti, utužení týmů, zvýšení efektivity práce a posílení loajality k firmě. Hlavní roli hraje také vhodně zvolená lokalita, protože už samotná společná doprava na místo konání je první teambuildingovou aktivitou, kdy spolu účastníci stráví pár hodin v autobusu. Dopravní prostředek je také vhodným místem pro představení programu a všeho, na co se mohou účastníci těšit, dodává Fialová.

Dále je důležité, aby byl program nastaven tak, aby si všichni v něm našli to své. Je tedy dobré mít připraveny varianty pro sportovce, ale také méně fyzicky náročné nebo zábavné aktivity. Dalším zásadním bodem je také dobré jídlo a pití. Vladimír Pešek ještě upozorňuje, že by se klienti měli při plánování teambuildingu ptát na pojištění agentury, alternativní variantu v případě nepřízně počasí a také na zkušenosti hlavních lektorů, počet organizátorů a jejich úroveň proškolení a životních znalostí. Často totiž u spousty agentur pracují instruktoři – osmnáctiletí studenti, kteří nemají prakticky žádnou validní životní zkušenost, kterou by mohli předat zkušeným manažerům a zaměstnancům, kteří mají odpracováno mnoho let v pracovním, ale i životním procesu, dodává.

Zlepšit fungování týmu nebo jeho produktivitu se dá také pomocí tance, jak jsme nedávno psali: Co vám to přinese, když budete ve firmě tančit? Nejen mozek v kondici

Klíčová je komunikace i správné zakončení

Každý teambuilding je trochu jiný, ale jeho součástí by mělo vždy být uvolnění atmosféry, například pomocí vhodných icebreakerů, a nastartování sdílení nějakých společných informací a vyprovokování sounáležitosti skupiny. Je-li součástí zadání teambuildingu rozvoj týmu, doporučuji vhodně sestavit několik aktivit a úkolů následovaných zpětnou vazbou. Důležité je, aby tato část byla pozitivní, neztrácela energii, drive a smysl a mířila do zlepšení požadovaných procesů, popisuje Pešek. 

Veronika Fialová dále upozorňuje, že je nejdůležitější dobrá komunikace, a to už od prvopočátku. Klíčovým úspěchem je správné komunikování programu a smyslu celé akce směrem k účastníkům. Všichni by měli mít představu, co je v průběhu teambuildingu čeká a proč, vysvětluje. Stejně jako komunikace je důležité také správné zakončení, protože platí rčení konec dobrý – všechno dobré. Správné zakončení a gradace teambuildingu je totiž důležitá nejen pro zadavatele, ale také pro účastníky. Z dobrého konce je dobrý finální pocit a z dobrého pocitu je pak dlouhodobější pozitivní atmosféra, uzavírá Vladimír Pešek.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).