V Česku stále působí stovky firem, které si vydělají denně až 800 tisíc korun díky předváděcím akcím pro seniory. Firmy, nově označované pojmem „šmejdi“ dle stejnojmenného dokumentu, spolupracují podle sdružení Spotřebitel net se společností Home Credit. Před jejími praktikami navíc sdružení důrazně varuje. Společnost Home Credit je každodenním terčem stížností spotřebitelů, kteří se obracejí na naši poradnu,
říká právní poradkyně sdružení Spotřebitel net Kristýna Opletalová.
Podle sdružení je terčem stížností především kvůli chování společnosti Home Credit. Senioři, kteří na předváděcích akcích uzavřou smlouvu o úvěru, chtějí od smluv zpětně odstoupit. Podle Spotřebitel net ale Home Credit však zaplacení úvěru požaduje, a to velmi nevybíravým způsobem.
Společnost Home Credit tak činí přesto, že jsme na to společnost Home Credit opakovaně upozornili. Spotřebitelé jsou tak v situaci, kdy zboží bylo vráceno prodejci, a jsou protizákonně nuceni platit úvěr doslova za nic,
uvádí další právní poradce sdružení Spotřebitel net Matouš Blažek.
Home Credit nevybíravé jednání zcela odmítá. Home Credit se důrazně ohrazuje vůči tiskové zprávě Sdružení Spotřebitel net. Home Credit vždy dodržuje všechny právní předpisy. Vždy také platí, že v případě, že klient zboží řádně prodejci vrátil a klient a prodejce provedli všechny úkony dané zákonem a smlouvou, úvěr byl automaticky zrušen. Přesto jsme kontaktovali Sdružení Spotřebitel net a vyžádali si podklady k případům, které Sdružení zmiňuje,
řekla serveru Podnikatel.cz Zuzana Bienvenu, mluvčí Home Credit a.s. Ta však svým vyjádřením potvrdila, že Home Credit se na poskytování úvěrů na předváděcích akcích podílí.
Čtěte také: Předváděcí firmy mají další fintu, hlásí provozovny do sálů hotelů a restaurací
Jak nedávno uvedl v pořadu České televize Otázky Václava Moravce ředitel České obchodní inspekce (ČOI) Vladimír Velčovský, v Česku stále figurují firmy, které vydělávají na předváděcích akcích obrovské jmění. Přesto dosavadní největší hráči pod tlakem médií i kontrolních orgánů Česko opouštějí.
Jejich nekalým praktikám by měl udělat přítrž zákon, který by měla schvalovat poslanecká sněmovna. Novela zákona o ochraně spotřebitele zavádí povinnost nahlásit České obchodní inspekci (ČOI) dopředu místo konání, datum, časový harmonogram a konkrétní druh zboží, které bude na předváděcí akci nabízeno. Od 1. ledna 2014 bude navíc platit kontrolní řád, který pracovníkům ČOI umožní pořizovat audio a video záznamy z předváděcích akcí a pak je používat i jako důkaz u soudu.
Čtěte také: Přímí prodejci vzkazují: „Nejsme žádní šmejdi“