Doba přeje špičkovým službám. Vědí to i majitelé sítě pánských holičství

23. 1. 2017
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Karel Choc, Internet Info, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Všimli jste si všech těch nových pánských holičství? Nablýskaným salonům se teď daří. Jak je ale udržet i při opadání módní vlny? Řešením je špičková kvalita.

Ještě před pár lety jsme je znali jen ze starých filmů nebo z cest po světě. Dnes se ve velkých městech objevují v každé stylovější čtvrti a začínají si poměrně dost konkurovat. Řeč je o pánských holičstvích. Jde jen o trendy záležitost, do které nemá smysl investovat? Nebo nazrála doba pro obnovení zašlé slávy dalšího starého oboru? Majitelé sítě barber shopů Gentlemen Brothers jsou si jistí druhou variantou.

Tomáš a Petr Kuckovi jsou bratři, kteří se ve světě byznysu neztratí. Každý z nich má svou vlastní firmu a dobře si uvědomují, že obchody se dělají lépe, když člověk dobře vypadá. Proto patřili k letitým zákazníkům svého času jediného pražského holiče. K jejich celkové spokojenosti se službou jim ale pořád něco chybělo, proto se rozhodli založit vlastní barber shop a zkusit nabídnout servis přesně podle jejich představ. Do týmu přibrali Petrovu přítelkyni a se spoustou nápadů a nadšením otevřeli vlastní podnik v polovině října roku 2015. Jak dnes sami přiznávají, původně chtěli mít jen jednu provozovnu a ani nepočítali s tím, že by jim společný podnik nějak zvlášť vydělával. Založili si ho vlastně jen tak pro radost a jako místo, kde sami dostanou takový servis, který očekávají.

Doba a trh si ale žádaly své a zbrusu nový podnik majitelům rostl před očima. Holičství Gentlemen Brothers se stalo obrovským hitem a po měsíci a půl od otevření už zákazníci na volný termín čekali déle než dva týdny. Za ten úspěch vděčíme kombinaci několika faktorů. Jedním z nich je móda plnovousů. Když je muži začínali nosit, potřebovali, aby se jim o ně někdo staral. Nikdo to totiž neuměl a nebylo možné ani sehnat správné kosmetické přípravky. Naše první pobočka je navíc v centru Vinohrad, které přejí návratu kvalitních obchodů a služeb. Lidé už se neostýchají zaplatit víc, pokud dostanou exkluzivní zboží nebo službu. A to my od prvního dne nabízíme, říká jeden ze spoluzakladatelů barber shopu Petr Kucek a jeho přítelkyně Šárka Růžičková dodává: Ačkoli jsme otevřeli podnik zaměřený pouze na muže, v jeho první propagaci nám výrazně pomohly ženy. Stylový prostor a neobvyklé služby na vysoké úrovni je zaujaly a ony ve velkém kupovaly vouchery pro své manžely i kamarády. Byl to velký vánoční hit roku 2015.

Exkluzivní služby nejen pro exkluzivní klienty

Za rok a půl svého působení stihli tři mladí podnikatelé otevřít dvě další holičství a jeden pánský kosmetický salon v Praze, po jedné pobočce má firma také v Brně a v Liberci. Boom samozřejmě neunikl ani jiným a Gentlemen Brothers dnes zdaleka nejsou jediným podnikem svého druhu, přesto jsou výjimeční a konkurence se nebojí. Za jedinou kvalitní totiž považují jen Thomas's BarberShop, kde svého času bývali zákazníky. Troufám si říct, že naprostá většina ostatních barber shopů nevznikla z nadšení pro obor, ale kvůli penězům. Znám několik firem, které založili naši bývalí klienti nebo holiči. Viděli, že jsem do práce přijel pěkným autem, a mysleli si, že holičství je zlatým dolem. Netušili, že jsem si na to auto vydělal už dlouho předtím v jiné firmě. Dnes už je v některých oblastech pánských holičství tolik, že nemají dostatek zákazníků a musí jít dolů s cenami. Tím pádem ale klesá i kvalita a celkový zážitek ze služby. Tímto směrem my jít nehodláme. Firmu jsme založili na úplně opačných hodnotách. Investujeme do kvalitních interiérů, vybavení i zaměstnanců. Chceme klientům poskytnout maximální možný zážitek, popisuje situaci na trhu Petr Kucek.

Móda pěstěných plnovousů navíc začíná pomalu a jistě odeznívat. Muži zjistili, že je s vousy práce a ne všem ženám se to líbí. Blíží se tedy rychlý soumrak nových salonů? Podle Šárky Růžičkové ne, protože novodobá pánská holičství nikdy nestála jen na holení a úpravě vousů. Zákazníků, kteří přicházejí kvůli úpravě porostu tváře, je prý maximálně pětina, zbytek tvoří muži požadující klasický střih vlasů. Šanci udržet se po změně módy tedy budou mít jen ty barber shopy, které budou nabízet nadstandardní služby ve výjimečném prostředí, aby měli zákazníci důvod se do nich vracet. Proto se zakladatelé Gentlemen Brothers konkurence nebojí. My se držíme anglického klubového stylu. Samozřejmostí jsou pro nás kožené sedačky, nábytek z masivu, vybrané pití a v neposlední řadě chování personálu. Pochopitelně nespíme na vavřínech a trh si mapujeme například mystery shoppingem. Proto víme, že některá nedávno vzniklá holičství se v ničem neliší od kadeřnických salonů z 90. let. Nemají žádnou zvláštní atmosféru ani služby. My se snažíme dbát na každý detail. Například kvůli křeslům jsme po Evropě najezdili přes 4000 kilometrů. Objížděli jsme salony i výrobce, abychom našli ta nejpohodlnější a nejpraktičtější křesla, která jsou k mání. Záleží nám i na tom, jak se klientům během holení a stříhání sedí. A věřte mi, oni si toho všímají a i kvůli těmto pro někoho nepodstatným detailům se k nám vrací, vysvětluje Šárka Růžičková.

O muže je v barber shopech Gentlemen Brothers postaráno doslova královsky. Mladí podnikatelé na ničem nešetří a používají britskou pánskou kosmetiku Truefitt & Hill. Značka vznikla už v roce 1805 z popudu proslulého lazebníka britského královského dvora Williama Francise Truefitta a Tomáš, Petr a Šárka tuto kosmetiku ve svých salonech také s úspěchem prodávají a od února tohoto roku dokonce budou výhradními zástupci značky pro Českou republiku.

Špičkovou péči si z velké části dopřávají muži pracující ve vyšším managementu. Častými hosty jsou podnikatelé, ředitelé firem, lékaři nebo právníci. Ti všichni vědí, že své profesní úspěchy mohou podpořit pěstěnou tváří a upraveným vzhledem. Pánská holičství ale často vyhledávají i teenageři, pro které je to záležitost image. Zástupci mladé generace nechodí pravidelně. Je to pro ně přeci jen trochu dražší služba, kterou si ale čas od času rádi dopřejí a pak se tím chlubí kamarádům. Většinou žádají něco výstředního a svůj zážitek rádi sdílejí na sociálních sítích, čímž nám dělají velmi dobrou službu. Velkým překvapením byl senior, kterého jsme odhadovali na 85 až 90 let. Přišel se nechat oholit, zavzpomínat na své mládí, kdy muži do holičství chodívali běžně. Ani nechci vědět, jak extrémně drahé to pro něj při dnešních penzích muselo být. V Brně zase jednou přišel holohlavý zákazník, měl už jen pár vlasů na temeni a chtěl ostříhat. Naši lazebníci přiznali, že z něj nejprve byli zaskočeni. Práci měli hotovou za pár minut, a přidali proto ještě aspoň masáž hlavy a navonění kolínskou. Pán odcházel naprosto spokojený a nechal jim za úžasný přístup spropitné 200 korun, popisuje Petr Kucek.

Mezi časté návštěvníky barber shopů patří Britové nebo muži z USA a Kanady, kde jsou na takové služby zvyklí. Jedná se většinou o byznysmeny na cestách. Pravidelnou a také vůbec nejnáročnější klientelu pak tvoří muži z arabských zemí. A výjimkou není ani to, že přijdou celé skupiny, kterým jde o společný zážitek. Někdy jsou to muži, kteří společně se svým kamarádem oslavují poslední chvíle svobody před svatbou, jindy zase rodiny s dětmi. Takovou rodinu se čtyřmi dětmi jsme tu měli v minulém týdnu. Přijeli na výlet do Prahy a hodinu a čtvrt strávili u nás. Pojali to jako exkurzi a odcházeli nadšení a se spoustou fotek, říká Šárka Růžičková.

Kvalitní služby stojí na lidech

Zážitek z návštěvy některé z poboček Gentlemen Brothers je komplexní. Tvoří ho prostředí, kvalitní služba a přístup personálu. Ten je v podstatě základem všeho a zakladatelé značky na něj velmi dbají. I proto se jim klienti, kteří ze zvědavosti vyzkoušeli konkurenční salony, rádi vrací. Najít ideální zaměstnance je ale velmi vyčerpávající a firma musí do vybraných uchazečů o práci neustále investovat. Mladí absolventi oboru holič-kadeřník bohužel nic neumí. Na školách se holení břitvou stále ještě učí, ale jen velmi okrajově. Někdy ho neovládají ani kantoři a mistři. Už jsme tu měli i školní výpravy, kdy naši lazebníci ukazovali základy holení i pedagogům, stěžuje si spolumajitelka barber shopů. Než noví zaměstnanci dostanou příležitost oholit svého prvního klienta, uběhne čtvrt roku. Během této doby absolvují tréninky a školení u zkušeného holiče Jiřího, který má několikaletou praxi ze Spojeného království. Guru lazebníků z Gentlemen Brothers se pak stal pan Zdeněk Zdráhal z Blovic na Plzeňsku. Je to nejstarší stále pracující holič v Čechách a loni svými nůžkami i slavnostně přestřihával pásku při otevírání nové pobočky.

Práci s břitvou není radno podcenit a k jejímu zvládnutí je potřeba čas a trpělivost. Nástroj určený pro pěstění tváře se v neodborných rukou může stát vražedným nejen ve filmech. Nastoupil k nám jeden holič, který na začátku neuměl vzít břitvu ani do ruky. Po čase jsme se s ním rozloučili a já pak zjistil, že nastoupil ke konkurenci a tvrdí, že má sedm let praxe a holit se učil v Londýně. Díky sociálním sítím jsem pak narazil na komentář nespokojeného klienta, který doslova napsal, že mu tento holič udělal z obličeje carpaccio. V Brně jsme zase po týdnu museli propustit zaměstnance, který trpěl silnou epilepsií. Když nám před nástupem předváděl, co umí, mysleli jsme si, že se mu ruce klepou z nervozity. Jak se ale během pár dní ukázalo, důvod byl mnohem vážnější a my nemohli riskovat, že nám klienty zraní. Přitom měl i zdravotní průkaz. My mu doporučili změnu oboru, on místo toho nastoupil do jiného salonu, popisuje a zároveň varuje Petr Kucek.

Situace v učňovském školství je podle něj na pováženou. Školám chybí peníze a nevzdělávají proto své kantory, kterým pak chybí přehled o nových trendech: Naštěstí se mezi kluky, kteří se rozhodnou tomuto oboru věnovat, najde dost těch zapálených. Ozývají se nám už od druhého ročníku a chlubí se svými výtvory. Nechtějí se smířit s tím, že se na škole naučí leda tak střih na Havla a experimentují na sobě i svých kamarádech. Mám radost z toho, že když se uchází o práci, ptají se nejdřív u nás.

Kromě holičské praxe musí noví zaměstnanci Gentlemen Brothers procházet i kurzy psychologie a etikety. Ti, kteří nastupují dnes, už to mají snazší. Stačí jim pár dní a atmosféru a styl jednání s klienty mohou nasát a okoukat od zkušenějších kolegů. Na pobočkách panuje přátelská a pohodová, nikoli ale familiérní atmosféra. Zakladatelé firmy dbají na to, aby si zaměstnanci s klienty udržovali profesionální vztah. I ten totiž může být vřelý, pokud je na úrovni.

MM 25 baliček

Přetrvá jen kvalita

Díky dobrému jménu by úspěšná firma mohla dál expandovat. Lidé z Olomouce, Hradce Králové nebo Karlových Varů se ptají na možnost otevření franšíz. Majitelé se toho ale obávají. Po zkušenostech s hledáním zaměstnanců a touhou některých lidí po rychlém zbohatnutí se franšízám brání. Nezvládali by je kontrolovat a zajistit v nich úroveň, jakou si drží ve svých stávajících pobočkách. Důraz navíc kladou i na unikátní prostory, které pomáhají dotvářet atmosféru jednotlivých salonů. Proto mají pobočky v historických domech v centrech měst. O periferiích a provozovnách se sádrokartonovými příčkami nechtějí ani slyšet. Jednou už odmítli i lukrativní nabídku na otevření pobočky v nákupním centru. Jednoduše to nespadá do jejich konceptu. Pokud na to v budoucnu přistoupí, vyberou si jen centrum, které nabízí nějakou přidanou hodnotu.

Neinvestovali jsme peníze a energii do projektu, který by měl skončit společně s odezněním jedné módní vlny. Budujeme zcela novou službu, která bude mít díky své úrovni šanci fungovat dlouhodobě, říká Petr Kucek. Gentlemen Brothers byl druhým novodobým pánským holičským salonem na českém trhu. Firma si mohla dovolit nasadit nižší ceny, nalákat zákazníky a rychle vydělat. To ale nebyl záměr jejích zakladatelů, kteří jako ústřední motto svého podnikání používají prohlášení „Muži se stříhají v Gentlemen Brothers Barber Shop, vše ostatní je jen kompromis“. Ti spoléhají na kvalitu a současná doba takovým přeje.

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).