Podle zástupců společností nabízejících sdílené dopravní prostředky si na ně Češi postupně zvykají a čím dál tím více jich využívají. Rychlost se pak liší podle druhu prostředku. Na sdílená kola jsou již obyvatelé větších měst zvyklí, u sdílených aut je změna mindsetu společnosti složitější a například koloběžky jsou velmi kontroverzní v provozu i při parkování a lidé si na ně zvykají těžko.
Co se dozvíte v článku
Trend je vzrůstající
Josef Ciglanský, obchodní a marketingový manažer CAR4WAY uvádí, že jako největší carsharingová společnost v České republice zaznamenali od začátku roku nárůst využití jejich aut o více jak 50 %. Situace, která tady poslední rok je, sdíleným vozům lehce napomohla jelikož lidé preferovali individuální dopravu, před hromadnou dopravou,
doplňuje. Podle Josefa Žížaly z Marketing teamu Uniqway jsou sdílené dopravní prostředky ve větších českých městech již zcela běžnou záležitostí, a to obzvláště v Praze, kde je výběr prostředků mobility opravdu pestrý. Dnes pravděpodobně nikoho nepřekvapí sdílený skútr, kolo ani auto. V povědomí má tyto prostředky asi většina obyvatel, ale aktivně je využívá stále spíše mladší generace, například studenti, kteří jezdí s Uniqway. Těm se snažíme ve spolupráci společně se ŠKODA AUTO DigiLab ukázat, že auto nepotřebují nutně vlastnit, aby mohli zůstat mobilní,
upřesňuje.
Jan Střecha, marketingový ředitel z REKOLA, si myslí, že je vlastnění automobilu často bráno jako jedno ze základních práv člověka a na sdílené automobily se lidé koukají skrz prsty. Sdílená auta se především ve velkých městech stále rychleji prosazují jako alternativa k auta vlastnímu, protože pokud uživatel najede ročně do 10–15 tisíc kilometrů, tak je sdílené auto nejen pohodlnější, ale i levnější než auto vlastní,
dodává Jaromír Klimek, CEO AJO carsharing.
V GreenGo Car Czech sledují vzrůstající trend s tím, že sdílená ekonomika dává smysl čím dál většímu množství lidí. Elektroauta dávají svobodu pohybu po městě, jsou šetrná k životnímu prostředí a udržitelnosti. Navíc nezatěžují zbytečně městský provoz a nezabírají parkovací místa. Flotila 100% elektrických aut GreenGo se rozšiřuje, dnes už čítá přes 220 aut, najdete je téměř na každém kroku a můžete s nimi zaparkovat dle libosti bez ohledu na modré zóny,
uvádí CEO Šimon Čapek. Martin Zajíc, manažer pro kola a koloběžky pro ČR a SK Bolt, podotýká, že sdílení aut u nás mělo výrazně pomalejší nástup než v mnoha zemích západní Evropy. Ale v poslední době jich potkáváme čím dál víc, tedy alespoň v ulicích velkých měst.
Příchod sdílených koloběžek do Česka před několika lety sice neproběhl právě hladce, mezitím se však prosadila udržitelná forma jejich provozu, když náš koncept pevně daných stání, mimo která stroj nejde odložit, převzala i konkurence. A nyní si již lze elektrickou koloběžku půjčit leckde, například Bolt tuto službu provozuje v deseti městech,
zmiňuje dále. Podle Lukáše Luňáka, obchodního ředitele z Nextbike Czech Republic, je v segmentu kol a e-kol situace určitě lepší, než tomu bylo například před třemi lety, kdy s nimi začínali. Poptávka měst po zavedení bikesharingu totiž roste stejně jako četnost výpůjček uživatelů. Jen pro představu v roce 2019 jsme provozovali náš systém ve 3 městech, v roce 2020 ve 14 a letos již 22. Věřím, že tento trend bude pokračovat. Aktuálně provozujeme flotilu 5300 sdílených kol a e-kol,
upřesňuje.
Na nákup i na výlety
Jak vysvětluje Michal Šimoník, ředitel z Autonapůl, průměrná rezervace je velmi různá: u menších aut bývá spíš v jednotkách hodin až dní, větší kombi jsou například nyní v létě často na cestách třeba i na několik týdnů. Možností využití carsharingu je spousta: velký nákup, odvoz člena rodiny např. k lékaři, rodinná návštěva či víkendový výlet, delší dovolená, důležité je také využití v rámci firem či organizací na jedno – či vícedenní služební cesty či firemní teambuildingy nebo použití pro další pracovní potřeby – např. u malých produkčních firem, např. natáčení s potřebou odvézt techniku apod,
vyjmenovává. Například Uniqway si uživatelé nejčastěji půjčují na přejíždění po Praze, které trvá v řádu desítek minut, na větší nákupy – takové zápůjčky trvají zpravidla pár hodin – nebo na celodenní či vícedenní výlety.
Průměrná doba jízdy po městě se pohybuje mezi 20 – 30 minutami. V letošním roce se navýšil počet zápůjček na víkend a na týdenní dovolenou, kde se průměrná doba zápůjčky pohybuje na 4 dnech,
říká Josef Ciglanský. V AJO carsharingu typická doba půjčení neexistuje – jejich technologické řešení umožňuje samoobslužné vyzvednutí auta přímo na ulici, takže není nutno si osobně předávat klíčky a díky tomu umí zápůjčky auta i jen na jednu hodinu. Máme vysledované, že mnoho zákazníků naše elektrické škodovky nebo VW používá několikrát za týden v různé časy, z toho dovozujeme, že jednou v nich jedou do práce, podruhé na nákup, potřetí třeba na brusle na Ladronku nebo na výlet za Prahu. GreenGo si můžete půjčit nejdéle na 24 hodin. Průměrný čas výpůjčky je 26 min,
popisuje Šimon Čapek.
Co se týče kol, v případě Nextbike jsou nejčastější výpůjčky do 15 minut, které jsou navíc díky podpoře měst či partnerů v některých městech zdarma. Právě výpůjčky do 15 minut jsou pro bikesharing stěžejní a jsou našim hlavním posláním. Krátké přepravy po městě do 3–4 km,
zdůrazňuje Lukáš Luňák. U společnosti REKOLA je průměrná délka výpůjčky cca 20 minut a vidí dva hlavní způsoby využití jejich kol. Prvním je klasická doprava po městě – do práce, do školy či například na nákup. Tím druhým způsobem využití jsou výlety, kdy lidé často nemají své kolo, a tak si naše půjčují na kratší cyklovýlety v Praze a jejím blízkém okolí,
popisuje Jan Střecha. U koloběžek se využívání liší v jednotlivých městech, ale obecně se průměrná délka jedné jízdy pohybuje kolem deseti minut a uživatel během ní ujede vzdálenost přibližně 2000 metrů. Podle Martina Zajíce si lidé koloběžky tedy nejčastěji půjčují na překonávání kratších tras, ať už jde o cesty do práce, na nákup nebo za zábavou.
V létě je špička
V Autonapůl dlouhodobě evidují zvýšený zájem v letních měsících a snaží se mu maximálně vycházet vstříc, což platilo také v posledních dvou letech zkreslených covidem. Nové vozy většinou zařazují do flotily právě na jaře, aby posílily flotilu na letní sezónní špičku, část vozidel má kromě standardní české dálniční známky v ceně také známky pro zahraničí a poskytují také další vybavení na cesty jako dětské podsedáky, střešní nosiče či tažná zařízení na vybraných vozech. Také Jaromír Klimek souhlasí, že v létě je špička poptávky po sdílených autech. V Uniqway se přes léto zvýšily počty především celodenních a vícedenních zápůjček, ať už šlo o výlety po Čechách či do zahraničí, a časté jsou i výlety za sportem, především za turistikou či na kolo.
V CAR4WAY v průběhu letních prázdnin stoupl počet dlouhodobých zápůjček na víkend až týden a více lidí si půjčilo nový vetší vůz na zahraniční dovolenou například do populárního Chorvatska. Podle Šimona Čapka počty pronájmů rostou rapidně především od června 2021, ale je to dáno především rozvolněním pohybu kolem koronavirové situace. I v Boltu se využívání zvýšilo, ale důsledkem je spíše letní počasí. Člověk si vyrazí do parku grilovat s kamarády a cestu od tramvaje na místo určení si zkrátí na koloběžce,
říká Martin Zajíc. Souhlasí s ním Lukáš Luňák: Pro nás je klíčové počasí, aby byly podmínky příznivé pro jízdu. Nejlepšími dny bývá zpravidla pondělí a pátek.
Lidé se bojí provozu i poškození
Z on-line ankety mezi uživateli sdílených dopravních prostředků Boltu vyplynulo, že si službu pochvalovalo bezmála 95 procent. Lidé tedy vnímají a velmi oceňují rychlost a celkovou praktičnost těchto strojů. A pokud je někdo za žádnou cenu využívat nechce, tak je to spíš o obecných preferencích, například je ten člověk prostě zvyklý se po městě pohybovat výlučně autem,
myslí si Lukáš Luňák. Podle Michala Šimoníka je mezi lidmi překážek k využívání těchto služeb čím dál méně a u části potenciálních uživatelů jde někdy o lehkou nedůvěru, jak může služba fungovat například z pohledu úklidu vozidel, a pak jsou většinou příjemně překvapeni.
Josef Ciglanský popisuue, že zejména u staršíc generace je překážkou naučená „potřeba“ vlastnit, že musí vůz vlastnit a opečovávat jej. Druhou věci je, že často nevědí, že mohou parkovat zdarma na zónách a nemusí platit pohonné hmoty. Někteří si neumí představit, jak sdílené vozy využít, například, že se nemusí tahat s nákupem v rukou. Že se mohou rychle dostat z práce za kamarády na pivo, trénink. V užívání jim nebrání nic stačí stáhnout aplikaci a jezdit,
zdůrazňuje.
Šimon Čapek zmiňuje jako nejčastější obavu, že si půjčují cizí auto, bojí se jeho poškození. Ze zkušenosti z Budapešti, odkud GreenGo do Prahy přišlo, však ví, že tato překážka postupem času zmizí. V Uniqway si všímají jedné poměrně časté překážky a sice obav z řízení v hustém pražském provozu. Často jde o studenty, kteří přišli studovat do Prahy z menšího města. Ti mají pocit, že řízení v tak silném provozu nebudou zvládat. Tento mýtus bychom rádi vyvrátili – natáčíme proto edukační videa a na webu jsme vytvořili novou sekci, kde se uživatelům snažíme odpovědět na nejčastější otázky,
popisuje Josef Žížala. Nejčastěji se lidé bojí provozu, do kterého se musí s kolem pustit. Avšak cyklo infrastruktura ve městech roste a strach pomalu opadá, doufáme, že tento trend bude pokračovat,
dodává Jan Střecha.
Co když se něco stane?
U Nextbike uživatel vypůjčením kola přejímá zodpovědnost za jízdní kolo. Ta pro něj končí tím, když kolo vrátí do některé z jejich stanic. „Jinak se v případě nehody poškození postupuje stejně, jako by kolo bylo vaše,“ podotýká Lukáš Luňák. Jan Střecha vysvětluje, že každou podobnou situaci řeší s uživateli individuálně. Minulý rok jsme ve spojení s Kooperativou testovali zájem o možné pojištění cyklistů proti odpovědnosti a také možné úrazové pojištění, zájem byl velký,
uvádí. U Boltu někdo z účastníků nehody předně zavolá policii a záchranku, načež jezdec prostřednictvím aplikace nebo mailu nahlásí situaci i jim. Zákazníkovi okamžitě pomůžeme se vším, co bude v naší moci, a pro poškozený stroj vyšleme auto s kolegy, kteří jej odklidí,
popisuje Lukáš Luňák.
U GreenGo Car Czech v případě nehody, kdy je někdo zraněn nebo je odhadovaná škoda nad 100 000 Kč, je potřeba zavolat policii a jejich call centrum, které na místo vyšle asistenční službu. Podle Šimona Čapka jsou takováto poškození opravdu výjimečná, ale klasikou bývají malé škrábance nebo další většinou pouze kosmetické problémy. Tato poškození je potřeba nahrát do aplikace pomocí fotografií. Všechna auta GreenGo mají samozřejmě zákonné povinné ručení i havarijní pojištění. Pokud nehodu způsobil náš zákazník, jeho spoluúčast je nejméně 10 tisíc korun. V případě, že způsobil škodu vyšší než 10 tisíc korun, je spoluúčast 10 % z celkové částky,
konkretizuje dále.
Také v AJO carsharingu je povinné ručení, havarijní pojištění a asistenční služby a jejich klienti mají na non-stop hotline k dispozici i nadstandardní právní asistenci, díky které snadněji projdou i komplikovanými situacemi. Infolinka je připravená pomoci i klientům Uniqway a také v Autonapůl je primární oznámení na jejich nonstop podporu a následné dořešení s pojišťovnou, sjednanou asistenční službou, poskytnutí náhradního vozu atd. V případě zavinění uživatelem následně řešíme spoluúčast, kterou je ale možné za symbolických 299 Kč měsíčně zastropovat na max. 3000 Kč i v případě totální škody na voze. To platí i pro firmy,
zmiňuje závěrem Michal Šimoník.