Podle statistik webu Česká e-commerce patří dobírka mezi druhou nejoblíbenější metodu placení. Následuje tak s 28 procenty online platbu kartou a těsně se drží před bankovním převodem. Zákazníci díky dobírce platí zboží až při jeho převzetí a odpadá tak jejich nedůvěra vůči internetovým obchodům.
Oblíbená pro zákazníky
Martin Svoboda, projektový manažer z APEK – Asociace pro elektronickou komerci, doporučuje zákazníkům, kteří si na e-shopech nejsou nákupem zcela jistí, aby si zboží objednali například s osobním odběrem a následnou platbou nebo využili klasické dobírky. Petr Baťka, Head of External Sales z Equa bank, v článku o odložených platbách uvádí, že tato platební metoda odbourává dosud přežívající psychologické bariéry pro placení v e-shopech, kdy zákazníci buď nechtějí zadávat na internetu číslo karty, nebo nechtějí platit předem před obdržením zboží. Tyto bariéry jsou podle něj i důvod, proč je u českých spotřebitelů tak oblíbená platba na dobírku, která má však řadu nevýhod jak pro prodávající, tak pro kupující.
Zástupci internetových obchodů se shodují, že se v poslední době projevila preference bezhotovostních platebních metod. Podle Petra Beny, místopředsedy představenstva Alzy, bylo téměř 70 % všech plateb provedeno platební kartou a podíl dobírky klesl na 10 %. Také v e-shopu Patro.cz jarní epidemie v loňském roce zvýšila výrazně podíl úhrad platební kartou. Avšak podle Přemysla Víchy, Head divize E-business/patro.cz, NWT, se ke konci roku dostává opět do popředí zájmu dobírka a opatrnost klientů se tedy vrátila zpět na původní hodnoty.
E-shopy by ji nejradši zrušily
Provozovatelé e-shopů mívají s dobírkou problém především kvůli nepřebírání zásilek. Měsíčně tak platí zbytečně tisíce za poštovné a hledají nějaká schůdná řešení. Své zkušenosti sdílejí například ve facebookových skupinách. Tomáš se zde svěřuje, že u něj objednává na dobírku až 70 % zákazníků a v době ovlivněné situací kolem koronaviru až 90 %. Po odeslání objednávky posílá zákazníkům SMS i e-mail a jednou týdně každého, kdo má uloženou zásilku na poště, ještě informuje. Stále však přemýšlí, co zlepšit a jak se problémům s „nepřebírači“ vyhnout.
Jan doporučuje vypnout dobírku a nahradit ji například odloženými platbami, jiný provozovatel nabízí dobírku za vyšší cenu. Kdo ji chce, ten ji podle něj zaplatí a on na těch poplatcích za dobírku vydělá více, než kolik stojí poštovné za nevyzvednuté balíčky. Podobně internetový obchod Dar Box dobírku zdražil natolik, aby lidi odradila a raději volili platbu převodem anebo on-line. Zbytek lidí, co zvolí dobírku, platí za ty, co zásilky nevyzvedávají. Nevyzvednutých je cca 1 % a těm zákazníkům posílají automatický e-mail, kde je informují o jejich neoprávněném jednání a účtují jim takzvanou pokutu 120 Kč za poštovné a balné. Tuto pokutu zaplatí přibližně 30 % zákazníků.
Dobírka při reklamaci
Dobírka je ošemetná také při reklamacích, kde hodně záleží, co má daný e-shop v obchodních podmínkách. Provozovatelka Andrea řešila případ, kdy zákazník vrátí zboží, protože mu přišlo s vadou, a při reklamaci žádal o vrácení peněz, a to také za poštovné při nákupu, včetně dobírkovného a zároveň i za poštovné za zaslání zboží. Podle ní na dobírkovné není nárok a ostatní zase zmiňují zákazníka, který za vzniklou situaci nemůže a chce být na nule, když zboží nemohl využít vzhledem k vadě.
Ceny dobírky
Některé e-shopy mají u volby dobírky v nákupním košíku informaci o tom, aby v této situaci zákazníci zvolili jiný způsob platby. Jedná se například o Eobuv.cz nebo Velký košík, který doporučuje zvolit platbu předem nebo si pro kurýra připravit platební kartu. V internetovém obchodě Vivantis a Alza dobírka ani zvolit nejde a zákazník je informován, že „platba není povolena pro vybranou dopravu“, případně „tuto platbu a dopravu není možné kombinovat“.
Internetový obchod | Cena dobírky |
Dr. Max | 0 Kč |
Obchody24.cz | 0 Kč |
Tipa.eu | 0 Kč |
Notino | 20 Kč |
Mironet | 24 Kč |
Alza | 29 Kč |
Lidl-shop | 29 Kč |
Tchibo | 29 Kč |
Vivanis | 29 Kč |
Econea | 29 Kč |
Benu | 29 Kč (Česká pošta), 39 Kč (ostatní dopravci) |
Lékárna.cz | 30 Kč |
Eva.cz | 30 Kč |
Gigaprint | 30 Kč |
Knihcentrum | 36 Kč |
Eobuv.cz | 37 Kč |
Biooo | 38 Kč |
Mall | 39 Kč |
Datart | 39 Kč |
ONLINESHOP.cz | 39 Kč |
Kasa | 39 Kč |
4home | 39 Kč |
Knihy Dobrovský | 39 Kč |
Kosmas | 39 Kč |
Velký košík | 39 Kč |
Exasoft | 43 Kč |
CZC | 45 Kč |
Pilulka | 49 Kč |
TS Bohemia | 57 Kč |
OKAY | 59 Kč |
Průměrná cena dobírky je 33 korun a samotné ceny se pohybují od 0 korun v e-shopech Dr. Max, Obchody24.cz a Tipa.eu až po 59 Kč v internetovém obchodě OKAY.cz. Následuje TS Bohemia s 57 korunami a Pilulka.cz, kde dobírka vyjde na 49 Kč.