Dobírka: Proklínaná i milovaná. Máme přehled, kolik za ni na e-shopech zaplatíte

2. 3. 2021
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Dobírka patří ke způsobům placení, které někteří vůbec nevyužijí. Jiní na ni ale naopak nedají dopustit. Její ceny se pohybují od 0 do 59 korun.

Podle statistik webu Česká e-commerce patří dobírka mezi druhou nejoblíbenější metodu placení. Následuje tak s 28 procenty online platbu kartou a těsně se drží před bankovním převodem. Zákazníci díky dobírce platí zboží až při jeho převzetí a odpadá tak jejich nedůvěra vůči internetovým obchodům.

Oblíbená pro zákazníky

Martin Svoboda, projektový manažer z APEK – Asociace pro elektronickou komerci, doporučuje zákazníkům, kteří si na e-shopech nejsou nákupem zcela jistí, aby si zboží objednali například s osobním odběrem a následnou platbou nebo využili klasické dobírky. Petr Baťka, Head of External Sales z Equa bank, v článku o odložených platbách uvádí, že tato platební metoda odbourává dosud přežívající psychologické bariéry pro placení v e-shopech, kdy zákazníci buď nechtějí zadávat na internetu číslo karty, nebo nechtějí platit předem před obdržením zboží. Tyto bariéry jsou podle něj i důvod, proč je u českých spotřebitelů tak oblíbená platba na dobírku, která má však řadu nevýhod jak pro prodávající, tak pro kupující.

Zástupci internetových obchodů se shodují, že se v poslední době projevila preference bezhotovostních platebních metod. Podle Petra Beny, místopředsedy představenstva Alzy, bylo téměř 70 % všech plateb provedeno platební kartou a podíl dobírky klesl na 10 %. Také v e-shopu Patro.cz jarní epidemie v loňském roce zvýšila výrazně podíl úhrad platební kartou. Avšak podle Přemysla Víchy, Head divize E-business/patro.cz, NWT, se ke konci roku dostává opět do popředí zájmu dobírka a opatrnost klientů se tedy vrátila zpět na původní hodnoty.

E-shopy by ji nejradši zrušily

Provozovatelé e-shopů mívají s dobírkou problém především kvůli nepřebírání zásilek. Měsíčně tak platí zbytečně tisíce za poštovné a hledají nějaká schůdná řešení. Své zkušenosti sdílejí například ve facebookových skupinách. Tomáš se zde svěřuje, že u něj objednává na dobírku až 70 % zákazníků a v době ovlivněné situací kolem koronaviru až 90 %. Po odeslání objednávky posílá zákazníkům SMS i e-mail a jednou týdně každého, kdo má uloženou zásilku na poště, ještě informuje. Stále však přemýšlí, co zlepšit a jak se problémům s „nepřebírači“ vyhnout.

Jan doporučuje vypnout dobírku a nahradit ji například odloženými platbami, jiný provozovatel nabízí dobírku za vyšší cenu. Kdo ji chce, ten ji podle něj zaplatí a on na těch poplatcích za dobírku vydělá více, než kolik stojí poštovné za nevyzvednuté balíčky. Podobně internetový obchod Dar Box dobírku zdražil natolik, aby lidi odradila a raději volili platbu převodem anebo on-line. Zbytek lidí, co zvolí dobírku, platí za ty, co zásilky nevyzvedávají. Nevyzvednutých je cca 1 % a těm zákazníkům posílají automatický e-mail, kde je informují o jejich neoprávněném jednání a účtují jim takzvanou pokutu 120 Kč za poštovné a balné. Tuto pokutu zaplatí přibližně 30 % zákazníků.

Dobírka při reklamaci

Dobírka je ošemetná také při reklamacích, kde hodně záleží, co má daný e-shop v obchodních podmínkách. Provozovatelka Andrea řešila případ, kdy zákazník vrátí zboží, protože mu přišlo s vadou, a při reklamaci žádal o vrácení peněz, a to také za poštovné při nákupu, včetně dobírkovného a zároveň i za poštovné za zaslání zboží. Podle ní na dobírkovné není nárok a ostatní zase zmiňují zákazníka, který za vzniklou situaci nemůže a chce být na nule, když zboží nemohl využít vzhledem k vadě.

MM 25 baliček

Ceny dobírky

Některé e-shopy mají u volby dobírky v nákupním košíku informaci o tom, aby v této situaci zákazníci zvolili jiný způsob platby. Jedná se například o Eobuv.cz nebo Velký košík, který doporučuje zvolit platbu předem nebo si pro kurýra připravit platební kartu. V internetovém obchodě Vivantis a Alza dobírka ani zvolit nejde a zákazník je informován, že „platba není povolena pro vybranou dopravu“, případně „tuto platbu a dopravu není možné kombinovat“.

Ceny za dobírku v českých e-shopech
Internetový obchod Cena dobírky
Dr. Max 0 Kč
Obchody24.cz 0 Kč
Tipa.eu 0 Kč
Notino 20 Kč
Mironet 24 Kč
Alza 29 Kč
Lidl-shop 29 Kč
Tchibo 29 Kč
Vivanis 29 Kč
Econea 29 Kč
Benu 29 Kč (Česká pošta), 39 Kč (ostatní dopravci)
Lékárna.cz 30 Kč
Eva.cz 30 Kč
Gigaprint 30 Kč
Knihcentrum 36 Kč
Eobuv.cz 37 Kč
Biooo 38 Kč
Mall 39 Kč
Datart 39 Kč
ONLINESHOP.cz 39 Kč
Kasa 39 Kč
4home 39 Kč
Knihy Dobrovský 39 Kč
Kosmas 39 Kč
Velký košík 39 Kč
Exasoft 43 Kč
CZC 45 Kč
Pilulka 49 Kč
TS Bohemia 57 Kč
OKAY 59 Kč

Průměrná cena dobírky je 33 korun a samotné ceny se pohybují od 0 korun v e-shopech Dr. Max, Obchody24.cz a Tipa.eu až po 59 Kč v internetovém obchodě OKAY.cz. Následuje TS Bohemia s 57 korunami a Pilulka.cz, kde dobírka vyjde na 49 Kč.

Podívejte se na volby platby do nákupních košíků daných e-shopů

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).