Pověst firmy a její komerční úspěch spolu úzce souvisejí. Na tom se shodlo 126 vrcholových a seniorních manažerů českých firem, kteří se v prosinci loňského roku zúčastnili průzkumu agentury Weber Shandwick a poradenské firmy RSM TACOMA.
Otázka firemní reputace je stejně důležitá pro PR a marketing, jako pro finanční ředitele nebo CEO. Dostupnost úvěrů a podmínky financování jdou totiž podle drtivých 82 procent dotázaných ruku v ruce s dobrým jménem firmy,
komentuje shodu manažerů Vítězslav Horák, ředitel Weber Shandwick v Praze.
Kvalita produktů a služeb je pro pověst klíčová
Pověst firem přitom podle mínění účastníků průzkumu nejvíc ovlivňuje kvalita produktů a služeb, kvalita zaměstnanců, finanční výsledky společnosti a kvalita managementu. Naopak jen minimálně podle nich dobré jméno firem ovlivňují programy společenské odpovědnosti a firemní filantropie. Čtěte také: Podstata společenské odpovědnosti je v podnikatelské etice
V dnešní době přitom manažery v souvislosti s dobrým jménem firmy nejvíce děsí nespokojení zákazníci. Ti totiž ohrožují zákaznickou loajalitu a také tlačí na cenu. Obávají se však i zostřené konkurence, která ve svém konkurenčním boji využívá křivá obvinění nebo pomluvy.
Z výsledků jasně vyplývá stále silnější potřeba proklientské orientace. Na konci takového systému je logicky spokojený, loajální zákazník a zaměstnanec hrdý na příslušnost ke své firmě,
uvádí k průzkumu Monika Marečková, Managing Partner poradenské společnosti RSM TACOMA. Až 35 % firem přitom v letech 2009 a 2010 skutečně řešilo případy poškození dobré pověsti.
Negativním zprávám je třeba se postavit čelem
Pozitivní zprávy jsou podle představitelů českých firem nejčastější sebeobrana proti poškození dobrého jména. Pokud už se negativní reference vyskytnou, reakcí by mělo být prověření faktů a rychlá náprava stavu, který špatnou pověst způsobil.
V tomto bodě se firmy shodují s profesionály z mediálních a PR agentur. Jak před časem řekl serveru Podnikatel.cz Petr Lesenský, PR & Media Director společnosti LESENSKY.CZ, v případě negativních impulsů musí firma především rychle reagovat. Rychle vyřešit a vysvětlit problém doporučuje také Martin Líbal, ředitel komunikační a mediální agentury Central Media. Myslí si, že pokud má firma o spotřebitele skutečný zájem, cení si i negativních názorů, protože díky nim může změnit svůj přístup k zákazníkům. Čtěte více: Může se firma bránit proti pomluvám na internetu?
Foto: www.isifa.com