Dobrá zpráva, online platby půjde evidovat, až se e-shop dozví o jejich ověření

3. 2. 2017
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Problém u online plateb je, zdá se, zažehnán. Platby totiž budou moct e-shopy evidovat do #EET až poté, co se dozví, že došlo k jejich úspěšnému ověření.

Podle aktuálně zveřejněné metodiky Generálního finančního ředitelství (GFŘ) bude u online plateb stačit, pokud je obchodník zaeviduje (a vystaví účtenku) až v okamžiku, kdy se dozví o tom, že došlo k odepsání platby z účtu plátce (zákazníka) a jejímu odeslání. To znamená, že datovou zprávu odešle nejpozději v momentě, kdy dostane informaci o úspěšném ověření platby, vysvětluje Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

V případě, že tomuto okamžiku předchází expedice zboží nebo poskytnutí služby zákazníkovi, je poplatník povinen zaslat správci daně údaje o evidované tržbě a vystavit účtenku tomu, od koho evidovaná tržba plyne, nejpozději k okamžiku expedice zboží nebo poskytnutí služby zákazníkovi. To neplatí v případě, že je zboží expedováno nebo služba poskytnuta ještě před okamžikem vydání příkazu k provedení platby.

Pro účely aplikace tohoto stanoviska se rozumí:

  • expedicí zboží okamžik vypravení zásilky poplatníkem nebo předání zásilky k přepravě,
  • poskytnutím služby umožnění zahájení poskytování služby nebo její okamžité poskytnutí (podle toho, co nastane dříve).

Samozřejmě platí, že zaevidovat tržbu může podnikatel klidně dříve, například v okamžiku přijetí objednávky. Pokud nedojde k zaplacení objednaného zboží či služeb, bude aplikováno ustanovení § 7 ZoET, tj. bude provedeno storno původně zaevidované tržby, upřesňuje v metodice GFŘ.

Čtěte také: Výjimka není sprosté slovo, některé změny #EET prostě smysl dávají

Účtenku stačí přiložit až ke zboží

Co se týče doručení účtenky (nikoli vystavení), stačí ji vložit v tištěné formě k zasílanému zboží. Poskytnutí účtenky zákazníkovi je v případě on-line nákupu/ů možné provést i elektronicky jejím zasláním e-mailem či vystavením na zákaznický účet zákazníka apod., tak, aby s ní mohl zákazník volně disponovat. Na tomto postupu však musí být mezi prodávajícím a zákazníkem shoda a je proto potřeba tento souhlas zakomponovat například do obchodních podmínek.

Hrozilo omezení online plateb

Novou metodickou úpravu podnikatelé přivítali a kvitují, že jim umožní zachovat v nabídce online platby. Se státní správou jsme situaci internetového prodeje řešili intenzivně a novou metodiku považuji za vhodný kompromis za současných podmínek. Nadále samozřejmě platí, že se domníváme, že on-line platby jako takové do evidence nepatří. Jelikož se ale nepodařilo prosadit změnu legislativy, považujeme aktuální stanovisko GFŘ za rozumné řešení, komentoval Jan Vetyška z APEK.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Jak vysvětlil Vetyška, řada e-shopů, především malých a středních, řešila technický problém, jak zaevidovat tržbu, kterou zákazník zaplatil, ale o které obchodník v praxi ještě neví. Důvodem je to, že platba obvykle není připsána provozovateli internetového obchodu ihned na jeho účet a ani není o této transakci ihned informován. Proto vše směřovalo k tomu, že poměrně velké množství e-shopů ustoupí kvůli EET od přijímání platebních karet či jiných on-line platebních metod. Další variantou pak byly náklady v řádech desítek až stovek tisíc korun, které by musely internetové obchody vynaložit, a to ještě s ne zcela jistým výsledkem s ohledem na výklad platné legislativy, uzavřel Vetyška.

Čtěte také: Politika zvítězila nad rozumem, #EET se dotkne i online plateb

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).