Kdyby e-shopaři nezačali hromadně tlačit, tak by je Hrabiš smetl jak odpad. A to o problému věděl již před schválením zákona. Na to pamatujme.
Občan kobliha by se měl stydět. Zvolit amatéra a daňového podvodníka na ministerstvo financí je mezinárodní ostuda evropského významu.
APEK na to začal upozorňovat po schválení zákona tj. někdy před prázdninami. Navíc EET mělo směřovat k evidenci jinde neevidovaných plateb, jen někoho s koblihou místo mozku mohlo napadnout evidovat také elektronické platby (jako jsou platby kartou a platby přes platební brány). Dobírka EET nepodléhá, převod na účet EET nepodléhá, ale platba kartou evidovaná na účtu držitele karty, na účtu karetní společnosti a účtu obchodníka evidenci EET podléhá :-).
Andrej tak stvořil EEET - elektronická evidence elektronických tržeb, přísnost na ty podnikatele musí bejt, kobliháři tleskají, zdravý rozum zase jednou dostal koblihou.
"EET mělo směřovat k evidenci jinde neevidovaných plateb" - nejen neevidovaných, ale hlavně nekontrolovatelných plateb.
"platba kartou evidovaná na účtu držitele karty, na účtu karetní společnosti a účtu obchodníka" - v tomto řetězci může být vše, pokud obchodník chce zatajovat příjmy, mimo českou jurisdikci a kontrolor tam nezmůže nic.
U převodu na účet je zásadní rozdíl v tom, že plátce (příp. kontrolor) zcela přesně ví, na jaký účet se peníze převádí.
Proč je to takto s dobírkou nevím, ale nejspíš se předpokládá, že tuzemských dopravců není mnoho a jsou kontrolovatelní.
Pěkný úhybný manévr, jak nedefinovat co je považované za okamžik, kdy se eshop o platbě dozví. Dá se to vyložit tak, že je to okamžik, kdy zasednu v pondělí ráno k PC a sjedu seznam uhrazených objednávek. A pak k nim hodinu vystavuju doklady a posílám je do EET. Ovšem u těch posledních už určitě neplním požadavek na "nejpozději v okamžiku, kdy se dozví", protože dozvěděl jsem se před hodinou.
Nebo se to dá vykládat tak, že je to okamžik, kdy se na bráně změní stav platby na potvrzenou bez ohledu na to, jestli s tím eshop pracuje nebo ne. A pak je to stejně na nic, jako před tím, jen ubydou nějaká storna, ale investice implementace řešení do eshopu a jeho otestování v naprosto šibeničním termínu mě stejně nemine.
No doufal jsem, že bude vše jasné, když se zeptám - teď nevím, zda jsem otázku nepoložil špatně:
Dotaz: Dobrý den, ve světle posledního stanoviska k online platbám:
1) musím zaevidovat palbu kartou ve chvíli, kdy platební brána pošle informaci o zaplacení? Znamenalo by to další nemalé náklady na programování a úpravu e-shopového řešení.
2) Stačí zaevidovat platbu okamžitě po fyzickém zjištění, že platba proběhla - tedy například první pracovní den po provedení platby? Děkuji za vysvětlení.
No a tady je šalamounská odpověď:
Dobrý den,
k Vašemu dotazu uvádíme:
dne 3.2.2017 bylo na stránky www.etrzby.cz uveřejněno stanovisko Generálního finančního ředitelství k určení okamžiku uskutečnění evidované tržby u platebních operací realizovaných prostřednictvím internetu.
Z tohoto dokumentu citujeme: „S ohledem na zásadu rovného přístupu k plnění povinností poplatníků přistupuje proto Generální finanční ředitelství ke sjednocení správní praxe u platebních operací realizovaných způsobem dle § 5 písm. b) ZoET prostřednictvím internetu, a to ve vztahu k určení okamžiku, do kterého musí poplatník splnit evidenční povinnost, tedy zaslat datovou zprávou údaje o evidované tržbě správci daně a vystavit účtenku tomu, od koho evidovaná tržba plyne. v případě platby prostřednictvím platebního terminálu, kde dochází k osobnímu styku zákazníka s prodávajícím, v okamžiku, který bezprostředně navazuje na okamžik vydání příkazu k provedení platby, v případě platby prostřednictvím internetu bez osobního styku zákazníka s prodávajícím s určitým zpožděním, které je dáno objektivními důvody vyplývajícími z technických možností řešení daného specifického režimu internetových plateb.
Finanční a Celní správa bude v případech, kdy poplatník není schopen splnit evidenční povinnost v okamžiku stanoveném v § 18 odst. 2 písm. b) ZoET, akceptovat postup, kdy poplatník zašle správci daně údaje o evidované tržbě a vystaví účtenku tomu, od koho evidovaná tržba plyne, nejpozději v okamžiku, kdy se dozví o tom, že došlo k odepsání platby z účtu plátce (zákazníka) a jejímu odeslání poplatníkovi.
Z výše uvedeného vyplývá, že je připuštěno, aby byla datová zpráva o evidované tržbě zaslána a vystavena účtenka v okamžiku, kdy se o tom poplatník dozví.
No a teď babo raď :)
Podívejte, ať si armáda estébákových tlustých bab vykládá co chce, řekněte mi, kdy se peníze stanou tržbou? V okamžiku, kdy je zákazník pošle, kdy se já dodavatel dozvím, že je poslal, nebo, kdy je já, dodavatel dostanu? C je správně, ať si zákon říká co chce. O tom, že se zákazníkovy peníze staly mou tržbou, se dozvím teprve tehdy, kdy je já budu mít v kase. Tečka. Dříve nic evidovat nebudu.
Zkušebně jsme od zahájení EET vypnuli možnost plateb kartou a světe div se - obrat nám dokonce mírně vzrostl, nikdo si platby kartou nevynucuje, dobírka je pořád králem...A to máme obrat v milionech...
Na co vyhazovat tisíce za implementaci něčeho, co v praxi vlastně nepotřebujeme? Kdo nezkusil v praxi, blábolí pořád o tom, jak je u něj platba kartou důležitá ... není, věřte tomu. A do roka a do dne při prvním schvalování změn pak projdou výjimky - a online platby logicky z EET vyletí - ale nám už nikdo peníze nevrátí... Takže - volíme vyčkávací taktiku až se ten bordel "vyfiltruje"...
Tenhle měsíce jedeme zkušebně převod plateb v hotovosti na platbu předem - převodem nebo na fakturu - ale plateb v hotovosti máme minimum (absence kamenné provozovny, máme pouze výdejní sklad), takže žádný problém. Problémů s elektronikou máme už tak dost, ještě řešit nějaké EET - kde vůbec není jasné, co bude platit za rok... Můj názor... W.
Je platba přes platební bránu opravdu platbou spadající pod EET? Je to platba "bezhotovostním převodem peněžních prostředků, k němuž dává příkaz plátce prostřednictvím příjemce, kterým je poplatník, který má tržbu evidovat"?
Jsou asi tak dvě možnosti, jak zaplatit eshopu ... první je taková ta klasická, co se ovšem u nás asi moc nepoužívá, tedy přímé předání čísla karty obchodníkovi. To by pod tu formulaci spadalo.
Jenže druhá možnost znamená, že mi obchodník předá informaci o tom kolik mám platit, kam platit a pošle mě přes ulici do banky, či obdobného ústavu. Ta platební brána není jeho, i fyzicky běží někde jinde. A příkaz podává plátce prostřednictvím platební brány, banky, nikoliv příjemce.
Mé podnikání je zaměřené na poměrně specifickou oblast průmyslu a tím i většina zákazníků je z řad firem. Takže EET neřeším, byla by to zbytečná investice. Ale točím poměrně drahý materiál, který je nutné nakupovat v zahraničí a tím z důvodu nákladů na přepravu ve větším množství než jsem schopen spotřebovat. Takže výsledek je e-shop s prodejem tuzemským zákazníkům v malém množství. S platební bránou zatím vyčkávám až jak se aplikace tohoto paskvilu uvede do praxe. Počet zákazníků je poměrně malý okruh stálých klientů. Zákazníkům z ČR samozřejmě platby na fakturu nevadí, ve firemním prostředí je to normální. Zahraniční zákazník ovšem chce platbu alespoň s využitím PayPalu, protože i jinde ve světě mají hladové banky jako u nás. A stejně se chovám i já při výběru prodejce mimo ČR.
Čas ukáže o kolik zahraničních klientů přijdu když již nebudou moci platit faktury pomocí PayPalu.
Dobrý den, máte někdo představu jak správně řešit e-shopovu situaci, kdy zákazník zaplatí kartou, ale faktury, které se přikládají do balíku, vytváří nějaký externí SW(Pohoda, Money s3 ...) ?
Může mít EET účtenka jinou číselnou řadu než faktura za hotové ? Nebo musím napřed vytvořit fakturu a pak odeslat hlášení o EET včetně tohoto čísla ?
Ideálně bych chtěl odeslat EET s číslem 1, zákazníkovi ho zprístupnit v administraci a následně při balení vytisknout faktura s příznakem zaplaceno s číslem třeba 10, protože mezitím proběhlo 9 plateb, které se evidovat nemusí (dobírka ...)
Děkuji
Radek Tančouz
Nevím co chce AB, ale EET souvisí s vydanou fakturou jen velice volně, řada plateb podléhajících EET nemá s fakturou nic společného (evidujete pohyb hotovosti a plateb kartou nikoliv pouze úhrady faktur) a naopak spousty vydaných faktur se žádné EET netýká (úhrady převodem, dobírkou apod.).
Toto může vymyslet jen dement.
O co tady vlastně jde? O evidenci tržeb, nebo evidenci objednávek???
Z logiky věci mohu evidovat tržbu tehdy, kdy ji mám. Jestli se tedy nemýlím a za tržbu považuji peníze, které jsem úplatou za zboží či služby přijal. Jak po mně někdo může chtít, abych dával do balíku stvrzenku, potvrzující přijetí platby, když jsem ji ještě nepřijal??? To je ministerstvo financí plné idiotů, nebo je tam ten Babiš sám???!!