Dobrá zpráva pro e-shopy, navrhuje se, aby mohly odmítnout odstoupení do 14 dnů

20. 4. 2018
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Evropská komise vyhlásila balíček návrhů, které upravují práva spotřebitelů. Z pohledu e-shopů jsou pozitivní úpravy v právu na odstoupení od smlouvy do 14 dnů.

Podle návrhu by totiž obchodník mohl odmítnout odstoupení v případě, že spotřebitel použil zboží víc, než je nutné pro prohlédnutí a vyzkoušení. Podle Asociace pro elektronickou komerci by to znamenalo pozitivní změnu, která by přinesla narovnání trhu oproti kamenným obchodům.

Odstoupení půjde za určitých okolností odmítnout

Evropská komise navrhuje poměrně rozsáhlou revizi stávajících norem, které se týkají práv spotřebitelů. Věnuje se především vymahatelnosti těchto práv v rámci celé EU a také případným sankcím a jejich rozdílům mezi státy EU. Zvažuje také možnost hromadných žalob spotřebitelů. Pro e-shopy je zajímavý návrh, že by mohly odmítnout odstoupení od smlouvy do 14 dnů při nákupu zboží na dálku, pokud spotřebitel použil zboží víc, než je nutné pro prohlédnutí a vyzkoušení.

Pokud by se podařilo prosadit změny v oblasti odstoupení od kupní smlouvy do 14 dnů, byla by to pro internetové obchody opravdu pozitivní věc. Po úpravě voláme již dlouho, jsme proto rádi, že se Komise tímto bodem začala zabývat. Při současném propojení on-line a off-line světa nynější stav totiž nedává příliš smysl a je znevýhodněním internetových obchodů, komentuje první návrhy výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Aktuálně občanský zákoník neumožňuje e-shopům odstoupení odmítnout. Spotřebitel nyní odpovídá podnikateli pouze za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné s ním nakládat s ohledem na jeho povahu a vlastnosti.

Výše zmíněné změny nicméně zatím mají jen podobu návrhu a čeká je tak ještě dlouhá cesta před schválením a uvedením do praxe. Víme, že je nutné sledovat návrhy dlouhodobě a že nás čeká velká diskuze například se spotřebitelskými organizacemi. Přesto věřím, že se podaří přístup k odstoupení od kupní smlouvy upravit tak, aby reflektoval aktuální situaci a nezvýhodňoval prodej v kamenných prodejnách oproti internetu, uzavírá Jan Vetyška.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).