Dobrému obchodníkovi nic lidského není cizí. A jedním z nejlidštějších projevů člověka je udržování kontaktů. Nenechte se škarohlídy přesvědčit, že zákazníky newslettery otravují – naučte se je psát tak, aby je milovali.
Samozřejmě, že ty špatné newslettery lidi otravují. Kdo ale říká, že máte posílat ty špatné? Pokud vstřebáte několik zásad, newsletter naopak může pomoct vašemu podnikání.
Než se rozhodnete posílat svým zákazníkům mailem pravidelný newsletter, zvažte to dobře. Nečekejte skvělé výsledky za pár dní. Budování vlastní databáze kontaktů pro e-mailing je běh na dlouhou trať,
říká copywriter Marcel Kupka, který provozuje portál Dictum.cz a specializuje se právě na e-mailové kampaně. Nakoupit za pár tisíc sto tisíc kontaktů někde na webovém tržišti znamená zadělat si na pořádný problém se zákonem,
varuje Kupka.
Jako každý fungující vztah se i vazby se zákazníky musí budovat. Stejně tak i databáze kontaktů, na které chcete rozesílat svůj newsletter. Vyzkoušejte některou z osvědčených cest, kdy vám zákazníci mailové adresy sami rádi poskytnou.
7 způsobů, jak můžete v e-shopu získat e-maily na své (potenciální) zákazníky
Nástroj vhodný pro všechny. Kromě pohřebáků
„Mám obchod s…, poskytuji služby v oboru…, má smysl posílat svým zákazníkům newsletter?“ možná si právě kladete otázku.
Určitě se najdou i obory, kde je to velmi diskutabilní (napadají mě například pohřební služby nebo erotický salón), ale jinak se dá říct, že je to nástroj komunikace, který by do svého arzenálu měl zařadit každý podnikatel. Newsletter se hodí vždycky, ať už jako prodejní nebo čistě informační kanál,
potvrzuje Marcel Kupka.
Relevantní newsletter může zvýšit věrnost a profitabilitu vašich zákazníků. Pokud jim nepřinášíte jenom nabídky, ale i vhodné informace, budujete si image důvěryhodného odborníka,
dodává další výhody specialista na online marketing Michal Halmeš.
Nerozesílejte „leták z Tesca“
Asi není nutné zdůrazňovat, že pokud máte důvěru zákazníka, snadněji se vám podaří mu něco prodat. Newsletter slouží k oživení vztahu, připomenutí se. Vhodně nasměrovaný e-mailing je velmi výkonným prodejním kanálem,
potvrzuje Marcel Kupka.
Nemá to ale být leták, jakým nás zaplavuje například Tesco,
upozorňuje Michal Halmeš. Podle něho není dobré zahltit zákazníka nesčetným množstvím položek. Lepší je soustředit se na produkty nebo slevy, které jsou něčím výjimečné a odlišují nás od konkurenční nabídky,
radí online marketér.
Nebojte se být osobní, ať vás mají lidé rádi
Pokud pošlu nabídku podprsenek mužům, bude reakce jistě jiná, než když to samé pošlu ženám,
říká copywriter Kupka. Úspěch newsletteru se totiž točí kolem slova relevance – posílejte relevantní sdělení relevantnímu publiku v relevantní okamžik.
Michal Halmeš radí, abyste se nesnažili jenom prodávat, ale i lidi bavit, napínat, být jejich společníkem. Pište takový newsletter, aby si na něj člověk chtěl kliknout vždycky, když ho najde v mailu,
radí. Zkrátka adresát by měl vždycky dostat něco zajímavého.
Snadno se to řekne, ale jak na to? Nebojte se napsat i něco, co nečekal, sršte vtipem, buďte milí. Potěšit může třeba připomenutí, že zákazník u vás právě před rokem poprvé nakoupil, nebo blahopřání k jeho svátku či narozeninám. Pište lidsky a srozumitelně a jednejte se zákazníky férově, nelákejte je na výhody, které se týkají jen velmi omezeného sortimentu.
Vylepšete si svůj newsletter. Tady je několik užitečných tipů
Dobré je, když v mailu najde zákazník něco, co nečekal – třeba slevu určenou jen odběratelům newsletteru, dopravu zdarma nebo kupón na otestování nového výrobku,
doporučuje Halmeš.
Není pak nic krásnějšího, než když vám zákazník napíše: „Váš newsletter je jeden z mála, na který se těším a přečtu ho celý.“ Zní to až příliš ideálně, ale autorovi tohoto článku se jednou takového ocenění dostalo.
Neházejte klacky pod nohy
Vždycky myslete na zákazníka, ne na sebe. Převažují-li v cílové skupině lidé s mobily, pak by samozřejmostí měl být responzivní design newsletteru,
připomíná Marcel Kupka. Pokud totiž svůj e-mailing nepřizpůsobíte telefonům, těžko můžete čekat, že lidé budou na displejích luštit vaše nekomfortně zobrazované psaní.
Pokud adresát opakovaně na vaše newslettery nereaguje, vezměte to na vědomí a přestaňte mu je posílat. Neházejte lidem ani klacky pod nohy, pokud se chtějí odhlásit,
radí Kupka. Je to pro vás sice nepříjemná zpráva, když si někdo už nepřeje dostávat vaše maily, nenuťte ho ale, aby se k odhlášení musel nejprve někam přihlásit, pak ještě vyplňovat různé formuláře a klikat na dotazy typu „opravdu se chcete odhlásit?“.
Zvládnu to sám?
V zásadě každý podnikatel zvládne rozesílat newslettery sám – existují k tomu různé systémy, světově asi nejpoužívanější je MailChimp, obdobné služby fungují i v Česku. Odborníka zabývajícího se e-mailingem můžete najmout třeba jen na začátku, aby vám pomohl se strategií a s rozjezdem newletteru.
Pokud se rozhodnete využívat služeb profesionála, počítejte s cenou kolem pěti tisíc korun za jednorázově odeslanou kampaň (počáteční nastavení je složitější, než opakovaná rutinní rozesílka), při pravidelné spolupráci můžete za stejné peníze odeslat i více kampaní měsíčně.