Dodávat zboží do obchodních řetězců? Možná budete čelit nátlakům a vydírání

2. 11. 2016
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Dodávat zboží do obchodního řetězce nemusí být výhra. Některé z řetězců své dodavatele podrobují nátlaku a často je i vydírají, aby si vyjednaly lepší cenu.

Obchodní řetězce Kaufland a Lidl jsou podle oslovených dodavatelů nejhorší při vyjednávání podmínek dodávek. Vyplývá to z již dříve zveřejněného průzkumu ministerstva zemědělství.

V průzkumu oba řetězce výrazně propladly, naopak nejlepší jednání má Coop, Globus a Billa. Více než čtyři pětiny dodavatelů obchodních řetězců navíc přiznávají, že se ze strany obchodních řetězců setkali s nátlakem či vydíráním.

Dosavadní kroky Evropské komise pro potírání nekalých obchodních praktik jsou nedostatečné. Je nezbytné přijít s celounijním legislativním řešením, které zajistí rovné podmínky mezi zemědělci, zpracovateli a obchodníky, uvedl na Žofínském fóru ministr zemědělství Marian Jurečka.

Čtěte na Vitalia.cz: Nejhůře se k dodavatelům chová Lidl a Kaufland, říká ministerstvo

Navíc zatímco řetězec může spolupráci rozvázat téměř okamžitě, dodavatelé bývají vázáni dlouhou výpovědní lhůtou. Co se cen týče, dodavatel je nemůže zvýšit, i když se jedná o jeho výrobek a jeho riziko. 

Podle ministra je zásadní chybou, že Česko dováží produkty, které bychom byli schopni vypěstovat nebo zpracovat na domácí půdě. Jedná se především o ovoce, zeleninu, vejce, drůbeží a vepřové maso. 

Fotogalerie: Za tyto produkty dostane Lidl, Tesco a Kaufland pokutu

Obchodní řetězce však raději zboží dovážejí, protože v Česku prodávají přebytky ze svých mateřských zemí. Přitom v takovém Německu a Rakousku by si to dovolit nemohly. Tamní nabídka je z 80 % z domácí produkce. 

V tuzemských řetězcích však zákazníci najdou často polské výroby, které narážejí na problémy s kvalitou. S problémy se setkal řetězec Kaufland a Lidl. Ten měl ostatně problémy s kvalitou hned několikrát.

Čtěte více: Lidl prodával mleté maso z Polska se salmonelou. Problém v polské kvalitě nevidí

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).