Jak jsme již psali, do koaliční smlouvy se dostalo také zrušení EET. Ta je v současnosti pozastavena do konce roku 2022 a podle plánů Babišovy vlády se měla EET znovu spustit 1. ledna 2023, kdy se do evidence měly zapojit i poslední dvě vlny podnikatelů (řemeslníci, advokáti, lékaři atd.).
Co se dozvíte v článku
Co na to dodavatelé?
Zdeněk Palla, manažer pokladních systémů ze společnosti Solitea, uvedl, že s variantou, že by od 1. 1. 2023 začalo opět platit EET už nepočítají. Nová vláda se bude skládat ze stran, které voličům, a především podnikatelům, slíbily, že jakmile to bude možné, tak EET zruší. Je to taková česká rarita, protože podobně tomu bylo už v roce 2006, kdy byl v létě po volbách, které vyhrálo Topolánkovo ODS, zrušen zákon o registračních pokladnách, který prosadilo ČSSD v čele s panem Paroubkem,
dodává. Podle Martina Burleho z ABX software předchozí vláda nedokázala EET plně uvést v život. Od té nové lze těžko očekávat něco jiného, než že nedotaženému a vlastně i Ústavním soudem vykleštěnému projektu zasadí ránu z milosti a zruší jej. Opět se ukázalo, že stát pokazí, co může,
doplňuje.
Když se něco zavede, tak pokud to není vyloženě nesmyslné, mělo by se to dodržet. V opačném případě je to nesystémové. To, jak byla EET zavedena, nebylo nejlepší, stačilo dle mého jít jen cestou fiskálních pokladen, ale když už bylo zavedeno online řešení tak není důvod to měnit,
myslí si Tomáš Musil, CEO ze společnosti eABM. Také Michal Kalenda, jednatel společnosti Consulta Bürotechnik, se na situaci dívá se smutkem a zklamáním, protože do projektu bylo vloženo mnoho státních soukromých prostředků. Pro mne, tak jako pro každého slušného podnikatele, je nejhorší, pokud vláda neustále mění směr. Tady nejde jen o EET, ale o jasný a velmi silný signál podnikatelům, že dodržovat zákony se nemusí vyplatit. A to je pro mne velmi špatné,
popisuje. Pozastavilo se něco, co fungovalo. Spousta našich klientů EET používá dál, hlídá jim to tržby. Docela jsem zvědavý, co se stane s výpočetními prostředky, které sloužily ministerstvu financí. Teď slouží zdarma podnikatelům, to tu snad ještě nikdy nebylo,
přidává František Bělovský z Elisoftu.
Je to problém?
Jak zdůrazňuje Michal Kalenda, pozastavení muselo poznamenat všechny dodavatele EET systému. Je vidět, že mnoho takových už neexistuje, a zatím neslyšel, že se tímto tématem někdo z politiků reálně zabýval. I když chápe, že je potřeba primárně vyřešit aktuální pandemii. U nich se snaží pokračovat v tradici dodavatele pokladen, který ani nevznikl a ani nezanikne kvůli EET. Pevně věřím, že pokladna nebo pokladní systém je pro podnikatele pomocníkem. EET je předmětem politických her, kterými si nezodpovědní politici zahrávají se zodpovědnými podnikateli,
podotýká. Martin Burle říká, že jejich zákazníci si systém kupují většinou ne kvůli EET, ale proto, aby si usnadnili řízení svého provozu a aby si ohlídali své peníze. Někteří naši uživatelé si EET vypnuli a jiní nadále evidují, takže ne, kvůli pozastavení této povinnosti jsme u nás nic neměnili a stále poskytujeme veškerou podporu i pro EET,
upřesňuje dále.
Ani na firmu Solitea pozastavení nebo ukončení EET nemá žádný vliv, ale na oddělení pokladních systémů to mělo velký dopad, a to včetně současné situace kolem pandemie a lockdownů, které s ním souvisely v letošním a loňském roce. Museli jsme řešit především náklady, protože se nám nedařilo splnit očekávané výnosy, a došlo i na zeštíhlení oddělení pokladních systémů,
přiznává Zdeněk Palla. V eABM zase museli řešit nefunkční pokladny a jejich úpravy. Problém je, že jsme dali nemalé investice do vývoje SW pro třetí vlnu EET, která se nekonala. Takže stovky hodin práce na nic. Pro vládu je to jen jedno rozhodnutí,
uvádí František Bělovský.
Jak se společnostem daří?
Martin Burle serveru Podnikatel.cz sdělil, že nejistota a útlum především v gastro segmentu se pochopitelně projevila i na jejich tržbách, ale naštěstí ne fatálně. Covid přinesl větší zájem restaurací o e-commerce, a to je to, čemu se nyní věnujeme velmi intenzivně,
doplnil. Na oddělení pokladních systémů Solitea se zabývají prodejem pokladního hardware, a to jak pro koncové zákazníky, tak pro partnerskou síť. Zároveň do nabídky začlenili pokladní aplikaci Dotykačka od stejnojmenné firmy, která je jejich dceřinou společností. Elisoftu se daří podle toho, jak se prodávají jejich produkty, moduly informačního systému. Vyvíjí tak nové moduly, které zajišťují nové klienty, upgrady, čili nové zdroje příjmu. Poskytujeme IT služby, práci máme, trápí nás inflace a samozřejmě cena PHM a energií. Budeme muset zvyšovat ceny,
říká Tomáš Musil. Firma Consulta Bürotechnik ustála dosavadní krize s pandemií. A protože nejsou závislí jen na prodeji pokladen a pokladních systémů, došlo i k růstu jejich tržeb.
Pandemie nepřinesla jen negativa
Zdeněk Palla uvádí, že je situace ovlivnila. Jako příklad zmiňuje, že každý prodejce a dodavatel pokladních systémů se předzásobil pokladním hardware, někdy velmi specializovaným, a o tento hardware není kvůli zrušení EET zájem. Nutí je to prodávat tyto pokladny s minimálním ziskem. Nebo rovnou za nákupní ceny. A přesto o tento pokladní sortiment není zájem. Jedná se o malé ruční pokladny nebo mobilní BT tiskárny, které byly určeny právě pro 3. a 4. vlnu EET. Mám za to, že pokud by nepropukla pandemie, máme dnes 3. a 4. vlnu EET za sebou a změna vlády by na to neměla vliv,
dodává. Tomáš Musil vyjmenovává, že se museli potýkat s nedostatkem zboží, nemožností řešení projektových věcí, omezením u klientů a také nedostatkem zboží kvůli čipové krizi.
Jak podotýká František Bělovský, u softwarových firem není velký problém se přizpůsobit práci na home office, takže u nich vše funguje jako dříve. Například pro Michala Kalendu byla pandemie ukázkou opravdových charakterů lidí, a to v dobrém i zlém. Podle Martina Burleho covid ovlivnil skoro každého, ale ne vždy to bylo jen v negativním smyslu. Naši stávající zákazníci i poptávající zájemci nyní méně často než dříve vyžadují osobní návštěvu a více věcí jsou ochotni řešit na dálku. Tento trend nám docela vyhovuje – je to nyní mnohdy efektivnější než dříve, kdy bylo častěji nutno za klienty jezdit,
popisuje.
Podnikatelé mění nevyhovující systémy
Na eABM se obracejí malé a střední firmy, přičemž poptávka je podle Tomáše Musila po nových e-shopech, stránkách, správě IT a systémech pro workflow. Také mají stále rostoucí trend poptávek po jejich vstupenkovém systému. Kromě nových provozoven v poslední době často obsluhujeme i ty, které chtějí vyměnit některý z nevyhovujících systémů vzniklých prvoplánově pro EET za klasický pokladní systém. Ne každého ještě baví platit měsíční paušál za nějakou hloupou online kalkulačku,
říká Martin Burle. Ostatní dodavatelé jsou na tom podobně. V Consulta Bürotechnik mají (pokud jde o pokladny) nejvíce poptávek po klasických tlačítkových pokladnách a často řeší i restaurační systémy pro podnikatele, jejichž dodavatelé EET ukončili svoji činnost nebo podporu prodaných systémů. Tady se ukazuje, že tzv.“ rychlkokvaška“, tedy v tomto případě levné pokladní systémy bez dostatečné podpory, nikdy nemohou znamenat dobrý dlouhodobý produkt,
doplňuje.
Přidává se i Zdeněk Palla s tím, že se na ně v současné době obrací zákazníci požadující dodávku pokladního systému pro svůj obchod nebo restauraci. Většinou se jedná o malé firmy a podnikatele, kteří hledají pokladní systém za rozumnou cenu s jednoduchým ovládáním, který jim usnadní práci, ušetří čas a zjednoduší podnikání. Také registrují zvýšenou poptávku po dodávkách platebních terminálů související s obecným trendem, který začal právě díky pandemii, a to tím, že čím dále více lidí preferuje bezhotovostní platby kartou, mobilním telefonem nebo hodinkami. Je to dáno také tím, že se na trhu objevila i velmi levná a cenově dostupná řešení platebních terminálů a mnoho poskytovatelů platebních terminálů tak dokáže nabídnout malé transakční poplatky z obratu platby kartou, často bez fixních měsíčních poplatků,
vysvětluje závěrem.