Chraňte si ústa, dodržujte rozestupy a plaťte kartou, žádají obchodníci

17. 3. 2020
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Obchodníci prosí zákazníky, aby byli ohleduplní, platili kartou, dodržovali mezi sebou rozestupy a hygienické zásady při nákupu pečiva.

Jak doplňuje Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR), obchodníci upozorňují na nová pravidla prostřednictvím plakátů, informačních tabulí i vnitřním rozhlasem.

Pozor na nová pravidla v obchodech

Už druhý den platí omezení pohybu, podnikatelů a další opatření v souvislosti se pandemií konoronaviru. Jedním z obchodů, které mohou zůstat otevřené, jsou prodejny potravin. Podle SOCR ČR jednotlivé obchodní řetězce dělají maximum pro to, aby zabezpečily plynulý chod dodávek zboží a vlastních nákupů. Současně apelují na zákazníky, aby se při pohybu uvnitř prodejen chovali maximálně ohleduplně a zodpovědně.

V obchodech jednotlivých řetězců všechny upozorňujeme na nová pravidla prostřednictvím plakátů, informačních tabulí i vnitřním rozhlasem. Činí tak rovněž prodavači a pracovníci ochranných služeb. Bohužel se ale stále stává, že lidé jsou neukáznění a na nová pravidla nereagují, nebo se jim dokonce vysmívají. Obchodníci nemají páky na to, aby po zákaznících mohli direktivně vyžadovat hygienické chování. Je to proto na ukázněnosti každého z nás. Každopádně ale jde o karanténní opatření, jehož porušení se stává trestním činem, zdůraznil Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR.

Prioritou obchodníků je co nejrychlejší obsluha zákazníků, aby lidé v obchodech trávili co nejméně času. Zaměstnanci prodejen se rovněž soustředí na kontrolu dostatku ochranných pomůcek u pečiva, navíc od úterý je k dispozici v řadě obchodů už i balené jednodenní pečivo. Zaměstnanci jednotlivých obchodů dále ve zvýšené míře dezinfikují madla nákupních košů i vozíků, pokladní pásy a další povrchy.

Důrazně proto apeluji na zákazníky, aby si při nákupech chránili ústa rouškami nebo čímkoli jiným, ať už jde o šály, šátky či kapesníky, a aby u pokladen upřednostňovali platby kartou. Lidé si musí současnou situaci co nejdříve uvědomit a chovat se podle ní. Čím dříve si tyto návyky osvojíme, o to kratší bude současná krize. Navíc právě v těchto případech musí svou aktivní roli sehrát i stát, a to jak formou osvěty, tak i formou zajišťování dodržování zákona. Obchody jsou tady od toho, aby zajistily zásobování obyvatel potravinami, a ne aby prováděly kontroly nad dodržováním karanténních opatření, uzavřel Prouza.

Jak se chovat při nákupu

  • Dodržujte mezi sebou minimální odstup 2 metry.
  • Nakupujte tak, abyste v obchodě strávili pouze minimum času.
  • Využijte méně exponované časy k nákupům. V prodejnách jde během pracovních dnů o ranní a dopolední hodiny, během víkendů o odpolední časy. V případě on-line nákupů pak o brzké ranní hodiny, anebo naopak o pozdní odpolední hodiny.
  • Dodržujte domácí karanténu, pokud ji máte nařízenou. Nakupujte pouze tehdy, pokud jste si jisti svým zdravotním stavem.
  • Vstupujte do prodejny s překrytými ústy a nosem respirátorem, rouškou, šálou či bavlněným šátkem.
  • Při nákupu nebaleného zboží (pekárenské výrobky, ovoce, zelenina) používejte rukavice nebo sáčky.
  • V případě potřeby kašlání nebo kýchání si překryjte ústa a tvář loktem (i přes roušku).
  • Chovejme se vzájemně disciplinovaně a ohleduplně. Délka a intenzita krize závisí především na tom, jak se budeme chovat navzájem. Všechna oficiální opatření tomu jen napomáhají.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).