Proč se dokonalost reklamních kampaní nevyplácí? Ani na internetu

17. 12. 2010
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: 329515
Chcete se zviditelnit reklamní kampaní? Vytvořte ji efektivně, nikoli dokonale. Obrovská investice do kampaně nemusí vždy zaručit úspěch. Naučte se proto vyhodnocovat jen její cíle.

Internet je skvělé medium pro oslovení více než poloviny obyvatel České republiky. V říjnu 2010 bylo na internetu podle NetMonitoru (SPIR – Sdružení pro internetovou reklamu) téměř 6 milionů reálných uživatelů online.

Vytvoření nového webu je investicí do marketingu, a každá investice by se ideálně měla vrátit. Na rozdíl od jiných médií je internet právě na měření vašeho publika ideální. Pokud budete web měřit pomocí dostatečně sofistikovaného analytického nástroje, dokážete určit, jak to vypadá s naplněním vašich cílů. Především ale můžete zasáhnout, když uvidíte, že se vás investiční plán nenaplňuje. Čtěte více: Vytvořte direct mail a zaháčkujte si zákazníka napřímo

V dnešní době není těžké si pořídit web. Můžete si jen nechat přizpůsobit hotové řešení nebo si nechat navrhnout web na míru. Celý vývoj webu může trvat jen několik málo týdnů a může stát několik tisíc nebo stovek tisíc. Co je hlavním cílem vašeho webu? Kolik vás bude stát váš web? Jak se vám tato investice vrátí? A podle čeho poznáte, že se investice vrátila? Proč zvolit právě tento způsob měření úspěchu vašeho webu? Na tyto otázky je dobré pokusit se odpovědět ještě před tím, než si nový web pořídíte.

Měřte všechno, vyhodnocujte jen cíle

Pro zjištění zda se vaše investice vyplácí, musíte určit její cíl a hodnotu jeho naplnění. Je třeba zvolit si jasné a měřitelné cíle. Pro každý typ webové prezentace jde nalézt nějaký cíl, který jde měřit. U e-shopů budete měřit tržby a objednávky, u informačních webů způsoby a četnost kontaktování, u obsahových webů čas strávený na stránkách a podobně. Možností je nepřeberně, každá akce uživatele na vašem webu jde měřit. Sledujte to, co je právě pro vás to nejdůležitější.

Je jasné, že majitel e-shopu ví, kolik objednávek vyřizuje. Proč tedy měřit ještě web, když stejně ví, kolik mu vydělává. Podstatným důvodem, proč sledovat cíle, je možnost rozdělení uživatelů vašeho webu podle zdroje odkud k vám přišli nebo podle toho zda se vraceli, či přišli poprvé. Díky dobře nastavené webové analytice můžete vědět, zda uživatelé, kteří nejvíce nakupují, přišli ze Seznamu, Googlu nebo z nějaké placené reklamy. Čtěte více: Jak na SEO u e-shopu? Selský rozum především

Hleďte do budoucnosti

V ideálním případě by měla webová analytika nejen zjišťovat, co se na webu dělo, ale měla by vám pomoci k odhadu, co se na webu dít bude. Z naměřených dat se dá usoudit, jak by se vyvíjelo plnění vašich cílů, pokud se vám podaří zvýšit počet návštěvníků o 5 % nebo o 10 %. Můžete si toto zvýšení návštěvnosti dát do souvislosti s tím, co vás přivedení nových návštěvníků navíc bude stát. Zjistěte, kolik procent vašich uživatelů splňuje podmínky pro určitý cíl a zkuste podpořit jejich návštěvnost. Ideální je zaměřit se na každý zdroj návštěvnosti zvlášť. Získáte tak jasnou představu, jak moc se do konkrétních zdrojů vyplatí investovat, a bude se vám mnohem lépe ovládat mediální rozpočet. Když zjistíte, že uživatelé, kteří na váš web přišli z oborového elektronického magazínu, vám udělali 50 % všech objednávek, pak víte, že to bude ten správný zdroj. Vyplatí se však investovat do takové reklamy více? Proto, abyste věděli, zda se vám vyplatí zvyšovat náklady na takovou kampaň, si stačí spočítat, kolik vám jeden průměrný zákazník z tohoto zdroje přinese peněz a kolik vás stojí takového zákazníka získat. Čtěte více: 5 nejčastějších chyb firemních webů v Česku

Zvyšováním investic do kampaně bude docházet k tomu, že její poměr cena/výkon se bude snižovat. Ke snížení výkonu začne docházet ve chvíli, kdy překonáte pomyslnou hranici efektivity.

…80 % výsledného zisku je tvořeno pouze 20 % činností, či že 80 % zisku přináší pouhých 20 % zákazníků…


Zdroj: Wikipedie

Ale pozor, nejde jen o e-shopy. Když se váš web snaží získat kontakty na potenciální klienty nebo jakékoli jiné cíle, funguje to stejně. Vždy musíte vědět, kolik vám získání zákazníka nebo uživatele, který splní cíle vašeho webu, přinese peněz. Čím více budete do kampaně investovat a oslovovat tak širší publikum, tím máte větší šanci, že přivedete méně relevantní uživatele, které se vám nepodaří přesvědčit, aby se stali vašimi zákazníky. Nezapomeňte počítat například i s tím, že vaši uživatelé se většinou vracejí, a tak není třeba, aby celé náklady na kampaň, zaplatili hned prvním nákupem. Čtěte více: Jak vytvořit efektivní reklamu na Facebooku? Poradíme vám

Měřením cílů vašeho webu dokážete jednotlivé cíle i jejich hodnoty pro vás oddělit a zároveň je dávat do poměru vždy s daným zdrojem návštěvnosti, tedy investicemi.

Dokonalost není efektivní

Dokonalost není efektivní (teoreticky tuto skutečnost vyjádřil italský ekonom Vilferedo Pareto). Snažte se proto dělat kampaně jen tak dobře, aby vás nestály příliš mnoho prostředků a přitom přinesly co nejvíce. V určité chvíli vám větší investice do přivedení zákazníků již nepomohou zlepšit plnění vašeho cíle. Často je těžké odhadnout, kdy už se nevyplatí do konkrétní kampaně nebo zdroje více investovat. Právě k tomu je ideální měřit efekt všech vašich kampaní a vědět již předem, čeho chcete dosáhnout. Jedině tak dokážete vyhodnotit, zda má cenu dále nebo více investovat.

Nakonec nezapomínejte na to, že i váš čas je investice a často ta nejdražší. Šetřete svůj čas.

Pro server Podnikatel.cz připravil Dobrý web

Dobrý web logo

Autor článku

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).