Obliba prodeje a nákupů na internetu roste. Mají však stále svá rizika a úskalí. Jedním z nich je přeprava zakoupeného zboží, a tím zvýšená pravděpodobnost, že se balík dostane do rukou zákazníka poškozený. U zákazníků však převládá mylná domněnka, že v takovém případě nejsou povinni balík převzít a zaplatit za něj.
Čtěte také: I zabalit balík je věda, internetoví obchodníci by se měli ponaučit
Při elektronických nákupech je nutné mít na paměti, že právní vztah vzniklý uzavřením kupní smlouvy mezi zákazníkem a obchodníkem je souborem povinností obou stran. Proto i v případě doručení zjevně poškozené zásilky má kupující zpravidla povinnost takový balíček převzít a zaplatit kupní cenu,
říká Jiří Hartmann z advokátní kanceláře Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři.
Čtěte také: Na přepravě zboží z e-shopu můžete ušetřit až desítky procent
Musíte mít v ruce důkaz
Až poté, co zákazník zboží zaplatí a převezme od dopravce, může nedostatky zásilky reklamovat. Musí však mít v ruce důkaz, že byl balík opravdu poškozený: Pro následující reklamaci je důležité, aby zákazník případné nedostatky zásilky oznámil v okamžiku doručení dopravci a nechal si je od něj písemně potvrdit,
doporučuje Hartmann.
Na reklamaci je 30 dnů
Reklamace včetně odstranění vady zboží musí být vyřízena nejpozději do 30 dnů. Pokud jsou ze strany prodávajícího zohledněny oznámené vady zboží, kupujícímu náleží také právo na úhradu nákladů, jako například poštovné a balné.
Čtěte také: Máte zaběhnutý e-shop? Nebojte se s dopravci handrkovat o ceně
Zákazník, který poškozený balík od dopravce nepřevezme, nemůže očekávat, že mu bude dodáno zboží nové. Nepřevzetí zásilky nejde samo o sobě považovat za reklamaci. Opačná situace nastane, pokud prodejce na svých stránkách zákazníky přímo vyzývá, aby poškozené zásilky nepřebírali. V případě nepřevzetí takového balíčku by měla být zásilka opětovně zaslána,
dodává Jiří Hartmann.