Vláda ve středu zřejmě schválí návrh Ústeckého kraje, aby bylo zpoplatněno vydávání výjimek z takzvaných víkendových zákazů jízd těžkých nákladních vozidel po dálnicích a silnicích prvních tříd. Podle navrhované novely zákona o správních poplatcích by dopravci platili za vydání povolení s nejvýše půlroční platností 500 korun a za povolení s platnosti od půl roku do roku 1000 korun.
Poplatek za povolení by podle severočeských krajských politiků měl být demotivační. Například předloni totiž Ústecký kraj vydal 234 povolení, což je příliš. Poplatek za povolení má zdůraznit, že výjimky by se měly využívat pouze ojediněle a jeho nastavení ve výši 500 a 1000 korun nebude podle předkladatelů znamenat žádnou finanční zátěž. Zpoplatňovaní výjimek ze zákazů jízd je ale podle dopravců nekorektní.
Některé výjimky ze zákazu jízd jsou stanoveny zákonem, ale protože není možné taxativně vymezit všechny možné případy, kdy je ve všeobecném zájmu, aby vozidlům byla umožněna jízda v době zákazu, jsou po zvážení jejich opodstatněnosti udělovány další výjimky. Vzhledem k tomu, že úřady v těchto případech již zvažují, zda je výjimka nutná a prospěšná, postrádá smysl, aby jejich množství bylo regulováno poplatkem,
tlumočí za Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA Martin Felix. Celé opatření podle sdružení vyvolává dojem, že jde jen o další tahání peněz z kapes dopravců. Silniční doprava ročně na daních a mýtném přináší do státního rozpočtu zhruba 100 miliard korun. ČESMAD BOHEMIA proto považuje za nekorektní, aby stát zpoplatňoval i tento jednoduchý správní úkon.
Zákon říká, že na dálnici a na silnice první třídy nesmějí kamiony o nedělích a o svátcích od 13:00 do 22:00. V době prázdnin platí omezení i o pátcích od 17:00 do 21:00 a o sobotách od 7:00 do 13:00. Vedle zákonem daných výjimek, například pro vozidla přepravují zboží podléhající rychlé zkáze, živá zvířata nebo pohonné hmoty, mohou pro jiné případy dávat dopravcům povolení kraje pro svá území a ministerstvo dopravy pro větší oblasti.