Doručení zásilky o víkendu už není chiméra. Většina dopravců to aspoň testuje

23. 3. 2016
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Rádi byste svým zákazníkům doručovali objednávky i o víkendu? Čtěte, jaké máte možnosti a proč se tomu dosud některé firmy bránily a brání.

Většina lidí pracuje od pondělí do pátku. Sobotu a neděli má vyhrazenou na rodinu, přátele nebo sama pro sebe. Řada lidí se o víkendech věnuje také nákupům, a proto si ráda udělá čas i na převzetí balíčku z e-shopu, a to zvlášť, pokud je objednávka doručena až domů. Tuto možnost ještě před rokem nebo dvěma umožňovalo jen velmi málo firem. Teď se ale situace pomalu začíná měnit a dopravci jsou k doručování o víkendech svolnější než dříve. 

Poptávají ho totiž nejen koncoví zákazníci, ale i internetoví obchodníci. Víkendové doručování je pro e-shopy prostředkem k likvidaci jedné z mála zbývajících výhod kamenných obchodů, které mají otevřeno i mimo pracovní dny. Otázkou je, co by se stalo ve chvíli, kdy by byl přijat právě diskutovaný zákon o omezení otevírací doby obchodů. Dá se ale předpokládat, že to dravé e-shopisty bude motivovat k doručování o víkendech ještě více. Rozšiřování možnosti víkendového doručení zásilek je dáno také dobrými zkušenostmi konkurentů. Pro všechny škarohlídy a pesimisty proto uvádíme několik příkladů.

Nedávno jsme psali: E-shopaři, připravujte se na zdražení. Dopravci totiž začínají zvyšovat ceny

Mezi průkopníky doručování objednávek o sobotách a nedělích patří vedle České pošty internetoví obchodníci s potravinami. Už čtvrtým rokem funguje služba Tesco Potraviny on-line a díky rostoucímu zájmu zákazníků je neustále rozšiřována. Zákazníkům jsme chtěli zpřístupnit další nákupní kanál a umožnit jim moderní nakupování z pohodlí domova. Lidé na službě nejvíc oceňují její flexibilitu, říká za Tesco Stores mluvčí Václav Koukolíček. Firma se do víkendového doručování pustila i díky dobrým zkušenostem v mateřské Velké Británii. A model se osvědčil i v České republice. Konec týdne a víkendy patří tradičně k nejvytíženějším dnům v celém týdnu, dodává Václav Koukolíček. To, že víkendy jsou z hlediska zájmu zákazníků nejsilnějšími dny, potvrzuje i konkurenční Rohlík.cz. Víkendové nákupy nejsou na Rohlíku žádný nadstandard, ani dopravné se neliší od všedních dnů. Prostě objednáte a za 90 minut máte nákup doma, ať je úterý nebo neděle, komentuje PR manažerka projektu Michaela Gregorová.

S úspěchem víkendové doručování zásilek už dva roky nabízí také Alza.cz. Zájem o doručení o víkendu předčil naše očekávání. Jak naše vlastní AlzaExpres doprava, tak výdejní AlzaBoxy, patří o víkendech k velmi vytíženým. Zájem o službu dál roste, ačkoli doručování v pracovní dny zatím stále převládá. Hlavním důvodem je fakt, že většina dopravců doposud nezavedla víkendové doručování do své nabídky, říká Šárka Jakoubková, PR a CSR manažerka Alza.cz. U doručovacích společností tak tato firma spatřuje velký prostor pro zlepšení, a to především ve schopnosti dodat zákazníkům zboží v termínu dle jejich přání. Z výhod víkendového doručování objednávek těží i další. O víkendu mají naši zákazníci více času a nespěchají, takže jim můžeme dodané spotřebiče i v klidu zapojit a předvést. Spotřebiče rozvážíme po celé České republice, tedy i na chaty a chalupy, kam lidé jezdí hlavně o víkendu, uvádí Iva Pavlousková, mluvčí společnosti Datart International s tím, že se službou je spokojeno 99 % zákazníků. Objednávky rozváží zaměstnanci Datartu i o Štědrém dnu, kdy suplují roli Ježíška a doručují vánoční dárky v podobě ledniček, praček nebo televizí.

Abyste mohli nabídnout službu doručení o víkendu, nemusíte ale nutně být velkou mezinárodní korporací nebo jedničkou na trhu. Na vlastní rozvoz o víkendu vsadila jako na konkurenční výhodu i internetový prodejce GIVE.cz. Od začátku činnosti naší společnosti se zaměřujeme na prodej dražších a kvalitních výrobků, ke kterým se snažíme zákazníkům nabídnout maximální možný servis. Jednou z poskytovaných služeb je proto i doručení o víkendu, v rámci které se snažíme zákazníkovi vyhovět i s ohledem na jeho požadovaný čas doručení. Službu poptávali sami zákazníci, vysvětluje za GIVE.cz ředitel Michal Sádecký. Přiznává ale, že víkendové doručování dělá v celkovém objemu zásilek jen zhruba 5 % a stejně jako zástupci výše uvedených firem si to vysvětluje tím, že lidé si na tuto možnost musí ještě zvykat. Nutno dodat, že žádná z uvedených firem nepovažuje možnost víkendového doručení objednávky za extra službu a tím pádem ji nemá ani nijak zvlášť zpoplatněnou.

Připomeňte si: E-shop může „zabít“ mizerný kurýr. Těch dobrých je po čertech málo

Zdrženlivost střídá zvědavost posilovaná konkurenčním bojem

Ilustrační obrázek.
Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

I přes uvedené zkušenosti jsou ale zavedení dopravci stále ještě opatrní. Příliš nedají ani na studie Asociace pro elektronickou komerci, která ve svém posledním souhrnu věnovaném dopravcům z roku 2014 uváděla, že čtvrtina lidí nakupujících v e-shopech by byla ochotna si za dodání zboží o víkendech a státních svátcích i připlatit a tři pětiny internetových obchodníků se domnívají, že by jejich zákazníci právě víkendové doručování zboží uvítali.

Největší posun udělali v tomto ohledu v PPL, kde od loňského listopadu nabízí doručení v sobotu. První požadavky klientů paradoxně přišly z oblasti maloobchodu. 90 % obchodů má otevřeno i o víkendu, a mají proto zájem o doručení svého zboží co možná nejdříve. Ruku v ruce se sobotním doručením jde i doručování v neděli. Pro 2016 to sice reálné není, ale domnívám se, že i nedělní doručení bude jednou v Česku standardní službou přepravních společností, říká Milan Loidl, ředitel pro obchod a marketing PPL. Jedním dechem ale přiznal, že z provozního hlediska nebylo zavedení sobotního doručování vůbec jednoduché a firma musela počítat s řadou rizik. Odměnou jí ale jsou pozitivní reakce klientů.

Dále čtěte: V e-shopu nabídněte více možností dopravy. Zákazník si chce vybírat

Překážku v rozvoji víkendového doručování zásilek prý ale vytváří i sami adresáti. Doručení o víkendu je totiž konfrontováno se skutečným zájmem si zásilku převzít. Sobota je pro mnohé jediným dnem v týdnu, kdy si balík mohou a chtějí bez problémů převzít. Neděli si řada lidí chce skutečně zachovat jen pro sebe a nehodlá se zaobírat ani čekáním na kurýra. Pokud je zákazník v pracovních dnech na cestách a předem nezná místo a čas, kde se bude nacházet, je pro něj víkendové doručení jedinou možností. Jenže vysoké procento příjemců přes potvrzený zájem o doručení na poslední chvíli mění svoje plány a nejsou k zastižení. Vliv na to má pěkné počasí nebo jen telefonát kamaráda, který je někam pozve. Přesto o možnosti zavedení takové služby uvažujeme, nechal se slyšet Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika. Termín ale stanoven není. Z jeho pohledu je ideální nabídnout zákazníkům spíše řešení výdejen. Takzvané ParcelShopy GLS otevřené šest nebo sedm dnů v týdnu firma úspěšně provozuje na 14 000 místech Evropy.

Od června nabídne možnost víkendového doručování zásilek i DPD CZ. V současné době firma dolaďuje detaily služby. K rozšíření možností doručení ji přesvědčil vlastní průzkum trhu, kdy si 70 % zákazníků přálo právě tuto službu zavést. Přesto jsou v DPD CZ lehce skeptičtí. V roce 2013 jsme se víkendové doručení rozhodli otestovat spolu s Alzou a výsledky nás nepřesvědčily, že by to v té době mělo smysl. Se zvyšující se poptávkou jsme se ale nyní rozhodli zákazníkům vyhovět a tuto službu jim nabídnout jako doplňkovou službu ke standardnímu doručení, komentuje jednatel firmy Daniel Mareš.

K trendu se zatím nepřidává Geis. I tento dopravce sice uvažoval o zavedení sobotního doručování, ale po zkušebním provozu od myšlenky upustil. Hlavním důvodem byl malý zájem o tuto službu pramenící z toho, že lidé mají o víkendech naplánované jiné aktivity, často mimo své bydliště. Problém zastižení o víkendu je v Česku o to silnější, že je u nás velmi silně zakořeněná tradice víkendů trávených na chatách a chalupách. Konečné rozhodnutí podle jednatele skupiny Daniela Knaisla ovlivnila i nákladovost a efektivnost: Pátky jako svozové dny a pondělky jako rozvozové dny jsou tradičně objemově nejslabšími dny v celém týdnu. Když slabé páteční objemy ještě navíc rozdělíte na dva rozvozové dny, sobotu a pondělí, tak máte dva extrémně slabé rozvozové dny, ve kterých není doručování ekonomicky efektivní. K tomu přičtete velmi nízkou kvalitu sobotního doručení způsobenou nepřítomností příjemců a fakt, že dispečeři, skladníci a řidiči musí pracovat i o víkendu, a dostanete mix důvodů, proč se službou nyní nezačínat.

MM 25 baliček

Zatímco internetoví obchodníci tvrdí, že lidé online nakupují nejčastěji v pondělí a nejméně v sobotu, dopravci se shodují, že konkrétní dny doručení zákazníci nepreferují. Doručování balíků probíhá kontinuálně po celý týden, respektive zatím hlavně od pondělí do pátku. V tomto oboru se dají špičky vysledovat spíše v čase. Nejoblíbenější je doručení v dopoledních hodinách, následuje večer a nejméně preferované jsou odpolední hodiny. 

Podle Geisu výrazně narůstá obliba možnosti okamžité volby, tedy že si příjemce pošle zboží domů nebo do práce a když se mu to náhodou nehodí, tak si ho přesměruje na výdejní místo. Tuto možnost momentální volby mezi doručením na svoji adresu a výdejním místem vidí jednatel skupiny Daniel Knaisl jako velkou výhodu před čistě home-delivery službou nebo službou nabízející jen doručení na výdejny. Obecně vnímáme, že zákazníci požadují flexibilitu, tedy pružné a rychlé přizpůsobení se přepravce momentální potřebě jednotlivých příjemců, ať už se jedná o změnu místa či času doručení. Právě flexibilní doručování je jeden z budoucích směrů, který budeme dále zdokonalovat, potvrzuje jeho slova Pavel Včela z GLS Česká republika.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).