Doručování zásilek z internetových obchodů má stále své mouchy. Například Česká pošta nedoručí adresátům při prvním pokusu více než 25 % zásilek, což je 23krát více než například u společnosti PPL. Namísto doručení zásilky adresátovi je 29 % balíků vyzvednuto na poště, aniž by o to adresáti předem stáli. Bylo to zjištěno při předvánočním testu, kdy bylo službou Balíkobot.cz sledováno 10 000 náhodně vybraných zásilek.
V den podání zásilky obchodníkem je doručeno jen velmi mizivé procento zásilek. Tato služba buď není přepravci nabízena vůbec nebo je zastoupena pouze do 1 % z monitorovaných zásilek. Nabízí ji třeba Česká pošta nebo Zásilkovna.cz. Službu same-day delivery, tedy doručení v den podání obchodníkem, nabízíme ve třech největších městech republiky. Důraz na rychlost dodání zboží bude ale jednou z klíčových konkurenčních výhod e-shopů, proto se na rozšíření same-day delivery do dalších měst v tomto roce zaměříme,
komentuje Simona Kijonková, zakladatelka a ředitelka Zásilkovny. Například DPD takovou službu neposkytuje vůbec a prioritou zatím není ani jinde. Zásilky doručujeme následující pracovní den po vyzvednutí u odesílatele stejně jako ostatní balíkové služby. Kurýrní doručení tentýž den jsme schopni přes partnery zajistit, ale není to rozhodně náš core business,
uvedla Eva Děkanová, manažerka marketingu GEIS.
Rozhodně na tom ale není nic špatného. Zákazník je ochoten čekat na své zboží z e-shopu do druhého i třetího dne. Problém nastává ve chvíli, kdy není dodržen slib doručení v daný den a čas. A v tomto stále velké množství přepravců pokulhává. Zatímco například PPL úspěšně doručí přes 80 % zásilek druhý den po jejich podání, u České pošty je to pouze 57 %. Česká pošta tedy stále ve velkém množství doručuje adresátům namísto balíků pouze oznámení o jejich uložení. Ne vždy je ale problém na straně doručovatelů. Potvrzují to i ty společnosti, které zásilku doručí při prvním pokusu v 98 %.
Testovali jsme pro vás: Otestovali jsme přepravce pro e-shopy. Komunikace doručovacích firem je na štíru
Nejčastější důvody pro nedoručení:
- Nezastižení adresáta na uvedené adrese
- Chybná nebo neznámá adresa
- Nedostatek hotovosti při platbě dobírky
- Odmítnutí převzetí zásilky
Ach ty dobírky
U B2C (business-to-consumer) se kvalita dodání liší i podle typu e-shopu, respektive druhu zboží. Jsou e-shopy, které mají vyšší míru odmítnutých zásilek než ostatní. Například prostředky na hubnutí a podobně, kdy si příjemce něco objedná, ale druhý den již objednávky lituje a zásilku nechce. Naopak výpočetní technika a elektronika obecně má velmi dobrou doručovanost,
vysvětluje Eva Děkanová a Daniel Mareš, Jednatel DPD, dodává: Mezi nejčastější důvody nedoručení zásilky, které eviduje naše společnost, patří nezastižení příjemce na uvedené adrese, chybná nebo neznámá adresa uvedená na zásilce nebo nedostatek hotovosti příjemce při platbě dobírky.
Naštěstí dobírek přeci jen ubývá. 58 % balíků z internetových obchodů bylo ve sledovaném období zaplaceno předem a jen 42 % bylo hrazeno dobírkou nebo hotově. Největší procento dobírek, přesně polovinu, vykázala Česká pošta. U Zásilkovny to bylo například jen 38 %.
Peníze jsou při doručování balíků vůbec velký problém. Pokud adresátům chybí hotovost, doručovatelé jim v drtivé většině případů nabízí možnost platby kartou. Ta se ale dá uplatnit jen v případě, že internetový obchodník dobírku placenou kartou povolí, protože to pro něj představuje dodatečné náklady na poplatky kartovým společnostem. Výjimkou nejsou ani lidé, kteří si zboží objednají, ale pak si ho odmítnou převzít, protože musí počkat na výplatu.
Psali jsme: Co nabízí balíkomatové služby? Skutečně se bez nich e-shopy neobejdou?
Komunikace je základem úspěchu
Komunikace s adresátem přepravcům šetří peníze při marných doručeních. Pokud jich máte čtvrtinu, stejně jako Česká pošta, dělá to už pořádný balík. I proto se na komunikaci většina přepravců zaměřuje. Počet spokojených zákazníků DPD výrazně roste díky nově spuštěné službě DPD Kurýr. Zákazník si upravuje doručení zásilky podle potřeby. Snadno si může změnit termín a místo doručení nebo se s kurýrem přímo spojit,
říká Ondřej Vaňha, obchodní a marketingový ředitel DPD. Před doručením zásilky firma pošle sms a e-mail s informacemi o doručení a odkazem do aplikace. Zákazník vstoupí přes odkaz přímo do webové aplikace, ve které sleduje průběh doručení, může si změnit termín a adresu doručení nebo si zvolit osobní odběr a zásilku vyzvednout ve vybraném DPD ParcelShopu. Ve větších městech si zákazník navíc může vybrat, zda si zásilku přeje doručit dopoledne, odpoledne nebo večer.
Příjemci mají možnost přesměrovat svou zásilku na jedno z našich 500 výdejních míst Geis Point. Ta jsou velmi dobře přístupná v nákupních centrech nebo u čerpacích stanic a mají výhodnou otevírací dobu. Příjemce si zásilku může vyzvednout během následujících 14 dní po doručení na výdejní místo, například při sobotním nákupu nebo po cestě z práce,
uvádí Eva Děkanová, manažerka marketingu GEIS.
Start: Začněte podnikat s Podnikatel.cz
A jedna rada na závěr. Doručovací společnosti se nebrání spolupráci s žádným internetovým obchodem. Nijak ji nepodmiňují a přepraví i jedinou zásilku, ovšem zákazníkům s pravidelným a větším objemem poskytují výhodnější ceny. Proto si přečtěte i článek Máte zaběhnutý e-shop? Nebojte se s dopravci handrkovat o ceně.